انتشار این مقاله


نقش غذاهای زینک دار در پیشگیری از عفونت استرپتوکوک پنومونیا

محققان ارتباط مهمی را در مصرف غذاهای زینک دار برای جلوگیری از عفونت استرپتوکوک پنومونی، باکتری مولد پنومونی، کشف کرده‌اند. به طور کلی در سراسر جهان، حدود دو میلیارد نفر کمبود زینک دارند و تابه حال ارتباط آن با عفونت استرپتوکوک مشخص نشده بود. پروفسور Christopher McDevitt از دانشگاه ملبورن، تیمی متشکل از متخصصان را […]

محققان ارتباط مهمی را در مصرف غذاهای زینک دار برای جلوگیری از عفونت استرپتوکوک پنومونی، باکتری مولد پنومونی، کشف کرده‌اند.

به طور کلی در سراسر جهان، حدود دو میلیارد نفر کمبود زینک دارند و تابه حال ارتباط آن با عفونت استرپتوکوک مشخص نشده بود. پروفسور Christopher McDevitt از دانشگاه ملبورن، تیمی متشکل از متخصصان را رهبری می‌کند که با استفاده از تکنیک‌های عکسبرداری، مکانیسم زینک یا روی، بر سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت باکتریایی استرپتوکوک پنومونی را بررسی می‌کنند.

نتایج این تحقیقات با مطالعات انجام شده توسط تیم دکتر Bart Eijkelkamp، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی در دانشگاه Adelaide که بر روی موش‌ها صورت گرفته، مقایسه شده‌است. آنان نتیجه گرفتند موش‌هایی که زینک کمتری دریافت کرده‌اند، سه برابر بیشتر در معرض عفونت باکتریایی هستند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها زینک کافی برای مقابله با عفونت را ندارد.

غذاهای زینک دار باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و از بروز بسیاری از عفونت‌ها پیشگیری می‌کند، اما نحوه‌ی مکانیسم آن هنوز به طور کامل مشخص نیست. در مناطقی که تهاجم باکتری وجود داشته و عفونت گسترش می‌یابد، زینک آنجا حضور یافته و به از بین بردن استرپتوکوک پنومونیا کمک می‌کند.

همچنین، برخی از سلول‌های ایمنی خاص انسان از روی (زینک) برای افزایش مقاومت در برابر استرپتوکو‌ها استفاده می‌کنند. پروفسور فیلیپ دوبل، از دانشگاه تکنولوژی سیدنی، در مورد روش مورد استفاده در این مطالعه می‌گوید:

نتایج این مطالعات حاصل نبوغ تکنولوژی در تولید روش عکسبرداری ابتدایی می‌باشد تا روابطی را که قبلا برای تجزیه و تحلیل مشخص نبودند، کشف کرده و همکاری متقابلی ایجاد کنند.

پنومونی سالانه بیش از یک میلیون مرگ را به خود اختصاص می‌دهد، و بیشترین فشار سلامتی در کشورهایی وجود دارد که کمبود روی، یک چالش بزرگ اجتماعی و بهداشتی است.

بر اساس یافته‌های این مطالعات، اهمیت وجود غذاهای زینک دار در رژیم غذایی، به عنوان بخشی از راهبردهای سلامت جوامع برای کنترل بیماری پنوموکوکی، در کنار واکسیناسیون و سایر روش‌های ضدمیکروبی، ضرورت می‌یابد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید