انتشار این مقاله


برای مراقبت از قلب خود، دندان هایتان را مسواک بزنید!

مسواک بزنید!

طبق مطالعه‌ای که در ژورنال (European Society of Cardiology (ESC به چاپ رسیده است، مسواک زدن منظم با خطر کمتر فیبریلاسیون دهلیزی (AF) و نارسایی قلبی (CHF) ارتباط دارد.

مطالعات گذشته نشان می‌دهند که بهداشت دهان ضعیف باعث ایجاد التهاب در بدن توسط باکتری‌های خون می‌شود. التهاب نیز خطر فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان نامنظم قلب) و نارسایی قلبی (ناتوانی قلب در پمپاژ خون یا ناتوانی در پر شدن مناسب قلب) را افزایش می‌دهد. nv این مطالعه ارتباط بین بهداشت دهان و همراهی این دو حالت بررسی شد.

در این مطالعه که نوعی مطالعه کوهورت گذشته‌نگر بود، ۱۶۱۲۵۶ شرکت کننده از سیستم ملی بیمه سلامت کره شمالی با محدوده سنی ۴۰ تا ۷۹ سال حضور داشتند که هیچکدام سابقه فیبریلاسیون دهلیزی یا نارسایی قلبی نداشتند. شرکت کنندگان، بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تحت معاینات فیزیکی معمول پزشکی قرار گرفتند. اطلاعات درباره وزن، قد، تست‌های آزمایشگاهی، بیماری‌ها، سبک زندگی، بهداشت دهان و رفتارهای مرتبط با  بهداشت دهان جمع آوری شد.

در طول یک پیگیری ۱۰.۵ ساله، ۴۹۱۱ شرکت کننده (۳ درصد) دچار فیبریلاسیون دهلیزی و ۷۹۷۱ شرکت کننده (۴.۹ درصد) نیز دچار نارسایی قلبی شدند.

مسواک زدن

سه یا چند بار مسواک زدن در طول روز با کاهش ۱۰ درصدی احتمال فیبریلاسیون دهلیزی و کاهش ۱۲ درصدی خطر نارسایی قلبی در طول ۱۰.۵ سال پیگیری همراه بود. نتایج این مطالعه مستقل از برخی عوامل شامل سن، جنس، وضعیت اقتصادی، ورزش منظم، مصرف الکل، شاخص توده بدنی و بیماری‌های همراه (مانند فشار خون بالا) بودند.

با این که این مطالعه مکانیسم‌ها را بررسی نکرده است، اما یکی از احتمالات این است که مسواک زدن باعث کاهش باکتری‌های موجود در بیوفیلم لثه‌ها (بیوفیلم شامل مجموعه‌ای از باکتری‌ها است که داخل پوششی درحال رشد می‌باشند) شده و از این طریق ورود باکتری به جریان خون را کاهش می‌دهد.

دکتر Tae-Jin Song – نویسنده ارشد دانشگاه Ewha Womans – خاطرنشان کرد که این مطالعه محدود به یک کشور بود و به عنوان یک مطالعه مشاهده‌ای، نمی‌تواند علت را به اثبات برساند. اما وی افزود: «ما گروه بزرگی را به مدت طولانی پیگیری کردیم که باعث می‌شود نتایج‌مان قوی باشند.»

تیتر یکی از روزنامه‌ها به این شکل می‌باشد که: «مطمئناً هنوز خیلی زود است که برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی احتقانی قلب توصیه کنیم که افراد مسواک بزنند.» در ادامه نیز عنوان شده است که: «با این که نقش التهاب در ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی هر روز روشن‌تر می‌شود، برای تبیین استراتژی‌های ضروری بهداشت عمومی، به مطالعات مداخله‌ای نیاز داریم.»

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید