انتشار این مقاله


دکتر هربرت کلبر درمانی مبتنی بر شواهد برای اعتیاد به مواد مخدر به ارمغان آورد

هربرت کلبر ، روانپزشک آمریکایی بود که نقش اساسی در تغییر نگرش به اعتیاد و درمان آن داشت.

هربرت کلبر ، روانپزشک آمریکایی بود که نقش اساسی در تغییر نگرش به اعتیاد و درمان آن داشت.

کلبر پس از گذراندن مدرک پزشکی خود در سال ۱۹۶۴ ، دو سال در بیمارستان ملی زندان در کنتاکی ، جایی که هزاران نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر در زندان بودند ، کار کرد. آن‌ها مجبور به “کاردرمانی” بودند ، بعضی از آن‌ها گروه درمانی داشتند و تعداد کمی از آن‌ها به صورت فردی درمان می‌شدند.


مقاله مرتبط: احتمالاً با تحریک عمقی مغز می‌توان اعتیاد را درمان کرد


 

کلبر محدودیت‌های این رویکرد را تشخیص داد. اعتیاد نه نفر از ۱۰ بیمار در طی سه ماه پس از ترک مرکز عود کرد. وی بعداً در مصاحبه‌ای گفت:

من آموخته‌ام كه روش‌های مورد استفاده در درمان چندان مؤثر نبوده و نیاز به رویكردهای جدید در مورد درمان بسیار ضروری است.

در آن زمان ، اعتیاد مورد توجه محققان قرار نگرفت. کلبر در دانشگاه ییل ، کانکتیکات واحدی برای اعتیاد به مواد مخدر تأسیس کرد و در تلاش برای معالجه مبتنی بر شواهد مؤثر بود. وی پیشگام رویکردهای جدید مانند درمان مبتنی بر جامعه و درمان نگهدارنده متادون برای معتادان به هروئین بود.

متادون نوعی افیونی است که به صورت خوراکی مصرف می شود و معمولاً برای معتادان به مواد افیونی به عنوان گامی برای ترک مواد مخدر تجویز می‌شود. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا روز را بدون هوس و علائم ترک سپری کنند.

در سال ۱۹۸۹ ، کلبر به عنوان معاون مدیر دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید منصوب شد. استفاده از متادون توسط دولت رونالد ریگان مورد انتقاد قرار گرفته بود ، اما كلبر در جلب حمایت از این سیاست و همچنین برنامه‌های پیشبرد آموزش و پیشگیری یاری كرد.

با این وجود ، او پس از دو سال و نیم کناره‌گیری کرد  در حالی که از این که دولت هنوز به جای اینکه معتادان را درمان کند  میلیارد ها پول هزینه زندانی کردن آن‌ها می‌کرد، نا امید شده بود.

او در دانشگاه کلمبیا ، نیویورک ، مرکز ملی اعتیاد و سوء مصرف مواد را با جوزف کالیفانو بنیان گذاشت. وی در آنجا به تحقیق در زمینه درمان و پیشگیری مبتنی بر شواهد و رفع بدنامی اعتیاد ادامه داد.

کلبر در سکته قلبی در سال ۲۰۱۸ در سن ۸۴ سالگی درگذشت. کالیفانو نوشته است:

 هرب کلبر استعدادهای بسیار خود را نه تنها در کمک به بیماران فردی که از اختلال در مصرف مواد رنج می‌برند، صرف کرده است بلکه انرژی خود را صرف هشدار دادن به والدین و متخصصان در مورد خطرات مخرب این بیماری‌های آزار دهنده و موثرترین راه های جلوگیری و معالجه آن‌ها نیز کرده است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید