انتشار این مقاله


آزمایش VLDL و LDL در آزمایش خون چه تفاوتی دارند؟

لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) و لیپوپروتئین بس کم چگالی (VLDL) دو نوع از انواع لیپوپروتئین‌های موجود در خون هستند.

به طور حتم شما نیز در برگه آزمایشات خود و یا در مجلات سلامتی با کلمات LDL و VLDL برخورد کرده‌اید. اما آیا پاسخی برای سوال ldl چیست و vldl چیست دارید؟ آیا تفاوت‌ بین LDL و VLDL را می‌دانید؟ با ما همراه باشد تا بیشتر با این دو ماده و تفاوت‌ بین LDL و VLDL آشنا شوید.


همه‌ی ما احتمالاً تا به امروز چندین بار آزمایش خون را تجربه کرده‌ایم. با توجه به راحتی انجام آن امروزه می‌توان آزمایش خون در منزل را نیز تجربه کرد. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از کلیدی‌ترین موارد موجود در لیست موارد آزمایش خون اشاره کنیم.

تفاوت‌ بین LDL و VLDL

لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) و لیپوپروتئین بس کم چگالی (VLDL) دو نوع از انواع لیپوپروتئین‌های موجود در خون هستند. لیپوپروتئین‌ها ترکیبی از پروتئین‌ها و انواع مختلف چربی‌ها هستند. این ترکیبات حاوی چربی و پروتئین، وظیفه‌ی حمل کلسترول و تری گلیسرید‌ها را در خون بر عهده دارند.

آشنایی کامل با جزئیات آزمایش cbc

کلسترول ماده‌ای متشکل از چربی است که برای ساختن سلول ضروری محسوب می‌شود. در بدن، کلسترول اغلب طی یک فرآیند بسیار پیچیده در کبد ساخته می‌شود. تری گلیسرید نوعی دیگر از انواع چربی است که که برای ذخیره انرژی بیشتر در سلول‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت‌ بین LDL و VLDL این جاست که این دو لیپوپروتئین، درصد متفاوتی از کلسترول، پروتئین و تری گلیسیرید را شامل می‌شوند. VLDL حاوی تری گلیسیرید بیشتر است در حالی که LDL کلسترول بیشتری دارد.

آزمایش VLDL و LDL هر دو زیرمجموعه‌ای از “کلسترول بد” هستند. بدن انسان برای عملکرد صحیح خود هم به کلسترول و هم به تری گلیسیرید نیاز دارد. اما میزان بالای این دو ترکیب در خون موجب رسوب آن‌ها در دیواره‌ی عروق می‌شود. این پدیده ریسک بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.

آزمایش کلسترول حاوی چه تست‌هایی است

کلسترول انواع مختلفی در بدن دارد. بعضی از کلسترول‌ها خوب، و برخی دیگر بد در نظر گرفته می‌شوند. آزمایش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری انواع مختلف کلسترول خون وجود دارد که آزمایش vldl یکی از آن‌ها است.

ممکن است پزشک فقط یک آزمایش توتال کلسترول را برای شما درخواست نماید که کل کلسترول بدن را اندازه می‌گیرد. آزمایش‌های کلسترول خون متفاوت هر یک از انواع کلسترول را اندازه‌گیری می‌کنند.

اما چیزی که رایج‌تر است، پروفایل لیپیدی می‌باشد. این پروفایل از آزمایش‌های زیر تشکیل شده است:

  • توتال کلسترول
  • لیپوپروتئین کم چگال (آزمایش LDL)
  • لیپوپروتئین پر چگال (آزمایش HDL)
  • تریگلیسریدها (نوع دیگر چربی خون که کلسترول نیست)
  • لیپوپروتئین بسیار کم چگال (آزمایش VLDL)

لیپوپروتئین‌ها از چربی و پروتئین ساخته شده است. این مولکول‌ها کلسترول، تریگلیسرید و سایر چربی‌ها به نام لیپیدها را در خون حمل می‌کنند.

vldl چیست

حال که به تفاوت‌ بین LDL و VLDL پی بردیم در ادامه به بررسی سوالات دیگر خود می‌پردازیم. وی ال دی ال چیست؟ VLDL به منظور حمل و انتقال تری گلیسیرید در کل بدن، در کبد ساخته می‌شود. ترکیبات موجود در VLDL بر اساس وزن هر یک در جدول پایین نشان داده شده است.

اجزای اصلی آزمایش VLDL درصد
کلسترول ۱۰%
تری گلیسیرید ۷۰%
پروتئین ۱۰%
سایر چربی‌ها ۱۰%

تری گلیسیریدی که توسط VLDL حمل می‌شود، به منظور تولید انرژی توسط سلول‌های بدن مصرف می‌شود. مصرف زیاد کربوهیدرات یا مواد حاوی شکر، بیشتر از آن چه در بدن سوخته می‌شود، می‌تواند موجب بالا رفتن میزان تری گلیسیرید و VLDL در خون شود. تری گلیسیرید اضافه در سلول‌های چربی ذخیره شده و زمانی که بدن به انرژی نیاز داشته باشد، آزاد می‌شود.

مقادیر بالای تری گلیسیرید مرتبط با ته نشین شدن یکی سری رسوبات سخت در شریان‌ها است. این رسوبات پلاک نام دارند. رسوب پلاک‌ها در عروف باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در فرد می‌شود. محققان بر این باورند که این افزایش خطر برخی بیماری‌ها، به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • افزایش التهاب
  • افزایش فشار خون
  • تغییر بستر عروق خونی
  • کاهش لیپوپروتئین پرچگال (HDL) یا “کلسترول خوب”

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: کلسترول خوب و بد چیست

سطوح بالای تری گلیسیرید همچنین با بیماری‌های دیگر از جمله سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط می‌باشد.

LDL چیست

مقداری از VLDL از جریان خون پاک سازی می‌شود. بقیه VLDL توسط آنزیم‌های موجود در خون به LDL تبدیل می‌شوند. LDL تری گلیسیرید کمتر و درصد کلسترول بالاتری نسبت به VLDL دارد. ترکیبات موجود در LDL بر اساس وزن هر یک در جدول پایین نشان داده شده است.

اجزای اصلی آزمایش LDL درصد
کلسترول ۲۶%
تری گلیسیرید ۱۰%
پروتئین ۲۵%
سایر چربی‌ها ۱۵%

LDL کلسترول را در بدن حمل می‌کند. افزایش میزان کلسترول در بدن می‌تواند منجر به افزایش سطح LDL خون بشود. سطوح بالای LDL نیز با ساخته شدن پلاک‌ها در دیواره عروق مرتبط است.

این رسوبات می‌تواند در نهایت زمینه ساز بروز آترواسکلروز یا تصلب شرائین در فرد شود. تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس زمانی رخ می‌دهد که رسوبات پلاک دیواره شریان را سخت کرده و موجب تنگی آن شوند. این پدیده باعث افزایش خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی در فرد می‌شود.

اکنون توصیه‌های اخیر انجمن قلب آمریکا به جای تمرکز بر نتایج افزایش کلسترول در فرد، به افزایش خطر کلی ابتلا به بیماری‌های قلبی تاکید دارد.

میزان کلسترول تام، LDL و HDL به همراه مجموعه‌ای از فاکتورهای دیگر، بهترین گزینه‌های درمانی موجود را برای فرد مشخص می‌کند.

فرد باید با پزشک خود درباره سطح کلسترول خون خود مشورت کند. توصیه‌های پزشک می‌تواند به فرد در چگونگی تنظیم برنامه غذایی، فعالیت بدنی، تغییر سبک زندگی و راهکارهای درمانی (در صورت نیاز) به منظور کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی یاری رسان باشد.

میزان نرمال LDL و HDL و VLDL چیست

اول از همه تکلیف توتال کلسترول را مشخص کنیم که عدد بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ (mg/dL) برای آن خوب در نظر گرفته می‌شود. اگر توتال کلسترول نرمال باشد، معمولاً کار به اندازه‌گیری سایر آزمایش‌ها نمی‌کشد.

کلسترول LDL با نام “کلسترول بد” شناخته می‌شود. افزایش این کلسترول با انسداد رگ‌های بدن ارتباط دارد. آزمایش LDL باید پایین بیاید. LDL زیاد با بیماری قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

در اغلب موارد LDL بالاتر از ۱۹۰ خطرناک شناخته می‌شود. LDL در آزمایش خون بین ۷۰ تا ۱۸۹ برای کسانی زیاد در نظر گرفته می‌شود که خودشان یک خطر از قبل دارند؛ مثلاً برای بیماران دیابتی یا کسانی که قبلاً سکته قلبی را تجربه کرده‌اند زیاد در نظر گرفته می‌شود.

پزشکان معمولاً یک سطح هدف برای LDL تعریف می‌کنند که در صورت درمان با داروهای کاهنده کلسترول در نظر گرفته می‌شود. با این حال اگر آزمایش LDL شما زیر ۷۰ آمده پس نگران نباشید.

HDL در آزمایش خون هرچقدر بالاتر باشد معمولاً بهتر است. مطالعات نشان داده که هر چقد HDL در زنان و مردان بالاتر باشد خطر بیماری‌های قلبی کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر به آن “کلسترول خوب” می‌گویند.

میزان HDL بالاتر از ۴۰ تا ۶۰ دلخواه است.

VLDL در آزمایش خون بیشتری میزان تریگلیسرید را دارد. VLDL را معمولاً کلسترول بد در نظر می‌گیرند؛ چون به انباشت آن در دیواره‌ی عروق خونی کمک می‌کند.

رنج نرمال VLDL بین ۲ تا ۳۰ است.

آزمایش vldl و ldl

اغلب افراد میزان LDL خون خود را در طی آزمایش‌های روتین پزشکی اندازه می‌گیرند. LDL اغلب به عنوان بخشی از آزمایش کلسترول اندازه گیری می‌شود.

انجمن قلب آمریکا به تمامی افراد بالای ۲۰ سال توصیه می‌کند که میزان کلسترول خون خود را هر ۴ تا ۶ سال ارزیابی کنند. در صورتی بالا بودن خطر بیماری‌های قلبی برای فرد یا به منظور چک کردن روند درمان سطح کلسترول با فواصل زمانی کمتری اندازه گیری می‌شود.

دیگر تفاوت‌ بین LDL و VLDL در روش اندازه گیری این دو پاراکتر است. هیچ آزمایش بخصوصی برای اندازه گیری VLDL وجود ندارد. آزمایش VLDL اصولاً بر اساس میزان تری گلیسرید خون اندازه گرفته می‌شود. به طور معمول آزمایش میزان تری گلیسیرید نیز به همراه کلسترول درخواست می‌شود.

بیشتر پزشکان محاسبات لازم برای به دست آوردن میزان VLDL خون را انجام نمی‌دهند، مگر در برخی شرایط زیر:

  • بیمار خود بررسی میزان VLDL خود را درخواست نماید.
  • خطرات دیگر بیماری‌های قلبی عروقی برای فرد مطرح باشد.
  • یک سری یافته‌های غیر نرمال در میزان کلسترول دیده شود.
  • بروز بیماری‌های قلبی به صورت زودرس

خطرات بیماری‌های قلبی عروقی عبارتند از:

  • سن بالا
  • وزن بالا
  • دیابت یا فشار خون بالا
  • سابقه بیماری‌های قلبی عروقی در خانواده فرد
  • سیگار کشیدن
  • فعالیت فیزیکی روزانه پایین
  • رژیم غذایی ناسالم (چربی حیوانی و شکر زیاد و میوه، سبزیجات و فیبر پایین)

چگونه می‌توان میزان vldl و ldl خون را پایین آورد؟

راهکارهای کاهش سطوح LDL و VLDL یکسان می‌باشد. افزایش فعالیت فیزیکی و مصرف غذاهای متنوع و سالم.

ترک کردن سیگار و کاهش مصرف الکل نیز می‌تواند اثرات مطلوبی را به همراه داشته باشد. پزشک فرد بهترین شخصی است که می‌تواند توصیه‌های لازم برای تغییر در سبک زندگی سالم به فرد انجام دهد.

این نکات مهم را به خاطر داشته باشید:

  • مصرف آجیل، آووکادو، بلغور جو دوسر و ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا و هالیبوت (نوعی ماهی پهن بزرگ) را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • از مصرف چربی‌های اشباع شده که در غذاهایی مانند گوشت گاو، کره و پنیر وجود دارد خودداری کنید.
  • حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید