انتشار این مقاله


چگونه سیگار را ترک کنیم؛ با روش های ترک سیگار آشنا شوید

سیگار کشیدن عادتی است که ترک آن به خصوص در اوایل کار روزهای سختی را برای فرد رقم خواهد زد. با انجام چند کار کوچک می‌توان این سختی‌ها را پشت سر گذاشت.

آیا شما هم تاکنون بارها اقدام به ترک سیگار کرده اید اما هربار ناموفق بوده اید و پاسخی برای سوال چگونه سیگار را ترک کنیم نداشته‌اید؟ شاید علت عدم موفقیتتان استفاده نکردن از روش های ترک سیگارمناسب بوده باشد. با مطالعه این مقاله با بهترین روش های ترک سیگار آشنا خواهید شد.

روش های ترک سیگار مناسب کدامند؟

روش های ترک سیگار مناسب شامل متدهایی برای تأمین نیکوتین مورد نیاز بدن و ایجاد روتین مناسب و ترک عادات مخرب است.

۱. به جای سیگار چیز دیگری در دهان خود قرار دهید

بخشی از تمایل به سیگار کشیدن مربوط به این است که چیزی در دهان شماست. به جای سیگار، وقتی که احساس می‌کنید می‌خواهید سیگاری روشن کنید، از آدامس‌های بدون قند، آب نبات یا یک میان وعده سالم استفاده کنید. همواره با خود خوراکی‌هایی از این قبیل داشته باشید. اگر نگران اضافه وزن هستید، از گزینه‌هایی با کالری کمتر مانند میوه‌ و سبزیجات را انتخاب کنید.

۲. زمان خود را پر کنید

در طی چند هفته اول پس از ترک عادت منفی سیگار کشیدن، برنامه‌های زیادی را که می‌خواهید یا نیاز دارید انجام دهید تنظیم کنید. برنامه‌ای برای صرف غذا با خانواده یا دوستانتان اختصاص دهید و سعی کنید از وسوسه سیگار کشیدن اجتناب کنید. هر چه بیشتر سرگرم باشید، بیشتر از تمایل به کشیدن سیگار دور خواهید بود.

۳. دندان‌های خود را بیشتر مسواک بزنید

یکی از مزایای فوری ترک سیگار این است که طعم دهان و نفس شما بهتر می‌شود. پس تعداد دفعات مسواک زدن خود را افزایش دهید. به این ترتیب شما کمتر تمایل به روشن کردن سیگار و کثیف کردن دهان تمیز خود خواهید داشت.

۴. خوردن و آشامیدن

نوشیدن آب سرد با یک نی می‌تواند جایگزین عمل مکیدن سیگار شود. همچنین باعث آزاد شدن دوپامین می‌شود. دوپامین یک ماده شیمیایی مغزی است که می‌تواند به برطرف شدن خلق و خوی بد کمک کند. خوردن وعده‌های غذایی کوچک نیز می‌تواند به شما کمک کند تا تمایل به مصرف سیگار را در خود کنترل کنید. برای جلوگیری از افزایش وزن غذاهای سالم و کم چرب را انتخاب کنید.

۵. پاداش‌های فوری را در نظر داشته باشید

در این روش ترک سیگار شما به زودی می‌توانید از مزایای زندگی بدون سیگار لذت ببرید. به محض این که متوجه تغییرات مثبت شدید لیستی از آن تغییرات تهیه کنید. این تغییرات ممکن است شامل احساس کنترل، صرفه جویی در پول، بویایی بهتر، طعم بهتر غذا‌ها و احساس انرژی زیاد باشد. وقتی احساس نیاز به سیگار را حس کردید، به عنوان یادآوری آن چه که با ترک سیگار عایدتان شده به لیست خود نگاه کنید.

۶. از افراد دردسر ساز دوری کنید

یکی روش های ترک سیگار دوری از افرادی است که شما را هرچه بیشتر در معرض سیگار کشیدن قرار می‌دهند. اگرچه دوستان و خانواده باید از شما حمایت کنند، اما همیشه چنین چیزی ممکن نیست. بعضی از افراد ممکن است با تصمیم شما برای ترک سیگار بترسند. حتی ممکن است سعی کنند بهترین تلاش‌های شما را تضعیف کنند. اگر احساس می‌کنید افرادی از این دست در زندگی شما وجود دارند، از آن‌ها اجتناب کنید. اگر این کار امکان پذیر نیست، نشسته و به آن‌ها توضیح دهید که چرا ترک سیگار این قدر برای شما مهم است. از آن‌ها بخواهید در این مسیر از شما حمایت کنند.

۷. از مصرف الکل اجتناب کنید

نوشیدن الکل یکی از شایع‌ترین مواردی است که افراد را به سوی دوباره سیگار کشیدن سوق می‌دهد. الکل خویشتن داری شما را به چالش می‌کشد و می‌تواند تعهد شما را نسبت به ترک سیگار سست کند. بسیاری از مردم بین نوشیدن الکل و سیگار کشیدن پیوند برقرار می‌کنند، بنابراین مصرف الکل ممکن است موجب شود که شما بخواهید سیگار روشن کنید.

۸. حریم ممنوعیت سیگار کشیدن خود را بیابید

وقتی متوجه احساس نیاز به سیگار شدید، به مکانی بروید که نتوانید سیگار روشن کنید – مثلا سینما، کتابخانه یا فروشگاه. هر چه مکان مورد نظر بیشتر منحرف کننده باشد، رهایی شما از گرایش به مصرف سیگار راحت‌تر خواهد بود.

۹. دلیل ترک سیگار را به خود یادآوری کنید

از دلایل ترک سیگار خود لیستی تهیه کنید. آن را در همه مکان‌‌هایی که وقت خود را می‌گذرانید -در آشپزخانه، در محل کار، در کنار آینه حمام- قرار دهید. این لیست را در مکان‌هایی قرار دهید که مشاهده آن آسان باشد. به گفته برخی از افراد که سابقاً سیگاری بودند قرار دادن این لیست از دلایل در کنار عکس‌های خانوادگی و عزیزان سودمند است.

۱۰. برای ترک سیگار هر روز فعالیت ورزشی داشته باشید

ورزش یکی دیگر از روش های ترک سیگار است. ورزش عامل قدرتمند حواس پرتی نسبت به سیگار است. هنگامی که شما فعال هستید، بدن شما یک سری مواد شیمیایی طبیعی آزاد می‌کند که به بهبود خلق و خوی شما کمک کرده و استرس را کاهش می‌دهد. پیاده روی یکی از ساده‌ترین گزینه‌هاست. چند فعالیت مختلف را برای کمک به باانگیزه بودنتان انتخاب کنید. هر روز زمانی را برای فعال بودن از نظر فیزیکی اختصاص دهید؛ مخصوصاً در ماه‌های اول پس از ترک سیگار.

۱۱. مسیر زندگی خود را ایمن کنید

از کسی بخواهید هنگامی که به حمایت نیاز دارید، در کنار شما باشد. بهترین انتخاب دوستی است که خود پیش از این سسیگاری بوده است. اما هر کسی که به شما اهمیت می‌دهد و از شما می‌خواهد سیگار را ترک کنید می‌تواند در این زمان‌های دشوار کمک حالتان باشد.

۱۲. مصرف کافئین را محدود کنید

کافئین به برخی افراد کمک می‌کند تا صبح خود را آغاز کنند و هنگام خستگی هوشیار بمانند. اما در برخی افراد این ماده باعث احساس تنش، ترس و اضطراب می‌شود. ترک اعتیاد به نیکوتین می‌تواند این اثرات را افزایش دهد. اگر کافئین شما را متلاطم یا مضطرب می‌کند، مصرف آن را محود کنید.

۱۳. متوجه شرایط روحی نامساعد باشید

احساسات منفی از قبیل استرس، خشم و سرخوردگی یکی دیگر از دلایل رایجی هستند که افراد را به سیگار کشیدن دوباره می‌کشانند. خلق و خوی بد برای همه اتفاق می‌افتد و احتمال تجربه بیشتر این احساسات در طی چند هفته اول ترک سیگار، بیشتر است. روش‌هایی برای منحرف کردن خودتان بیابید. با دوستان خود دور هم جمع شوید یا کار دیگری که از انجام آن لذت می‌برید انجام دهید.

۱۴. در مسیر خود ثابت قدم باشید

زمانی که دو هفته بتوانید از سیگار اجتناب کنید، پس در مسیر رهایی مادام‌العمر از اعتیاد به نیکوتین هستید. اما برای لغزش هم آماده باشید. به یاد داشته باشید: یک لغزش به این معنا نیست که شما شکست خورده‌اید. بررسی کنید که در کجای کار اشتباه کرده‌اید. سپس، به روش‌هایی برای مدیریت همان شرایط در دفعات بعدی فکر کنید؛ بدون سیگار کشیدن. همچنین پزشک شما می‌تواند در این فرآیند آماده سازی به شما کمک کند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید