انتشار این مقاله


سلول‌های ایمنی داخل رحم به رشد جنین کمک می‌کنند

در رحم زن باردار، سلول های ایمنی وجود دارند که در کنار جفت، به تغذیه ی جنین کمک میکنند.

سلول‌های کشنده‌ی ذاتی یا NK Cell از فراوان‌ترین سلول‌های ایمنی موجود در رحم، طی سه ماهه‌ی اول بارداری هستند که براساس گفته‌های محققان، به تغذیه‌ی رویان کمک می‌کنند. تعداد این سلول‌ها بعد از تشکیل جفت کاهش می‌یابد.

بر اساس مقاله‌ای که در ۱۹‌ دسامبر سال ۲۰۱۷ در ژورنال Immunity به چاپ رسید، مشخص شد که مجموعه ای از سلول‌های ترانزیت در تغذیه‌ی رویان توسط سلول‌های مادری کمک کننده هستند. محققان زیر مجموعه‌ای از NK Cell‌های رحمی را شناسایی کرده‌اند که فاکتورهای رشد جنین و فاکتورهای مهارکننده‌ی رشد جنین معیوب را ترشح می‌کنند. NK Cell‌ها در موارد درمانی برای جبران کمبود موادغذایی برای جنین، در محیط محدود رحم بکار می‌روند. به گفته‌ی دکتر Heiming Wei از دانشگاه علم وصنعت چین، علاوه بر استفاده از سلول درمانی برای نابودی تومور‌های سرطانی، این سلول‌ها می‌توانند رشد بدن و ترمیم بافت‌ها را سازمان‌دهی کنند.


مقاله ی مرتبط: چرا سیستم ایمنی فعالِ جنین، به مادر صدمه نمی‌زند؟


NK Cell‌ها از سلول‌های خط اول ایمنی بدن هستند که در مقابله با سلول‌های سرطانی و عفونت‌ها نقش مهمی دارند. در طول دهه‌ها، این سلول‌ها به عنوان نمونه‌ای از سلول ایمنی ذاتی با کارکرد منحصر به فرد می‌باشند که در تکامل جنین پستانداران نقش نسبتا مهمی را ایفا می‌کند. به طور مثال، NK Cell موجود در رحم، رشد و تقسیم عروق خونی جفت را تحریک می‌کند و رشد جنین و وزن نرمال نوزاد بعد از تولد، تا حدودی در گرو وجود این سلول‌ها در رحم است.

در مطالعات جدید، Wei و همکارش Zhigang Tian  زیرمجموعه ای از سلول‌های ایمنی ذاتی را شناسایی کردند که در آستر رحم قرار گرفته و هورمون‌های رشدی بنام Pleiotrophin و Osteoglycin ترشح می‌کنند که باعث رشد رویان می‌گردد. در زنانی که سقط‌های خود‌به‌خودی دارند، میزان این سلول‌های ایمنی در مقایسه با زنان سالم، کمتر است، بنابراین ترشح مقدار ناکافی از هورمون‌های رشد رحمی، باعث سقط یا ناقص شدن جنین می‌شود. این تحقیقات که بر روی موش‌ها آزمایش شد، نشان داد که در اثر کمبود NK Cell در رحم موش، جنین با مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی مواجه می‌شود. محققان هنوز مکانیسم عمل این سلول‌ها را به طور دقیق نمی‌دانند که فاکتور‌های رشد به طور مستقیم روی رشد جنین اثر دارند یا در تشکیل جفت و عروق خونی شرکت می‌کنند.

از دیدگاه بالینی، روش‌های درمانی بر پایه ی سلول‌های ایمنی ذاتی، برای درمان سرطان به کار می‌رود، زیرا این سلول‌ها نسبت به سلول‌های بنیادی در جلوگیری از تشکیل تومور موثرترند. برای بهبود رشد جنین در رحم مادرانی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است، میتوان NK Cell را به داخل عروق مادر تزریق کرد.


مقاله ی مرتبط: سلول بنیادی پرتوان حاصل ایمنی ذاتی


مطالعات گسترده‌تری به منظور یافتن روش‌های مناسب برای استفاده از سلول‌های ایمنی داخل رحم برای درمان بیماران سرطانی لازم است. همچنین برای پیشگیری از سقط‌های خود به‌خود و سقط‌های ناشی از سن پایین مادر، باید اقداماتی انجام داد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید