انتشار این مقاله


۵ نوع افسردگی و اضطراب

پنج نوع افسردگی و اضطراب متفاوت وجود دارد که هر کدام از این انواع دارای نشانه‌ها و اثرات خاص روی مغز هستند.

روانشناسان پی بردند که علائم افسردگی و اضطراب با هم همپوشانی دارند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند پنج نوع افسردگی و اضطراب متفاوت وجود دارد که عبارتند از: تنش، اضطراب تحریکی، اضطراب عمومی، انهدونیا (فقدان احساس لذت) و مالیخولیا. هر کدام از این انواع دارای نشانه‌ها و اثرات خاص روی مغز هستند.

۱. تنش

این نوع با زودرنجی شناخته می‌شود. این افراد بسیار حساس و دل نازک هستند. اضطراب باعث حساسیت بیش از حد سیستم عصبی می‌شود.

۲. اضطراب تحریکی

عملکرد شناختی مانند توانایی تمرکز و کنترل افکار مختل می‌شود. علائم فیزیکی شامل تپش قلب، عرق ریزی و احساس استرس است. این افراد جملاتی مانند “احساس می‌کنم عقلم را از دست داده‌ام” می‌گویند. آن‌ها نمی‌توانند از یک لحظه تا لحظه‌ی دیگر را به‌خاطر بیاورند.

۳. مالیخولیا

این افراد با مشکلات اجتماعی مواجه اند. تعاملات اجتماعی منحصر و تحت کنترل باعث پریشانی بیش‌تر آن‌ها می‌شود.


مقالۀ مرتبط: افزایش آسیب‌پذیری مغز نسبت به افسردگی در اثر استرس اجتماعی


۴. انهدونیا

علامت ابتدایی آن فقدان احساس لذت است. این نوع از افسردگی اغلب ناشناخته است. این افراد اغلب در وضعیت اضطراب شدید عملکرد معقولانه‌‌ی خوبی دارند! محققان چگونگی عملکرد فرامحرکی مغز این افراد را مشاهده کرده‌اند، اما بعضی اوقات کاملا بی‌حس و بهت زده می‌شوند. این‌ها برخی از افراد دارای اضطراب شدید هستند.

۵. اضطراب عمومی

نوع عمومی شده‌ی اضطراب است که ویژگی ابتدایی آن نگرانی و اضطراب تحریکی (انگیختگی) می‌باشد. بیش‌ترین نوع فیزیکی استرس است.

علائم دارای همپوشانی

این پنج دسته از مطالعه‌ی بیش از ۸۰۰ نفر بدست آمده است که برخی از آن‌ها دچار افسردگی و اضطراب بودند. تمام آزمایش‌های مربوط به روانپزشکی بر روی آن‌ها انجام شد. در عین حال، نگرش آن‌ها به زندگی، روابط اجتماعی و عملکرد زندگی روزمره‌شان مورد آنالیز قرار گرفت. الگوی فعالیت مغز و علائم پنج دسته را معرفی کرد. این مطالعه نشان داد شایع‌ترین نوع “تنش” است.

جالب توجه است محققان دریافتند بیش‌تر افرادی که مورد ارزیابی معیارهای تشخیصی قرار نگرفتند ولی با برخی علائم مواجه‌اند نیز دچار تنش می‌شوند.
بعد از تنش، “اضطراب تحریکی”، سپس “مالیخولیا” و “اضطراب عمومی” شایع‌ترین نوع هستند و “انهدونیا” کم‌ترین نوع شایع می‌باشد.

در حال حاضر، افسردگی و اضطراب اکثرا به شیوه‌ی یکسان درمان می‌شوند و نوع درمان برای همه‌ی افرادی که دچار این پنج دسته هستند، یکسان خواهد بود. بعد از تشخیص، گزینه‌ی بهتر برای درمان می‌تواند نسخه نوشتن باشد؛ به‌ویژه برای این انواع از افسردگی و اضطراب.


مقالۀ مرتبط: علائم و نشانه‌های افسردگی خفیف، متوسط و شدید


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید