انتشار این مقاله


۵ راه افزایش کلاژن بدن

چگونه می‌توان با افزایش کلاژن به سلامت پوست کمک کرد؟

کلاژن چیست؟

کلاژن رایج‌ترین پروتئین بدن است. در تاندون‌ها، چربی‌ها و رباط‌ها و در میان بافت‌های دیگر بدن وجود دارند. کلاژن به کنارهم نگه‌داشته‌شدن بخش‌های مختلف بدن کمک می‌کند و در استحکام بافت استخوانی بدن نقش دارد. در زمانی که میزان کلاژن بدن به اندازه کافی باشد، سلول‌های حاوی کلاژن نیرومند و جوان هستند.

الاستین نیز پروتئین دیگری در بدن است. الاستین در قسمت‌هایی از بدن که منقبض می‌شوند، وجود دارد، مثل سرخرگ‌ها و ریه‌ها. این امر به دلیل ویژگی برجسته الاستین است، یعنی انعطاف‌پذیری. درواقع الاستین می‌تواند در اثر فشار در محل خود جابه‌جا شود اما پس از حذف فشار دوباره به شکل قبلی خود بازگردد.

الاستین و کلاژن هردو در پوست یافت می‌شوند و در شکل‌دهی آن نقش دارند. پوستی که میزان مناسبی از الاستین و کلاژن را دارا باشد هم جوان‌تر است و هم قوی‌تر.

نکته‌ی جالبی که د مورد کلاژن وجود دارد این است که تحریک رشد آن، اثراتی دومینو مانند دارد. در واقع هرچه بدن شما کلاژن بیشتری داشته‌باشد، بیشتر می‌تواند کلاژن بسازد و ذخیره کند. در این مقاله پنج راه برای افزایش میزان کلاژن بدن به شما معرفی می‌شود.

آلوورا

سال‌هاست که از آلوورا برای تسکین و بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. آلوورا می‌تواند بریدگی‌ها و سوختگی‌ها را بهبود دهد زیرا تولید کلاژن را در سلول‌های پوست افزایش می‌دهد؛ چه به صورت قرار دادن روی پوست استفاده شود و چه به صورت خوراکی. آلوورا می‌تواند به صورت برگ گیاه روی پوست استفاده شود و یا به شکل‌ فرآورده‌های مختلفی که در بازار وجود دارد. البته یک مطالعه نیز وجود دارد که می‌گوید مصرف خوراکی آلوورا نیز در بهبود پوست می‌تواند نقش داشته‌باشد.

غذاهای سرشار از ویتامین C

ویتامین C برای سنتز هیالورونیک‌اسید در بدن ضروری‌ست. هیالورونیک‌اسید زمان ریکاوری و تسکین درد مفاصل را سرعت می‌بخشد. بدون ویتامین C کافی، بدن نمی‌تواند از حداکثر میزان هیالورونیک‌اسید موجود در غذاها استفاده کند. مقاله‌ای ثابت کرده که هیالورونیک‌اسید می‌تواند در افزایش تولید کلاژن بدن نقش داشته‌باشد. هیالورونیک‌اسید به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما با افزایش سن، کاهش می‌یابد. غذاهایی که حاوی ویتامین C و آمینواسیدها هستند، می‌توانند میزان هیالورونیک‌اسید بدن و به دنبال آن کلاژن را افزایش دهند؛ و بدین طریق به سلامت و جوانی پوست کمک کنند. از این غذاها می‌توان به پرتقال، فلفل قرمز، کلم، جوانه بروکسل، بروکلی و توت‌فرنگی اشاره کرد. هم‌چنین هیالورونیک‌اسید در داروخانه‌ها قابل تهیه هستند.

جینسنگ (Ginseng)

گیاه Panax ginseng دارای اثر ضدپیری ثابت‌شده‌ای است. جینسنگ جذب پوست می‌شود و اثرات منفیی که بعضی فرآورده‌های صنعتی دارند را ندارد و می‌تواند به حفظ شکل اصلی پوست کمک کند. به علاوه اثرات آن بر افزایش تولید کلاژن ثابت شده‌است. مطالعات نشان می‌دهند که جینسنگ می‌تواند اشعه‌ی UVB را که به پوست آسیب می‌رساند، مهار کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که با مکمل‌های حاوی جینسنگ و یا چای‌های حاوی آن، وادر جریان خون می‌شوند، می‌توانند به سلامت سلول‌ها و شفافیت پوست کمک کنند.

برگ گشنیز (Cilantro)

برگ گشنیز حاوی ویتامین C است و بدین طریق به افزایش تولید کلاژن بدن کمک می‌کند. هم‌چنین حاوی لینولنیک‌اسید است که اثر ضدپیری قدرتمندی بر پوست دارد. لینولنیک‌اسید، آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که با رادیکال‌های آزاد درون خون که سلول‌های پوستی را نابود می‌کنند، مبارزه می‌کند. عصاره‌ی برگ گشنیز را می‌توان به عنوان ماده‌ی سم‌زدا خریداری کرد.

جلبک‌ها

عناصر موجود در گیاهان دریایی، روز به روز برای مصارف زیبایی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بیشترین آسیبی که به پوست می‌رسد به علت فرآیند اکسیداسیون است؛ این فرآیند با قرار گیری پوست در معرض آلودگی و عوامل مشابه اتفاق می‌افتد که موجب آسیب به چرخه رشد سلولی می‌شود. جلبک‌ها منبع قابل‌اعتمادی برای متوقف کردن اکسیداسیون و جلوگیری از نابودی کلاژن و الاستین پوست هستند. جلبک‌ها به صورت فرم مکمل غذایی می‌توانند وجود داشته‌باشند.

چه کار‌هایی را نباید انجام دهیم؟

اگر می‌خواهید پوست جوان‌تر و سالم‌تری داشته‌باشید، اجازه ندهید پوست شما در اثر تابش آفتاب و یا دستگاه سولاریوم بسوزد. سیگار کشیدن نیز می‌تواند پوست شما را پیرتر کند. و فراموش نکنید که همواره از ضدآفتاب استفاده کنید.

بعضی مکمل‌های کلاژن، اثرات جانبی دارند. مثل افزایش تولید کلسیم، حساسیت و درد مفاصل. اگر به غذاهای دریایی یا گوشت حساسیت دارید، در استفاده از مکمل‌های کلاژن به شدت احتیاط کنید.

نتیجه‌گیری

با وجود اینکه ظاهر جوان و شاداب بسیار اهمیت دارد، اما زیبایی تنها در اعماق پوست نیست. پوست سالم نشانگر خوبی بر سلامت دیگر قسمت‌های بدن است. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فرآیند پیری را به صورت کامل متوقف کرد. بنابراین محافظت از پوست در هنگامی که هنوز سالم است خیلی آسان‌تر از ترمیم آن در آینده است. تقویت کلاژن به طور طبیعی نه تنها ظاهر ما که بقیه‌ی بدن ما را نیز بهبود می‌بخشد.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید