انتشار این مقاله


رژیم غذایی که باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود

رژیم گیاهی و گیاه‌خواری (وگان‌ها) با کاهش ریسک افسردگی و اضطراب ارتباط دارد.

مطالعات متعدد نشان می‌دهند رژیم گیاهی و گیاه‌خواری (وگان‌ها) با کاهش ریسک افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. علاوه‌براین، تغییر تغذیه به سمت رژیم غذایی گیاهی بیش‌تر ممکن است باعث افزایش سلامت روان شود.

در یک مطالعۀ انجام شده در US به ۱۴۶ نفر به صورت هفتگی برنامه‌ی رژیم گیاهی داده می‌شد. در طول ۱۸ هفته بررسی، همه‌ی آن‌ها به انتخاب‌های سالم گیاهی در وعده‌ی ناهار خود دسترسی پیدا کرده بودند. این انتخاب‌ها شامل لوبیای سیاه، سالاد گیاهان برگ سبز و ساندویچ هوموس سبزیجات بودند. بعد از چهار ماه، افرادی که رژیم غذایی خود را به رژیم گیاهی تغییر داده بودند کم‌تر افسرده و مضطرب بودند و کم‌تر احساس خستگی می‌کردند. همچنین، سلامت کلی آن‌ها بهتر بود.


مقالۀ مرتبط: گیاه‌خواران یا گوشت‌خواران؟ کدام یک بیشتر عمر می‌کنند؟


غذاهایی که ریسک چاقی، بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهند، ممکن است باعث افزایش حال و حوصله کلی شوند. طبق تحقیقات تحولی نورولوژی، رژیم غذایی گیاهی ممکن است به درمان علائم اضطراب و افسردگی کمک کند.

رژیم گیاهی می‌تواند به اندازه‌ی رژیم گیاه‌خواری (وگان‌ها؛ افرادی که هیچ فراورده‌ی حیوانی مصرف نمی‌کنند) منجر به بهبود سلامت روان شود.

مطالعه‌ی دیگری نیز در اسپانیا انجام گرفته است. نکته‌ی ظریفی که از این مطالعه بدست می‌آید این است که گیاه‌خواری متوسط به میزان گیاه‌خواری شدید برای افسردگی خوب می‌باشد.

برای مشاهده‌ی فواید نیازی نیست که به‌طور کامل گیاه‌خوار شوید، فقط کافی است رژیم گیاهی داشته باشید.


مقالۀ مرتبط: برای کسب منافع گیاهخواری، نیازی نیست که سر تا پا گیاهخوار شوید!


فواید سلامتی گیاهان

فواید رژیم غذایی غنی از مواد گیاهی شناخته شده است. این فواید شامل کاهش بیماری قلبی، سرطان‌ها و سایر بیماری‌هاست.

متاآنالیزهای جامع انجام گرفته اثر حفاظتی قابل توجه رژیم گیاهی را در مقابل بروز ویا مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلب (۲۵%-) و بروز کلی سرطان‌ها (۸%-) را نشان می‌دهند. رژیم وگان‌ها با کاهش چشمگیر ۱۵ درصدی ریسک سرطان‌ها همراه است.

این مطالعه در ژورنال‌های the journals American Journal of Health Promotion، BMC Medicine، Critical Reviews in Food Science And Nutrition منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *