انتشار این مقاله


ظاهراً اجتناب از مصرف گوشت قرمز پیامد مثبتی ندارد

طبق مرور جدیدی که بر شواهد موجود انجام گرفته است، هیچ دلیلی برای قطع مصرف گوشت قرمز یا فرآوری‌شده وجود ندارد.

طبق مرور جدیدی که بر شواهد موجود انجام گرفته است، هیچ دلیلی برای قطع مصرف گوشت قرمز یا فرآوری‌شده وجود ندارد. این ادعا که با بسیاری از توصیه‌های رژیم غذایی مغایرت دارد، برخاسته از مروری بر مطالعات انجام شده توسط مراکز کوکرین اسپانیا و هلند می‌باشد. این مراکز بخشی از همکاری بین‌المللی برای ارزیابی تحقیقات پزشکی هستند.

بسیاری از متخصصان سلامت دهه‌ها بیان داشته‎اند که ما باید مصرف گوشت قرمز خود را که چربی سیر شده‌ی بالایی دارد، محدود کنیم. تصور می‌شد گوشت قرمز سطح کلسترول را افزایش داده و موجب حمله‌ی قلبی می‌شود. اخیراً نیز هم گوشت قرمز و هم گوشت فرآوری شده مرتبط با سرطان شناخته شده‌اند.

در آخرین مرور صورت گرفته نویسندگان به نتیجه‌ی متفاوتی رسیده‌اند؛ چون این مطالعات را از دو نوع مجزا از یک‌دیگر در نظر می‌گرفتند. بهترین شواهد مربوط به کارآزمایی‌های تصادفی است. در این کارآزمایی‌ها به برخی شرکت‌کنندگان کمک شد تا رژیم غذایی‌شان را به شیوه‌ای خاص مانند خوردن گوشت کمتر تغییر دهند. سایر شرکت‌کنندگان تغییری در رژیم غذایی خود ندادند. در انتها، سلامت افراد دو گروه مقایسه گردید. اما چنین کارآزمایی‌هایی هزینه‌بر بوده و انجام دادن‌شان دشوار است. طبق یکی از تخمین‌ها، تنها حدود ۵ درصد از مطالعات تغذیه بزرگ بوده و کارآزمایی تصادفی با کیفیت محسوب می‌شوند. انجام مطالعاتی که طی آن‌ها تنها آنچه مردم می‌خورند، به صورت غیرمستقیم بررسی می‌شود، شیوع بیشتری دارد. این مطالعات که از نوع مشاهده‌ای نامیده می‌شوند، بسیار مستعد خطا بوده و می‌توانند به نتایج گمراه‌کننده‌ای منجر شوند.

بردلی جانستون و همکارانش از دانشگاه دالهوسی در هالیفاکس، کانادا، ابتدا تمامی مطالعات مشاهده‌ای قبلی مرتبط با اثرات سلامت خوردن گوشت قرمز یا فرآوری‌شده را مرور کردند. این مطالعات به پیامد منفی خیلی کوچکی در ارتباط با مرگ، بیماری قلبی و سرطان اشاره داشتند.

آن‌ها سپس ۱۲ کارآزمایی تصادفی انجام شده در این زمینه را مرور کرده و متوجه شدند کسانی که خوردن این نوع گوشت‌ها را متوقف می‌کنند، با هیچ پیامد مثبتی مواجه نشده یا تأثیر مثبت خیلی کمی تجربه می‌کنند.  

بر اساس این یافته‌ها، نویسندگان نتیجه گرفتند که مردم باید به مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با اندازه‌ی فعلی ادامه دهند؛ مگر این که خود متمایل به تغییر باشند. اگرچه آن‌ها اضافه کردند برخی افراد ممکن است جهت رفاه حیوانات یا دلایل زیست محیطی، رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید