انتشار این مقاله


دانشمندان به نسخه‌ی جدیدی از اصلاح ژن CRISPR دست یافتند

CRISPR هم‌اکنون به اندازه‌ی کافی برای استفاده در درمان‌های آزمایشی برای سرطان خون، سیستیک فیبروزیس، بیماری سلول‌های داسی‌شکل و سایر عوارض مؤثر می‌باشد ولی تیمی از دانشمندان Western University، با اضافه کردن آنزیمی مهندسی‌شده به نام TevCas9، حتی نسخه‌ای مؤثرتر از این روش اصلاح ژنی را درست کرده‌اند. در حال حاضر برای اجرای این روش […]

CRISPR هم‌اکنون به اندازه‌ی کافی برای استفاده در درمان‌های آزمایشی برای سرطان خون، سیستیک فیبروزیس، بیماری سلول‌های داسی‌شکل و سایر عوارض مؤثر می‌باشد ولی تیمی از دانشمندان Western University، با اضافه کردن آنزیمی مهندسی‌شده به نام TevCas9، حتی نسخه‌ای مؤثرتر از این روش اصلاح ژنی را درست کرده‌اند. در حال حاضر برای اجرای این روش از آنزیمی به نام Cas9 به منظور برش قطعات DNA؛ مثل آن بخش‌هایی که موجب ایجاد ناهنجاری‌های ژنتیکی می‌گردند، استفاده می‌شود. این محققان TevCas9 را با ترکیب آنزیم Cas9 و آنزیم دیگری به نام I-Tevl به وجود آورده‌اند.

این ورژن از اصلاح‌گر ژنی دقیق‌تر و کارآمدتر بوده به علاوه‌ی اینکه از ترمیم خود به خود ژن‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

دانشمند پیشرو David Edgell اینگونه توضیح می‌دهد:

مشکل کنونی روش CRISPR این است که آنزیم، DNA را برش می‌دهد ولی ترمیم-DNA قطعه‌ی بریده شده را برداشته و آن را در جای خودش می‌گذارد. این به آن معناست که محل مورد نظرِ CRISPR دوباره از نو تجدید شده و دور باطلی ایجاد می‌شود. تازگیِ چیزی که ما اضافه کرده‌ایم توقف همین تجدید شدن است.

در روش به‌روز شده ژن‌ها به جای این که فقط در یک محل قطع شوند، در دو مکان بریده خواهند شد تا ترمیم آن مشکل‌تر شود. تیم باید طی آزمایش‌های بعدی این روش را به اثبات برسانند ولی آنگونه که خودشان می‌گویند امیدی برای انتظار وجود دارد. اظهارات خود دانشمندان را می‌توانید در Proceedings of the National Academy of Sciences مطالعه نمایید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید