انتشار این مقاله


فواید گیاه آلوئه‌ورا برای مو

از گیاه آلوئه‌ورا می‌توان به طور طبیعی و مستقیم یا در قالب محصولات بهداشتی برای زیبایی مو بهر‌ه گرفت.

آلوئه‌ورا گیاهی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رشد می‌کند. مردم از این گیاه در امور تزئینی استفاده کرده و همچنین از خواص دارویی آن نیز بهره‌مند می‌شوند.

مردم هزاران سال است که این عضو از خانواده سوسنیان را، در بسیاری از روندهای درمانی، بهبود و بازسازی خودشان بکار می‌گیرند.

طرافداران استفاده از آلوئه‌ورا برای سلامتی مو، به مقدار زیاد ویتامین، مواد معدنی و سایر عناصر مرتبط با رشد موی موجود در آن اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند چنین خواصی، نشانه‌هایی از توانایی آن در ایجاد و رشد موهای سالم و فراوان است.

رابطه‌ی بین خواص آلوئه‌ورا و شادابی مو تا به اکنون در تحقیقات علمی اثبات نشده است.

در این مقاله، ما به موضوعات بیشتری خواهیم پرداخت. همچنین به دنبال مزایای دیگر آلوئه‌ورا برای مو و پوست سر می‌باشیم.

محتوای این مقاله:

  1. آیا آلوئه‌ورا در رشد مو موثر است؟
  2. فواید این گیاه
  3. فواید اثبات شده‌ی آن در سلامت مو

واقعیت‌هایی درباره‌ی این گیاه:

  • یکی از اولین نوشته‌های تاریخی در مورد خواص درمانی آلوئه‌ورا، به ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.
  • بسیاری از مزیت‌های آلوئه‌ورا ممکن است با توجه به ترکیب درون آن که شامل ۷۵ عنصر فعال، از جمله ویتامین A، C، E B12 و کولین می‌باشد تا حدی قابل درک باشد.
  • برخی از مواد مغذی، تأثیر مشخصی روی کیفیت مو دارند و کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند منجر به ریزش مو شوند.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مثبتی بین مصرف آلوئه‌ورا و سلامت مو وجود دارد، اما هیچ رابطه‌ی علمی ثابت شده‌ای در این مورد وجود ندارد.

آلوئه‌ورا ممکن است در سلامت پوست و مو مفید باشد و به صورت موضعی نیز مصرف می‌شود.

آیا در رشد مو موثر است؟

به گفته‌ی انجمن Trichological، یک انجمن مستقل برای متخصصان در مطالعه و درمان پوست و موی انسان، میانگین رشد مو یک سانتی متر در هر ماه است.

شامپو و سایر محصولات بهداشتیِ مو، تاثیر قابل توجهی بر میزان این سرعت نشان نداده‌اند؛ درواقع در درجه‌ی اول این سرعت عمدتا توسط ژنتیک و سلامت فرد تعیین می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: مراقبت از موها


عمده مصرف این گیاه، به دلیل محتویات درونی آن می‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ویتامین‌ها
  • اسیدآمینه‌ها‌ی ضروری
  • موادمعدنی مانند مس و روی که در رشد مو موثر هستند.
  • استروئید گیاهی
  • اسیدهای چرب

آلوئه‌ورا یک تجارت بزرگ است. در سال ۲۰۰۴ محصولات زیبایی، مواد غذایی و داروییِ حاوی آلوئه‌ورا، صنعت یک ساله‌ی ۱۱۰ بیلیون دلاری بود.

آلوئه‌ورا یک محصول طبیعی است و خطرات اندکی در پی دارد؛ به طوری که مردم با وجود عدم توافقِ علمی بر روی آن، می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

فواید آلوئه‌ورا

تجزیه و تحلیلِ تحقیات در زمینه‌ی خواص درمانی آلوئه‌ورا به موارد زیر منجر شده است:

  • ارتباط بالقوه‌ی آلوئه‌ورا در بهبود سوختگی
  • آلوئه‌ورا می‌تواند به عنوان ضد یبوست (ملین) بکار رود ولی از لحاظ سلامتی ارزیابی نشده است.
  • نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ی فایده‌ی آلوئه‌ورا در درمان دیابت

مردم قرن‌ها برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی از آلوئه‌ورا استفاده می‌کردند؛ اگرچه کاربردهای این گیاه در بین اقشار دانا و با فرهنگ مردمی به خوبی پیش رفته است اما ادعاهای زیادی هنوز تحت بررسی و مطالعه‌ی علمی قرار نگرفته ‌شده‌است.

فواید اثبات‌شده‌ی آن در سلامت مو

استفاده از آلوئه‌ورا در درمان درماتیت شوره‌ای یکی از مزایای ادعا شده‌ی این گیاه، تحت عنوان مراقبت از مو است که مورد مطالعه قرار گرفته شده‌است.

درماتیت شوره‌ای (SD) یک بیماری پوستی می‌باشد که باعث بروز راش‌هایی خشن به رنگ قرمز مایل به صورتی، زرد و سفید بر روی سطح پوست می‌گردد که ممکن است متورم و چرب باشد. SD غالبا در صورت و پوست سر ایجاد می‌شود. هنگامی که این بیماری در پوست سر نوزادان توسعه می‌یابد، به آن درماتیت سبوره‌ای نوزادان گفته می‌شود.

مطالعه‌ای نشان داد که درمان با آلوئه‌ورا، منجر به کاهش قابل توجهی در خارش، محدوده و اندازه‌ی منطقه‌ای که تحت تاثیر SD قرار گرفته می‌شود. از آنجا که SD می‌تواند در برخی موارد منجر به ریزش موقت مو شود، نقش استفاده از آلوئه‌ورا در رشد مو پررنگ‌تر می‌گردد.


مقاله‌ی مرتبط: درماتیت


تصور می‌شود که استفاده از آلوئه‌ورا همچنین به سلامت پوست سر که عامل مهمی در روند رویش مو است نیز کمک شایانی می‌کند؛ این استدلال از اثربخشی آلوئه‌ورا، در حفظ و تقویت مو پشتیبانی می‌کند.

محققان اشاره کرده‌اند که مزایای استفاده از آلوئه‌ورا برای مو، حداقل بخشی از آن، ناشی از توانایی آن در تحریک گردش خون و بهبود عملکرد اکسیژن رسانی و تغذیه‌ی فولیکول‌های مو می‌باشد.

آیا احتمال خطر وجود دارد؟

استفاده‌ی خارجی از آلوئه‌ورا معمولا عوارض جانبی نامطلوبی را در پی ندارد. با این حال، موارد زیر گزارش شده است:

  • واکنش‌های آلرژیک، به خصوص در کسانی که به سیر، پیاز و گل لاله حساسیت دارند.
  • اگزما یا ایجاد راش‌های پوستی که پس از قرارگیری آلوئه‌ورا بر روی پوست ایجاد می‌شود.
  • اکسیداسیون نوری، یا ناراحتی‌های پوستی مشابه با آفتاب‌سوختگی

اسهال، استفراغ، اختلالات الکترولیتی، مشکلات کلیوی، مشکلات احتمالی ناشی از مصرف خوراکی آلوئه‌ورا می‌باشند. اگرچه این مشکلات ممکن است نادر باشند ولی بهرحال گزارش شده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: حساسیت و آلرژی


آیا نسبت به انواع جنس مو، مانند موهای فرفری واکنش متفاوتی در پی دارد؟

هر نوع مو به نوع خاصی از مراقبت نیاز دارد. خصوصیات موی فردی مانند ضخامت، بافت، قطر، درجه‌ی انحنا و تخلخل بر نحوه‌ی پاسخ به درمان یا محصول تأثیر می‌گذارد.

موهای آفریقایی و آمریکایی بسیار خشک هستند و متخصصین پوست توصیه می‌کنند که این افراد از محصولاتی با مواد طبیعی همچون آلوئه‌ورا، برای مراقبت از موی سر خود استفاده کنند.

با استفاده از ترکیبات غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، رطوبت و مواد دیگر آلوئه‌ورا می‌تواند به حفظ سطح رطوبت در موهای خشک کمک کند.

چگونه از آن بر روی موها استفاده کنیم؟

افرادی که علاقه‌مند به استفاده از آلوئه‌ورا در مراقبت از موهای خود می‌باشند، می‌توانند به شیوه‌های متنوع و گوناگونی از آن بهره‌ گیرند؛ از روش‌های خانگی تا استفاده از آن در محصولات گوناگون بهداشتی.

بعضی از مردم تمایل دارند تا از ژل آلوئه‌ورا به طور مستقیم بر روی پوست سر خود استفاده کنند؛ برای انجام این کار:

  • یک لایه از گیاه آلوئه‌ورای تازه را ببرید.
  • با استفاده از یک قاشق، ژل آن را جمع‌آوری کنید. (برخی مایلند روغن نارگیل یا زیتون را نیز با آن مخلوط کنند.)
  • ژل یا مخلوط را مستقیما به پوست سر بمالید و اجازه دهید تا یک ساعت بر روی پوست باقی بماند.
  • برای شستشوی مو و پوست سر از یک شامپوی ملایم استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، این روند را دو الی سه بار در هفته تکرار کنید.

از آنجایی که برخی از افراد به آلوئه‌ورا حساسیت دارند، بهتر است با احتیاط عمل کنید. ابتدا مقدار کمی از ژل را روی مچ دست قرار دهید تا قبل از استفاده از آن بر روی پوست سر، واکنش آن را مشاهده نمایید.

ماسک‌های مو نیز یک راه محبوب در استفاده از آلوئه‌ورا برای مراقبت از مو هستند. در این روش، آلوئه‌ورا با یکی از موارد زیر مخلوط می‌شود:

  • عسل
  • روغن جوجوبا
  • سفیده‌ی تخم‌مرغ
  • شنبلیله

سپس این مخلوط، به داخل پوست سر و مو ماساژ داده می‌شود. با استفاده از کلاه پوش، مخلوط به مدت ۱۵ دقیقه تا یک ساعت باقی مانده و پس از آن با شامپوی ملایمی شسته می‌شود.

همچنین می‌توانید از محصولات تجاری آلوئه‌ورا نیز استفاده کنید.

آلوئه‌ورا به چه شکلی قابل استفاده است؟

آلوئه‌ورا به طور گسترده‌ای برای خرید در دسترس است.

افراد گاهی اوقات برشی از این گیاه را برداشته و به طور مستقیم از ژل تازه‌ی آن استفاده می‌کنند، اما می‌توان از آن در قالب محصولات دیگری به فرم‌هایی نظیر مایع، روغن، ژل یا قرص، شامپوها، لوسیون‌ها، کرم‌ها و اسپری‌ها نیز بهره جست.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید