انتشار این مقاله


درمان کولیک کودک: روش های ساده برای آرام کردن گریه کودک

من خبر خوبی برای شما دارم! راه های ساده زیادی برای آرام کردن بیقراری و گریه های ناشی از ریفلاکس و کولیک وجود دارد که احتمالا شما از آنها بی‌خبرید.

گریه های بی‌وقفه کودک چه ناشی از کولیک یا ریفلاکس باشد چه بدون علت، برای والدین طاقت‌فرساست. اما من خبر خوبی برای شما دارم! راه های ساده زیادی برای آرام کردن این نوع گریه های کودک و درمان کولیک وجود دارد که احتمالا شما از آنها بی‌خبرید.

پیشنهادات زیر روش هایی است که می توانید برای تسکین کودک خود در مواقع بیقراری استفاده کنید. بخاطر بسپارید اگر احتمال می‌دهید کودکتان مشکل جدی داشته باشد یا وضعیت نگران کننده ای دارد حتما باید با پزشک مشورت کنید.

تغذیه کودک

یکی از اولین مواردی که موقع گریه و بیقراری کودک باید در نظر گرفت، این است که کودک شما ممکن است گرسنه باشد. نوزادان اغلب با فواصل کم نیاز به تغذیه دارند. بنابراین حتی اگر فکر می‌کنید به تازگی او را تغذیه کرده‌اید، ممکن است کودک شما نیاز به دوباره تغذیه داشته باشد.

نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می‌شوند اغلب الگویی به نام تغذیه خوشه ای را تجربه می‌کنند. در این الگو کودک قبل از رفتن به خواب عمیق، چند نوبت تغذیه پشت سرهم درخواست می‌کند.

برای نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، تشخیص اینکه دقیقا چه مقدار و چند مرتبه باید تغذیه شوند، دشوار است. میزان نیاز کودک را می‌توان با توجه به وزن کودک و تعداد دفعات تغذیه در ۲۴ ساعت، یا با مقادیر تقریبی بر اساس سن کودک تخمین زد. اگر نگران میزان تغذیه دلبندتان هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شیر خوردن نوزاد
شیر دادن به نوزاد

تغییر پوشک، آروغ گرفتن و درد ناشی از نفخ

چندین روش دیگر برای برطرف کردن بیقراری کودک با رفع نیازهای اساسی او وجود دارد. تعویض پوشک، آروغ گرفتن و تسکین درد ناشی از باد شکم، همه روش هایی است که می‌تواند کودک را به آرامش راحتی برساند. پیشنهاد می‌کنم با این چک لیست پیش بروید.

  • پوشک او را چک کنید. بعضی از نوزادان حتی پوشکی را که کمی مرطوب شده تحمل نمی‌کنند.
  • چک کنید پوشک او راحت باشد. پوشک کودک را خیلی سفت و محکم نبندید.
  • چک کنید به پوشک حساسیت نداشته باشد. برخی از نوزادان حساسیت به مارک‌های خاصی از پوشک‌ها دارند. لازم است برای یافتن مارک مناسب، چند پوشک را برای دلبندتان آزمایش کنید یا پوشک های پارچه‌ای را امتحان کنید.
  • آیا کودک شما نیاز به آروغ زدن دارد؟ بهتر است موقعیت‌های مختلف آروغ گرفتن را بجای روش سنتی گذاشتن کودک روی شانه امتحان کنید.
  • آیا کودک شما نفخ دارد؟ فشار آرام بر روی شکم یا ماساژ شکم ممکن است به تسکین دردهای ناشی از باد شکم کمک کند.
پوشک کردن نوزاد

ماساژ و تماس نزدیک با کودک

ماساژ کودک و سایر روش هایی که روی لمس فیزیکی متمرکز هستند، برای بچه ها آرام‌بخش است. علاوه بر این، نوزادان از تماس پوست به پوست (مراقبت کانگورویی) و مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

مطالعات در مورد نوزادان نارس نشان داده است که مراقبت کانگورویی به ایجاد ثبات تنفسی، بهبود ضربان قلب، تقویت جریان شیر و بهبود پیوند میان والدین و فرزندان کمک می‌کند. همه این مزایا ممکن است در بهبود دوره های بیقراری کودک شما نقش داشته باشد.

بغل کردن و آرام‌بخشی

گاهی اوقات میان گریه و ناله های کودک متوجه می‌شوید که یک حالت خاص نگه داشتن دلبندتان، باعث آرام شدن او می‌شود. تکنیک های مختلفی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید؛ از نگه داشتن او به حالت ایستاده تا قرار دادن بدن کودک روی بازو.

مهم‌ترین بخش در تشخیص اینکه کدام موقعیت برای تسکین کودک شما موثر است، امتحان کردن موقعیت های مختلف و توجه به واکنش کودک است. هرچه زمان پیش می‌رود و کودک خود را بهتر می‌شناسید، موقعیت مورد علاقه او را راحت‌تر می‌توانید پیدا کنید.

بغل کردن نوزاد

دوش گرفتن

برای بسیاری از بزرگسالان، حتی فکر فرو رفتن در یک وان آب گرم، آرامش و راحتی به همراه دارد. این ممکن است در مورد کودک شما نیز صادق باشد. اگرچه برای برخی از نوزادان حمام اصلا جالب و خوشایند نیست، اما برای برخی دیگر حمام باعث آرامش و پرت شدن حواس می‌شود.

صداهای آرام‌بخش (white noise)

اگرچه عجیب به نظر می‌رسد، برخی صداها در آرام کردن کودک معجزه می‌کنند. کارشناسان و محققین حدس می‌زنند این صدای پس زمینه ممکن است شبیه آنچه کودک شما در رحم مادر شنیده است، باشد و احتمالا همین شباهت او را مجذوب و آرام می‌کند.

برای ایجاد white noise می‌توانید از وسایل زیر کمک بگیرید:

  • صدای وسایل خانگی مانند جاروبرقی، سشوار یا ماشین لباسشویی
  • CD یا MP3 که صدای رحم را پخش می‌کنند.

قنداق کردن کودک

مطالعات ثابت کرده است قنداق کردن کودک میزان گریه برخی نوزادان را کاهش می‌دهد. می‌توانید پتوی کودک را دورش بپیچید یا با یک شال یا ملافه مطابق شکل، حالت آغوشی درست کنید. به این تریب کودک هم از مزایای قنداق شدن و هم از مزایای تماس با والدین بهره‌مند خواهد شد.

قنداق کردن نوزاد برای درمان کولیک

حرکات آرامش‌بخش برای درمان کولیک کودک

تجربه نشان داده که برخی حرکات می‌تواند به گریه های دلبندتان خاتمه دهد. تکان دادن کودک در گهواره، قرار دادن او در صندلی کودک یا تاب، دور زدن با کالسکه یا ماشین سواری ممکن است برای او بسیار خوشایند و آرامش‌بخش باشد و به عنوان روشی موثر در درمان کولیک به کار آید.

آویز و اشیای در حال حرکت

دقیقا همانطور که احساس آرامش ناشی از حرکت در یک گهواره یا صندلی ماشین می‌تواند گریه‌های کودکتان را مهار کند، گاهی اوقات دیدن اجسام متحرک نیز به همان اندازه برای درمان کولیک کودک موثر خواهد بود. توصیه می‌کنم تماشای موارد زیر را امتحان کنید:

  • پنکه سقفی با سرعت کم
  • غلتیدن لباس در لباسشویی
  • موبایل و آویزهای تخت خواب نوزادان
آویز تخت کودک
دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید