انتشار این مقاله


۵ سرگرمی که می‌توانند سلامتی‌تان را بهبود بخشند

برای اکثر ما، سرگرمی‌هایمان جزء اساسی و ضروری زندگی شخصی‌مان هستند. اما آیا می‌دانید که می‌توانند برای سلامت روحی و جسمانی‌مان نیز خوب باشند؟

برای اکثر ما، سرگرمی‌هایمان جزء اساسی و ضروری زندگی شخصی‌مان هستند. اما آیا می‌دانید که می‌توانند برای سلامت روحی و جسمانی‌مان نیز خوب باشند؟

سرگرمی‌ها امکان استفاده کامل و سودبخش از وقت آزاد را برایمان فراهم می‌کنند و هسته هویت‌مان مقید به علاقه‌مندی‌هایی است که در زمانی که کار نمی‌کنیم، نمی‌خوابیم و با عزیزانمان نیستیم برای انجام انتخاب می‌کنیم. مطمئنا اکثر ما سرگرمی‌ها را به خاطر اینکه از آن‌ها لذت می‌بریم، برمی‌گزینیم. اما همانطور که می‌دانید، ممکن است علاوه‌بر عامل‌های سرگرم‌کننده، چیزهای زیادتری برای گذراندن وقت وجود داشته باشد.


مقالۀ مرتبط: ۱۰ کاری که می‌توانید زمان‌هایی که کسی پیشتان نیست و کاری برای انجام دادن ندارید انجام دهید!


اکنون ما به پنج سرگرمی که می‌توانند سلامتی‌تان را تقویت کنند، می‌پردازیم:

رقصیدن: شکل جالب و خوشایند ورزش

dancing

رقص دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی است و روشی آسان و قابل دسترس برای ورزش کردن برای اکثر ماست. شما احتیاج به تجهیزات زیادی برای رقص ندارید، فقط پاهایتان، آهنگ و ترجیحا یک یا دو دوست.

رقص برای بدن بی‌آزار است؛ می‌توانید تا حدی که می‌خواهید سخت برقصید و یا آرام و راحت بگیرید، جوری که مناسب‌تان می‌باشد. هر کسی می‌تواند برقصد! اگر هم از رقصیدن خجالت می‌کشید، تقریبا همه افراد از حرکت بدنشان با ریتم آهنگ لذت می‌برند، حتی اگر در خانه خود باشند. هیچ روش درست و غلطی برای رقصیدن وجود ندارد. فقط هرچه را که احساس خوبی بهتان می‌دهد، انجام دهید.

رقصیدن فعالیتی اجتماعی است و می‌دانید که اجتماعی کردن فعالیت‌ها برای سلامت عمومی مهم می‌باشد. همچنین از همه مهم‌تر این است که رقصیدن خوشایند است و کاری بدون درد و انرژی‌زا می‌باشد. اما رقصیدن چگونه ما را سالم نگه می‌دارد؟

رقصیدن یک تمرین عالی قلبی می‌باشد و می‌دانید که تمرین‌های قلبی به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، استقامت را افزایش می‌دهد و به استخوان‌ها و عضلات نیرو می‌بخشد.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد حداقل سه بار در هفته رقصیدن تعادل را در بزرگسالی بهبود می‌بخشد. این مهم است، زیرا CDC گزارش می‌کند که سالانه ۲.۸ میلیون سالمند در بخش‌های اورژانس به خاطر آسیب‌های ناشی از افتادن تحت درمان قرار می‌گیرند. میزان مرگ و میر ناشی از افتادن غیرعمد و غیرارادی در بین بزرگسالان در حال شایع‌تر شدن است. بنابراین، اگر فعالیت ساده‌ای مانند رقصیدن می‌تواند به جلوگیری از برخی از این افتادن‌های غیرارادی کمک کند، پس چرا از انجام آن اجتناب کنیم؟

رقص همچنین برای سلامت مغز مفید می‌باشد. مطالعه‌ای وجود ارتباط بین مرتبا رقصیدن و کاهش ۷۶ درصدی ریسک دمانس را نشان می‌دهد.


مقالۀ مرتبط: رقص می‌تواند علائم پیری را در مغز تغییر دهد


باغبانی برای مغز خوب است

gardening

باغبانی ممکن است در ابتدا مانند ورزش به نظر نرسد، اما مطالعات نشان می‌دهند که مزایای سلامتی غیرمنتظرۀ زیادی با باغبانی در ارتباط می‌باشند. اقدامات سادۀ کندن علف‌های هرز، کاشت و استفاده از ابزارها، همگی باعث انجام شکل سادۀ ورزش‌های ایروبیک (هوازی) می‌شوند که این نوع ورزش‌ها به کار عضلات کمک می‌کنند و قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهند.

همچنین، خارج از خانه بودن هم خوب است. مطالعه‌ای منتشر شده در PLOS One در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد باغبانی و دوچرخه‌سواری منظم احتمال کمبود ویتامین D در افراد مسن را کاهش می‌دهد. بین کاهش ریسک  دمانس و باغبانی ارتباط وجود دارد. در مطالعه‌ای گزارش شده است که ریسک دمانس در بین افرادی که روزانه باغبانی می‌کنند، ۳۶ درصد کاهش می‌یابد. بین باغبانی و کاهش ۳۰ درصدی ریسک حمله قلبی و سکته مغزی نیز ارتباط وجود دارد.


مقالۀ مرتبط: با اِکوتراپی یا طبیعت‌درمانی آشنا شوید!


نوشتن: معجزه‌ای برای بهبود زخم

writing

نوشتن با تعدادی از مزایای سلامت روانی و جسمانی از جمله بهبود حافظه، سطح استرس و خواب در میان موارد دیگر مرتبط می‌باشد. به عنوان مثال، مطالعات متعددی نشان می‌دهند نوشتن دربارۀ تجربیات به بیماران سرطانی کمک می‌کند تا با بیماری خود مقابله کرده و در برابر استرس مقاومت کنند و به‌طور بالقوه به بهبود نتایج فیزیکی کمک می‌کند.

در یک تحقیق جذاب، محققان دانشگاه Auckland در نیوزیلند بررسی کردند که آیا نوشتن در سرعت بهبود زخم تاثیر دارد؟
محققان گروهی از شرکت‌کنندگان را تعیین کردند که روزانه به مدت ۲۰ دقیقه درمورد آسیب‌زاترین تجربیات زندگی خود بنویسند و گروه دیگری را تعیین کردند که روزانه به همان مدت زمان درمورد برنامه‌هایی که برای روز بعد دارند، بنویسند. دو هفته پس از شروع، بیوپسی‌های کوچکی از پوست شرکت‌کنندگان گرفته شد. محققان تا زمانی‌که زخم‌ها بهبود یابند، هر سه تا پنج روز یکبار از آن‌ها عکس می‌گرفتند.

آن‌ها دریافتند که ۱۱ روز پس از بیوپسی، ۷۶ درصد زخم‌ها در گروهی که درمورد آسیب‌ها و زخم‌های خود می‌نوشتند، بهبود یافته است. در حالی که در گروهی که درمورد برنامه‌های روزانه خود می‌نوشتند، تنها ۴۲ درصد زخم‌ها بهبود یافته است.

به‌طور کلی، نوشتن ابزار خوبی برای خودبیانگری است. علاوه‌بر اینکه نوشتن و ضبط تروماها می‌تواند باعث پاکسازی روان شود، دارای منافع اجتماعی برای مخاطبان عمومی نیز می‎‌باشد. به‌عنوان مثال، وبلاگ‌نویسی می‌تواند به افراد در ایجاد روابط جدید و ساخت اجتماع حول علایقشان کمک کند.


مقالۀ مرتبط: تاثیر شگرف خواب کافی در بهبود زخم ها


موسیقی داروست!

music

نواختن و گوش کردن به موسیقی می‌تواند برای روان و جسم مفید باشد. مطالعات نشان ‌می‌دهند که موسیقی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. برای کاهش اضطراب افرادی که در انتظار جراحی هستند، گوش کردن به موسیقی از داروهای تجویزی موثرتر می‌باشد. گوش کردن و پخش موسیقی با کاهش سطح هورمون استرس (کورتیزول) ارتباط دارد.

برای بدست آوردن دیدگاهی در ارتباط با اینکه چه مقدار موسیقی مغز را تحریک می‌کند، در مطالعه‌ای پاسخ مغز به موسیقی با واکنشش به غذا و روابط جنسی مقایسه شده است. احساس لذت‌بخش حاصل از این سه از طریق آزادسازی نوروترنسمیتر دوپامین حاصل می‌شود.


مقالۀ مرتبط: اثر موسیقی بر مغز


حیوانات خانگی: برای قلب خوب هستند

pet

همه نوع از حیوانات خانگی می‌توانند همراهان شگفت‌انگیزی باشند و در جهات بسیاری به سلامتی ما کمک کنند. طبق CDC، داشتن حیوان خانگی نه تنها ممکن است فرصتی برای ورزش کردن، داشتن فعالیت‌هایی در هوای باز و اجتماعی شدن را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند موارد زیر را کاهش دهد:

  • فشار خون
  • سطح کلسترول
  • سطح تری گلیسیرید
  • احساس تنهایی

اگر تعجب می ‌کنید که این‌ چگونه به مزایای سلامتی گسترده تبدیل می‌ شود، لازم به ذکر است که تمام این عوامل می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی کمک کنند.

داشتن حیوان خانگی، به‌ویژه سگ، احتمالا با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است. به عبارتی ساده‌، افراد سالم‌تر کسانی هستند که حیوان خانگی دارند، نه اینکه داشتن حیوان خانگی واقعا منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شود.


مقالۀ مرتبط: بهترین دوست کودکان حیوانات خانگی‌شان هستند نه خواهر یا برادرشان !


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *