انتشار این مقاله


چگونه استرس زندگی دانشجویی را کم کنیم؟

دانشجو هستید؟ استرس زیادی را متحمل می‌شوید؟ چه کاری برایش باید انجام دهید؟

دانشجویان به دلایل مختلفی استرس زیادی را متحمل می‌شوند. بسیاری از جنبه‌های زندگی دانشجویی می‌تواند موجب استرس زیادی بشود که سلامت روانی و فیزیکی آ‌ن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه چند راهکار برای کاهش استرس در زندگی دانشجویی داده شده است:

۱- منظم باشید.

یکی از چالش‌هایی که دانشجویان با آن بسیار مواجه‌اند، جدایی از خانواده و حمایت‌ آن‌ها و مستقل شدن است. همه‌ی این‌ها نیاز به ایجاد یک نظم شخصی در زندگی فرد دارند. تفریحات وسوسه‌کننده متنوع در مقابل از دست دادن کلاس‌ها، باعث شده بسیاری از دانشجویان برای ایجاد تعادل بین آن‌ها سردرگم باشند. اما فراموش نکنید که در دانشگاه باید منظم باشید.

یک فضا برا خود پیدا کنید.

در زندگی خود یک فضای ساکت برای تمرکز کردن پیدا کنید. اگر هم‌اتاقی شما پرسروصداست، یک گوشه‌ی خلوت در کتابخانه یا کافی‌شاپ می‌تواند برای شما کارساز باشد. به هر حال، برای خود میز زیبایی درست کنید که روی آن هرچه لازم دارید بگذارید، تمرکز کنید و به کارهای خود برسید.

یک جدول زمان‌بندی برای خود تنظیم کنید.

هنگامی که برنامه‌ریزی می‌کنید حتما مطمئن شوید که زمان کافی برای مطالعه و انجام کارها در نظر گرفته‌اید. در ابتدا ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشید، بنابراین بهتر است زمان مطالعه‌ی خود را بیشتر از چیزی که تخمین میزنید در نظر بگیرید تا از برنامه‌ی خود عقب نمانید.

۲- ورزش منظم را فراموش نکنید.

یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس، ورزش منظم است. حتی اگر شما تنها ده دقیقه بتوانید ورزش کنید، ورزش حال شما را بهتر می‌کند، تنش را از بدن شما می‌رهاند و به سلامت بدن شما کمک می‌کند. چند ایده برای ورزش برای شما آورده شده‌است.

هرزمان توانستید پیاده‌روی کنید.

می‌توانید برای پیاده‌روی از محوطه دانشگاه در زمان استراحت بین دو کلاس استفاده کنید.

به کلاس ورزشی بروید.

یکی از مزایای زندگی دانشجویی، وجود فرصت‌های بسیار و تجربه‌های هیجان‌انگیز است، مانند باشگاه ورزشی. اگر از ۳۰ دقیقه پله‌نوردی کسل و بی‌حوصله می‌شوید، چرا ورزش‌های رزمی، رقص سالسا یا کلاس‌های کیک بوکسینگ را امتحان نمی‌کنید؟ ببینید چه چیزی در دسترس است و از زمان خود لذت ببرید. این یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس و حفظ سلامت است.

یوگا را امتحان کنید!

یوگا ریلکسیشن فوق‌العاده ای را برای شما فراهم می‌کند و برای سلامتی بسیار مفید است. برای کسانی که برنامه‌ی روزانه‌ی پرمشغله‌ای دارند، یوگا را می‌توانند صبح‌ها یا شب‌ها بعد از خواب انجام دهند.

۳- از بدن خود مراقبت کنید.

از آن‌جایی که پدرومادر در کنار شما نیستند، ادامه دادن مصرف غذاهای سالم و خواب به اندازه کار سختی است. بسیاری از دانشجویان از این دو مورد غفلت می‌کنند و از بدن خود مواظبت نمی‌کنند. کم‌خوابی، مصرف زیاد فست‌فود و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از ویژگی‌های زندگی دانشجویی‌ست؛ اما می‌تواند به شدت به شما آسیب بزند. به همین دلیل برای دانشجویان ضروری‌ست که از سلامتی خود مراقبت بکنند.

درست غذا بخورید.

در عین حال که فست‌فودها ارزان، راحت و خوش‌طعم هستند، باعث نمی‌شوند که شما بهترین عملکرد را داشته باشید. همواره در یخچال خود مقداری میوه و سبزیجات نگهداری کنید و به سلامت غذای خود اهمیت دهید.

به اندازه کافی بخوابید.

بسیاری از دانشجویان به دلیلی مشغله‌ی زیاد، به زحمت زمان کافی برای خواب می‌گذارند. به هر حال خواب کافی برای سلامتی بسیار مهم است. از مزایای چرت زدن استفاده کنید و سعی کنید هرچند وقت چشمان خود را ببندید و به آن‌ها استراحت دهید.

استرس خود را کاهش دهید.

کاهش استرس موجب افزایش سلامت و شادی برای شما می‌شود؛ بنابراین به دنبال راهکارهایی برای کاهش استرس باشید.

۴- حمایت‌گر پیدا کنید.

زندگی دانشجویی معمولا به معنی دوری از خانواده و دوستان نزدیک است. نداشتن حلقه‌ی حمایتی می‌تواند برای دانشجویان جدیدالورود استرس‌زا باشد؛ و این مسئله موجب انزوا و حس گمشدگی در این افراد بشود. بنابراین برای دوری از آ، به دو نکته‌ی زیر توجه کنید:

تماس خود را با خانواده حفظ کنید.

به کمک تلفن، ایمیل یا تماس ویدئویی، ارتباط خود را با خانواده و دوستان خود حفظ کنید.

شعبه‌ای در دانشگاه خود پیدا کنید!

به گروه‌ها و کلوب‌های مختلف در دانشگاه بپوندید. این می‌تواند حس تنهایی شما را تسکین یابد. به کلاس ورزش بروید، با افراد مختلف صحبت کنید و به طور کلی از فرصت‌های خود در دانشگاه برای ارتباط گرفتن با دیگران استفاده کنید. قطعا این کار سخت است اما وجود آدم‌هایی که بتوان با آ‌ن‌ها مطالعه کرد، ورزش کرد، استراحت کرد و مهمانی رفت، ارزشمند است و موجب کاهش استرس در دوران دانشجویی می‌شود.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *