انتشار این مقاله


ارتباط ریتم تنفس با حافظه و تشخیص ترس

محققین برای اولین بار کشف کرده‌اند که ریتم تنفس فعالیت الکتریکی در مغز ایجاد می‌کند که باعث بهبودی تصمیات احساسی و حافظه می‌شود. تاثیرات رفتاری به این بستگی دارند که دم یا بازدم انجام داده‌اید و آیا با بینی و یا دهان تنفس می‌کنید. در این تحقیق مشاهده شد که افراد مورد آزمایش در هنگام […]

محققین برای اولین بار کشف کرده‌اند که ریتم تنفس فعالیت الکتریکی در مغز ایجاد می‌کند که باعث بهبودی تصمیات احساسی و حافظه می‌شود.

تاثیرات رفتاری به این بستگی دارند که دم یا بازدم انجام داده‌اید و آیا با بینی و یا دهان تنفس می‌کنید. در این تحقیق مشاهده شد که افراد مورد آزمایش در هنگام دم در مقایسه با بازدم زودتر چهر‌های وحشت زده را تشخیص می‌دهند. همچنین در هنگام دم یادآوری بهتر صورت می‌گیرد.

fearful-face

محققین برای بررسی تغییرات در فعالیت مغز هنگام درس خواندن که مبتلا به اپیلپسی بودند و در صف جراحی مغز بودند را مورد بررسی قرار دادند. یک هفته قبل از جراحی، جراح الکترودهایی را در مغز قرار داد تا منشا بیماری را پیدا کند. این موضوع به محققین اجازه داد تا اطلاعاتی از مغز آنان کسب کنند. سیگنال‌های ثبت شده نشان داد که فعالیت مغز مربوط به ترس و حافظه می‌تواند توسط تنفس نیز تغییر پیدا کند.

دانشمندان از ۶۰ شرکت‌کننده درخواست کردند تا در هنگامی که در محیط آزمایشی تنفس‌ـشان ثبت می‌شد اعلام کنند که تصویر‌های صورتی که به آن‌ها نشان داده می‌شود چه احساسی را بیان می‌کند. افراد در هنگام دم تصویر افراد وحشت‌زده را سریع‌تر تشخیص می‌دادند. اما برای احساسات دیگر اینگونه نبود. این تاثیرات هنگامی که افراد با دهانشان نفس می‌کشیدند صادق نبود. سپس برای بررسی تست حافظه به همین افراد تصاویری از اجسام را روی مانیتور نشان می‌دادند و از آن‌ها می‌خواستند آن‌ها را حفظ نمایند. سپس از آن‌ها خواسته شد تا آن اجسام را به یاد بیاورند. این عمل نیز در هنگام دم بهتر صورت میگرفت.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید