انتشار این مقاله


ترومبوز ورید کلیه چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

ترومبوز ورید کلیه لخته ای است که در یکی از ورید های کلیوی یا هر دو ایجاد می شود.

ترومبوز ورید کلیه چیست

ترومبوز ورید کلیه لخته ای است که در یکی از ورید های کلیوی یا هر دو ایجاد می شود. دو ورید کلیوی (چپ و راست) مسئول تخلیه خون کم اکسیژن کلیه ها هستند. ترومبوز ورید کلیوی شایع نیست و می تواند باعث آسیب جدی به کلیه ها و سایر آسیب های تهدید کننده حیات شود. انسداد ورید کلیوی در بزرگسالان بیشتر از کودکان به وقوع می پیوندد.

علائم ترومبوز ورید کلیوی

علائم یک لخته کوچک خونی کلیه، خفیف است. بعضی از شایع تری علائم ترومبوز ورید کلیه عبارتند از:

  • کاهش حجم خروجی ادرار
  • درد در ناحیه تحتانی پشت
  • ادرار خونی

لخته خونی در ریه نیز از علائم احتمالی موارد شدیدتر است. اگر قطعه ای از ترومبوز ورید کلیوی کنده شود و به ریه ها برود، می تواند باعث درد قفسه سینه شود که با هر بار نفس کشیدن، بدتر می شود.

علائم گرفتگی ورید کلیوی در نوجوانان

انسداد ورید کلیوی در کودکان بسیار نادر است. موارد ترومبوز کلیه در نوجوانان و کودکان علائم ناگهانی تری ایجاد می کنند. ابتدا، ممکن است درد پشت و احساس ناراحتی در دنده های پایینی را تجربه کنند. سایر علائم ممکن است شامل علامت های زیر باشند:

  • درد لگن
  • ادرار کاهش یافته
  • ادرار خونی
  • تب
  • تهوع
  • استفراغ

ریسک فاکتور های انسداد ورید کلیه

لخته های خونی، اغلب به طور ناگهانی ایجاد می شوند و علت مشخصی ندارند. عوامل مشخصی وجود دارند که می توانند علت گرفتگی رگ کلیه باشند. این ریسک فاکتورها یا عوامل خطرآفرین عبارتند از:

  • کم شدن آب بدن ، بخصوص در موارد نادر ترومبوز ورید کلیه در نورادان
  • داروهای ضدبارداری خوراکی یا افزایش درمان استروژن
  • تومورها
  • تروما یا آسیب به پشت یا شکم

سایر مشکلات پزشکی نیز می توانند با ترومبوز ورید کلیوی در ارتباط باشند؛ شامل اختلالات ارثی لخته خون. سندروم نفروتیک (یک اختلال کلیوی که باعث آزاد شدن مقادیر زیادی پروتنئین در ادرار می شود) می تواند باعث ترومبوز ورید کلیه در بزرگسالان شود. این بیماری به طور معمول، براثر آسیب زیاد به عروق خونی در کلیه ها ایجاد می شود.


مقاله مرتبط: سندروم نفروتیک


۵ تست تشخیص ترومبوز ورید کلیه

۱. آنالیز ادرار

آزمایش ادراری که آنالیز ادرار نامیده می شود، می تواند برای مشخص کردن علت زمینه ای ترومبوز ورید کلیوی و تعیین مشکلات کلیوی به کار برده شود. اگر در آنالیز ادرار شما پروتئین اضافی در ادرار یا حضور غیرطبیعی گلبول های قرمز مشاهده شود، ممکن است ترومبوز ورید کلیه داشته باشید.

۲. سی تی اسکن

پزشک شما ممکن است از تست های تصویربرداری غیرتهاجمی برای گرفتن تصاویر واضح و با جزئیات از درون شکم استفاده کند. CT اسکن می تواند به تشخیص خون در ادرار، توده ها یا تومورها، عفونت ها، سنگ های کلیه و سایر ناهنجاری ها کمک کند.

۳. سونوگرافی داپلر

این نوع از تصویربرداری اولتراسوند می تواند تصاویری از جریان خون تولید کند. و درنهایت می تواند به تعیین گردش خون غیرطبیعی به ورید کلیه کمک کند.

۴. ونوگرافی

پزشک شما ممکن است در یک ونوگرافی تصاویری با استفاده از اشعه X از ورید های کلیه تهیه کند. در این روش، از یک کاتتر استفاده می شود تا رنگ خاصی به ورید ها تزریق شود. پزشک از اشعه x استفاده می کند تا ببیند که چگونه خون رنگی جریان می یابد. اگر لخته یا انسدادی وجود داشته باشد، در تصویربرداری نشان داده خواهد شد.

۵. MRI یا MRA

ام آر آی یا تصویربرداری با تشدید مغناطیس (Magnetic Resonance Imaging (MRI ، تستی است که از پالس های امواج رادیویی برای تولید تصاویری از ارگان ها و ساختارهای درونی بدن استفاده می کند. به طور عمده از آن برای تشخیص تومورها، خون ریزی داخلی، عفونت ها و مشکلات شریانی استفاده می شود.

از طرف دیگر، آنژیوگرام با تشدید مغناطیس یا MRA برای مشاهده درون ورید ها و عروق خونی استفاده می شود. این تست می تواند به شناسایی و تشخیص لخته های خونی و بررسی آنوریسم کمک کند.

روش های درمان ترومبوز ورید کلیه

درمان گرفتگی رگ کلیه به شدت لخته، شامل بزرگی آن و اینکه آیا در هر دو ورید کلیوی لخته وجود دارد، بستگی دارد. در بعضی موارد لخته های خونی کوچک، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که تا زمان بهبود علائم استراحت کنید تا لخته به خودی خود از بین رود.

داروها

شایع ترین روش درمانی گرفتگی سیاهرگ کلیوی، دارو درمانی است که می تواند لخته را حل کرده یا از تشکیل آن جلوگیری کند. داروهای ضد انعقاد یا آنتی کواگولان ها برای پیشگیری از ایجاد لخته های خونی طراحی شده اند و ممکن است موثرترین راه جلوگیری از ایجاد لخته های جدید باشند. داروهای ترومبولیتیک نیز می توانند برای حل کردن لخته های موجود استفاده شوند. بعضی از این داروها با استفاده از کاتتری که به درون سیاهرگ کلیوی وارد می شود، توزیع می شوند.

دیالیز

اگر ترومبوز ورید کلیه باعث آسیب گسترده به کلیه و نارسایی کلیوی شود، ممکن است به طور موقت نیاز به دیالیز باشد. دیالیز یک روش درمانی است که اگر کلیه ها به طور موثر کار نکنند، به بازگشت عملکرد کلیه به حالت نرمال کمک می کند.

جراحی

اگر شرایط شما بدتر شود، ممکن است به جراحی برای درمان گرفتگی رگ کلیه و از بین بردن لخته ها از ورید های کلیوی نیاز باشد. در موارد نادر، و فقط درصورتی که عوارض وجود داشته باشد، یک کلیه برداشته می شود.

پیشگیری از ترومبوز ورید کلیوی

روش خاصی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد. زیرا می تواند بنا به علل مختلفی ایجاد شود. یکی از ساده ترین چیزهایی که می توانید انجام دهید این است که به مقدار کافی آب بنوشید تا خطر ایجاد لخته را کم کنید.

اگر اختلالی در زمینه لخته خون دارید و قبلا برای شما داروهای ضدانعقاد تجویز شده است، حفظ برنامه درمانی می تواند از ترومبوز ورید کلیه نیز پیشگیری کند. خروج از برنامه درمانی تجویز شده می تواند خطر ایجاد عوارض و مشکلات را افزایش دهد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید