انتشار این مقاله


آنفولانزا در حال تکاملی جدید و غیرقابل پیش‌بینی در چین است

یک سویه جدید از آنفولانزای مرغی برای اولین بار مردم را مبتلا کرده است. تا کنون این ویروس تهدید به خصوصی نداشت اما انتقال از جوجه‌ها به انسان‌ها غیرمنتظره بود

یک سویه جدید از آنفولانزای مرغی برای اولین بار مردم را مبتلا کرده است. تا کنون این ویروس تهدید به‌خصوصی نداشت اما انتقال از جوجه‌ها به انسان‌ها غیرمنتظره بود: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هیچ گونه سویه‌ی مشابهی تاکنون به مردم منتقل نشده است.

هفته گذشته، دولت هنگ کنگ اعلام کرد یک زن ۶۵ ساله در استان جیانگسو در شرق چین در ماه ژانویه با علائم شدید تنفسی بستری شد. این اولین مورد ثبت شده از ویروس آنفولانزای H7N4 بود که انسان را آلوده می‌کرد. این زن پس از یک ماه در بیمارستان بهبود پیدا کرد. او قبل از ابتلا به بیماری مرغ زنده نگه داری می‌کرد، بنابراین احتمالاً ویروس را از پرندگان و یا از مغازه‌ای که آن‌ها را خریداری کرده است دریافت کرده. هیچ کس از اطرافیان او علائمی از خود نشان نداده بود. این مورد نشان‌دهنده میزان زیادی از پیشرفت غیرقابل پیش‌بینی در دامداری است.
ونکینگ ژانگ از سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:

این به ما یادآوری می‌کند که فعالیت ویروس در مخازن حیوانی بسیار پویا است و ما نباید فقط بر یک سویه تمرکز کنیم.

یکی از این سویه‌ها – H7N9 – از زمانیکه در سال ۲۰۱۳ در چین بروز کرد، بیش از ۱۵۰۰ نفر را آلوده کرده است. بیش از نیمی از این موارد فقط در زمستان گذشته و بهار رخ داده و ۴۰ درصد موجب مرگ و میر شده است. H7N9 در مرغ‌های چینی و در همه جا در حال حاضر گسترده است، اما به راحتی بین مردم گسترش نمی‌یابد.


مقاله مرتبط: آنفولانزای مرغی


سناریو کابوس این است که عفونت ویروس می‌تواند با یك نوع آنفولانزا که به راحتی بین افراد گسترش می‌یابد، ایجاد شود و باعث ایجاد یک بیماری همه گیر شود. چنین ترکیباتی زمانی می‌تواند رخ دهد که یک پرنده چندین نوع آنفولانزا را حمل کند- که یک چهارم مرغ‌های موجود در بازار چین این ویژگی را دارند. ویروس‌های آنفولانزا بر اساس دو پروتئین که بر روی سطحشان قرار می‌گیرد نامیده می‌شوند: هماگلوتینین (H) و نورآمینیداز (N). آن‌ها دارای اشکال مختلفی هستند، اما ممکن است درونشان متفاوت تر هم باشد. توالی ژنی نشان داد که به جای این که یک نسل نزدیک یا ترکیبی از H7N9 باشد، ویروس جیانگ سو H7ای دارد که نسبت به ویروس‌هایی که سال گذشته در کره جنوبی از پرندگان نمونه گرفته شده، نزدیک‌تر است.


مقاله مرتبط: چرا آنفولانزای پرندگان به‌اندازه‌ی حادثه‌ی پلاسکو یا گرنفل خطرناک است؟


این خبر شگفت‌انگیز است: این گونه از ویروس هرگز به عنوان آلوده کننده انسان شناخته نشده است.
ژانگ می‌گوید:

راه حل مشکل آنفولانزا، شناختن خوب تکامل ویروس به اندازه کافی است، بنابراین ما می‌توانیم اقدامات ضد انسانی را قبل از گسترش ویروس در انسان، و نه بعد از آن مانند شرایط الان، انجام دهیم.

چنین اقدامات مقابله‌ای شامل واکسن‌ها می‌شود – اگر بتوانیم ویروس‌ها را زودتر کشف کنیم و واکسن‌ها را به اندازه کافی سریع بسازیم. ژانگ می‌گوید که این موضوع به تکنولوژی جدید نیاز دارد.

در همین حال ، H7N9 نگران کننده است. سال گذشته جهشی رخ داد که اجازه داد این ویروس متهاجمانه‌تر در مرغ‌ها گسترش یابد. در ماه اکتبر، چین یک کمپین واکسیناسیون طیور را راه‌اندازی کرد که می‌تواند برخورد انسان را با ویروس کاهش دهد. اما آنفولانزا هنوز هم در مرغ‌های واکسینه شده گسترش می‌یابد و این امر فرصت‌های جدیدی برای تکامل آن‌ها فراهم می‌کند. دو تحقیق انجام شده در سال گذشته نشان داد که جهش‌های H7N9 به گسترش محدودی در میان پستانداران اجازه رخداد داده است. در فروشگاه‌ها غافلگیری بیشتری وجود دارد، زیرا هزاران نفر از مسافران می‌آیند و برای سال نو چینی مرغ تازه کشتار شده می‌خورند. این موضوع می‌تواند خطر آلوده شدن انسان‌ها به گونه جدید آنفولانزای مرغی را افزایش دهد. با تئجه به ده‌ها ویروس آنفولانزا که در حال حاضر در افراد و جوجه‌ها در چین در حال پخش شدن است، آنفولانزای مرغی می‌تواند در سال سگ تعیین کننده باشد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید