انتشار این مقاله


چرا بازیکنان مایعات را از دهانشان بیرون می‌ریزند؟

احتمالا در حین تماشای جام جهانی متوجه شده‎‌اید که بازیکنان مایعات را وارد دهان می‌کنند اما آن را نمی‌بلعند، علت چیست؟

دنبال‌کنندگان جدی جام جهانی احتمالا متوجه شده‎اند که بازیکنان کاری غیرعادی انجام می‌دهند: آن‌ها مقدار مایع را می‌نوشند اما به جای بلعیدن آن را به بیرون پرتاب می‌کنند. هری کین و کریستین رونالدو (کاپیتان تیم‌های ملی انگلستان و پرتغال) هر دو در طول مسابقه در حال خارج کردن مایعات از دهانشان دیده شدند. بنابراین علت این کار چیست؟


مقاله مرتبط: شاید موز بهترین غذا برای ورزشکاران باشد!


به گفته نیویورک تایمز با این که علت واقعی این که چرا یک بازیکن ممکن است به نوشیدن و بیرون ریختن مایعات احتیاج داشته باشد روشن نیست، بعضی از بازیکنان ممکن است در حال انجام عملی به نام ” carb rinsing” باشند. این عمل شامل چرخاندن محلول حاوی کربوهیدرات به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه در دهان  و سپس بیرون ریختن آن است. اگرچه این عمل ممکن است به نظر ناخوشایند بیاید اما بعضی از مطالعات پیشنهاد می‌دهند که carb rinsing باعث بالا رفتن عملکرد ورزشکار در طول یک فعالیت شدید که حدود یک ساعت طول می‌انجامد، می‌شود.

برای مثال در سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای ریویویی به آنالیز اطلاعات مربوط به ۱۱ مطالعه که در گذشته بر روی carb rinsing انجام شده بودند پرداخت. در هشت مورد از این مطالعات carb rinsing در مقایسه با چرخاندن محلول حاوی دارونما و بیرون ریختنش باعث بهبود عملکرد در حین فعالیت‌هایی از جمله دوچرخه سواری و دو که یک ساعت یا کمتر طول کشیده بودند، شده بود. اما سه مطالعه دریافته بودند که این کار تاثیری بر روی عملکرد افراد ندارد.

به گفته دکتر سوراو پادر، پزشک طب ورزشی در UCHealth واقع در دنور، با همه این اوصاف، مطالعه ریویو پیشنهاد کرد که carb rinsing ممکن است فواید کمی برای عملکرد (تقویت ۲ تا ۳ درصدی عملکرد) فراهم آورد. پادر اشاره می‎کند در واقع این مقدار تقویت تقریبا برابر با مقداری است که افراد زمانی که محلول حاوی کربوهیدرات را حین ورزش‌های استقامتی می‌بلعند، به دست می‌آورند.


مقاله مرتبط: دارو‌هایی که به منظور بهبود عملکرد‌های ورزشی استعمال می‌شوند، نتیجه معکوسی در پی دارند


دکتر مایکل جوینر، پزشک ورزش در Mayo Clinic واقع در روچستر مینه‌سوتا، گفت:

اما با نبلعیدن مایع کربوهیدراتی ممکن است ورزشکاران از مشکلات معدی‌روده‌ای جلوگیری کنند. برای مثال اگر نوشیدنی بسیار غلیظ باشد می‌تواند در معده نشست کند و بدن مجبور خواهد بود مقدار بیشتری مایعات تولید کند تا آن ماده را رقیق کند.

پادر به Live Science گفت:

محققان مطمئن نیستند چطور carb rinsing عملکرد را بهبود می‌بخشد. یک فرضیه این است که گیرنده‌های کربوهیدرات در دهان نواحی خاصی از مغز را فعال می‌کنند که به نوبه خود فعالیت حرکتی را بهبود می‌بخشند.

رونالدو

جوینر گفت:

همچنین مطالعات نشان می‌دهند زمانی که افراد چیز شیرینی در دهانشان دارند این کارشان می‌تواند تلاشی که برای کارشان می‌کنند را تغییر دهد. حتی بدون بلعیدن مایع، یک حلال حاوی کربوهیدات ممکن است به سرحال شدن و با انگیزه‌تر شدنشان کمک کند. (در مطالعات آزمایشی بر روی carb rinsing معمولا از محلول گلوکز که مزه شیرینی دارد یا مالتودکسترین که افزدونی غذایی بی‌رنگ و بی‌مزه است، استفاده می‌کنند.)
با این حال بیشتر مطالعات بر روی carb rinsing در شرایط آزمایشگاهی انجام شده و تمرکزش بر روی دوچرخه سواری بوده است. در نتیجه این که این فواید چگونه ممکن است به شرایطی با ریسک بالا مانند جام جهانی برگردانده شود روشن نیست.

پادر گفت:

با این که علم به یک توافق عام در مورد فواید carb rinsing یا چگونگی عمل آن نرسیده است، روشی نسبتا عملی و قابل دسترس است و احتمالا امتحان کردنش جنبه منفی کمی دارد.

اما پادر تاکید کرد که بیرون ریختن محلول حاوی کربوهیدرات چیزی نیست که اگر شما در یک ماراتون می‌دوید یا ورزشی را به مدت بیش از یک یا دو ساعت انجام می‌دهید، ملزم به انجامش باشید. در ورزش‌های طولانی‌تر برای تجدید قوای عضلاتتان لازم است که مقدار بیشتری کربوهیدرات مصرف کنید. زمان هر بازی در جام جهانی ۹۰ دقیقه است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید