انتشار این مقاله


سندرم آلفا گال یا نوعی حساسیت به گوشت قرمز چیست و چه علائمی دارد؟

سندرم آلفا گال نوعی حساسیت غذایی به گوشت قرمز و سایر محصولات تهیه شده از پستانداران است که اخیراً شناسایی شده‌است.

مرور کلی

سندرم آلفا گال نوعی حساسیت غذایی به گوشت قرمز و سایر محصولات تهیه شده از پستانداران است که اخیراً شناسایی شده‌است. در ایالات متحده این وضعیت بیشتر اوقات هنگامی شروع می‌شود که کنه تگزاسی (Lone Star) شخصی را گاز بگیرد. گزش، یک مولکول قند به نام آلفا گال را به بدن فرد منتقل می‌کند. در برخی افراد این امر، واکنش سیستم ایمنی بدن را ایجاد می‌کند. و بعدها باعث واکنش‌های آلرژیک خفیف تا شدید به گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت خوک یا گوشت بره یا سایر محصولات پستاندار می‌شود.

کنه تگزاس عمدتا در جنوب‌شرقی ایالات متحده یافت می‌شود. بیشتر موارد سندرم آلفا گال در این منطقه رخ می‌دهد. این کنه در شرق و جنوب مرکز ایالات متحده نیز یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که این وضعیت در حال گسترش به سمت شمال و غرب است. اما گوزن ها این کنه را به مناطق جدید ایالات متحده نیز منتقل می‌کنند. سندرم آلفا گال در اروپا، استرالیا و آسیا، جایی که انواع دیگر کنه ها مولکول های آلفا گال را حمل می‌کنند، نیز دیده شده‌است.

محققان اکنون بر این باورند که برخی از افراد که واکنش‌های آنافیلاکتیک مکرر و غیرقابل توجیهی دارند- و از نظر سایر آلرژی‌های غذایی آزمایش منفی دارند- ممکن است تحت تأثیر سندرم آلفا گال قرار بگیرند. درمانی جز پرهیز از گوشت قرمز و سایر محصولات ساخته‌شده از پستانداران وجود ندارد.

جلوگیری از گزش کنه کلید پیشگیری است. با پوشیدن شلوارهای بلند و پیراهن‌های آستین بلند و استفاده از مواد دافع حشرات هنگام حضور در مناطق جنگلی و علفی، از گزش کنه جلوگیری کنید. پس از گذراندن وقت در خارج از خانه، بدن را کاملا بررسی کنید.

علائم سندرم آلفا گال

علائم و نشانه‌های واکنش آلرژیک آلفا گال اغلب در مقایسه با سایر آلرژی‌های غذایی به تأخیر می‌افتد. اکثر واکنش‌ها به مواد حساسیت‌زای معمول غذایی -به عنوان مثال بادام‌زمینی یا صدف- در عرض چند دقیقه پس از مواجهه اتفاق می‌افتد. در سندرم آلفا گال، واکنش‌ها معمولاً حدود سه تا شش ساعت پس از مواجهه ظاهر می‌شوند. گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، گوشت خوک یا گوشت بره، گوشت اندام‌ها و محصولات ساخته‌ شده از پستانداران، مانند ژلاتین یا محصولات لبنی، می‌توانند واکنش ایجاد کنند.

علائم و نشانه‌های سندرم آلفا گال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشکان فکر می‌کنند تاخیر زمانی بین خوردن گوشت قرمز و ایجاد واکنش آلرژیک یکی از دلایل نادیده گرفته‌شدن این بیماری تا همین اواخر است. ارتباط احتمالی بین یک استیک در شام و کهیر در نیمه شب کاملاً مشخص نبود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده علائم آلرژی غذایی بعد از غذا خوردن -حتی چند ساعت پس از صرف غذا- به پزشک مراقبت‌های اولیه یا پزشکی که در تشخیص و درمان آلرژی متخصص است، مراجعه کنید. گوشت قرمز را بعنوان علت احتمالی واکنش خود رد نکنید، به خصوص اگر در جنوب شرقی ایالات متحده یا در سایر مناطق جهان که در آن سندرم آلفا گال اتفاق افتاده است زندگی می‌کنید یا اوقات خود را می‌گذرانید.

در صورت بروز علائم زیر یا علائم آنافیلاکسی به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید:

  • مشکل تنفس
  • نبض سریع و ضعیف
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • افتادگی و ناتوانی در بلعیدن
  • قرمزی و گرمای تمام بدن(گرگرفتگی)
  • علل سندرم آلفا گال

علت سندرم آلفا گال

اکثر افراد مبتلا در ایالات متحده، بدلیل گزیدگی توسط کنه تگزاس به این بیماری مبتلا می شوند. گزش انواع دیگر کنه‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز این بیماری در اروپا، استرالیا و آسیا شود.

گزش کنه

اعتقاد بر این است که کنه‌هایی که باعث سندرم آلفا گال می‌شوند، مولکول‌های آن‌ را از خون حیواناتی که معمولاً گاز می‌گیرند مانند گاوها و گوسفندها حمل میکنند. وقتی کنه حامل، انسانی را گاز می‌گیرد، آلفا گال را به بدن فرد تزریق می‌کند.

به دلایل ناشناخته، برخی از افراد چنان واکنش ایمنی نسبت به این مولکول‌ها دارند که دیگر نمی‌توانند گوشت قرمز یا محصولات ساخته شده از پستانداران را بدون واکنش آلرژیک خفیف تا شدید بخورند. افرادی که با گذشت زمان در معرض گزش بسیاری از کنه‌ها هستند ممکن است علائم شدیدتری پیدا کنند.

داروی سرطان ستوکسیماب

افرادی که دارای آنتی‌بادی مرتبط با سندرم آلفا گال هستند می‌توانند واکنش‌های آلرژیک به داروی سرطان ستوکسیماب(اربیتوکس) داشته باشند. موارد ناشی از ستوکسیماب بیشتر در مناطقی با جمعیت بالا از کنه‌های تگزاس دیده می‌شود، که نشان‌دهنده وجود ارتباط احتمالی بین گزش کنه‌های تگزاس و افزایش آسیب‌پذیری نسبت به سندرم آلفا گال است. برای درک ارتباط بین کنه‌های حامل آلفا گال در مناطق خاص و موارد سندرم آلفا گال که به نظر نمی‌رسد ارتباط مستقیمی با گزش کنه داشته باشد، تحقیقات بیشتری لازم است.

محققان فکر می‌کنندبه تاخیر افتادن واکنش سندرم آلفا گال به دلیل هضم شدن مولکول‌های آلفا گال و ورود به سیستم گردش خون در مدت زمان طولانی‌تر نسبت به سایر مواد حساسیت‌زا است.

عوامل خطر سندرم آلفا گال

پزشکان هنوز نمی‌دانند چرا برخی از افراد پس از مواجهه، به سندرم آلفا گال مبتلا می‌شوند و برخی دیگر این مشکل را ندارند. این وضعیت بیشتر در جنوب شرقی ایالات متحده و مناطقی از نیویورک، نیوجرسی و نیوانگلند رخ می‌دهد. اگر در این مناطق زندگی می‌کنید یا زمانی را سپری می‌کنید، در معرض خطر بیشتری هستید:

  • زمان زیادی را در فضاهای باز سپری کنید.
  • چندین گزیدگی کنه تگزاس داشته باشید.
  • دارای ناهنجاری ماست‌سل، مانند ماستوسیتوز سیستمیک باشید.

در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته کنه تگزاس به تعداد زیادی در شمال تا ماین و غرب تا مرکز تگزاس و اوکلاهما در ایالات متحده یافت شده است.

سندرم آلفا گال همچنین می‌تواند در سایر نقاط جهان مانند اروپا، استرالیا و مناطقی از آسیا، جایی که گزش انواع خاصی از کنه‌ها نیز به نظر می‌رسد خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، رخ دهد.

عوارض سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال می‌تواند باعث آنافیلاکسی ناشی از غذا شود، یک فوریت پزشکی که نیاز به درمان با انژکتور اپی‌نفرین (آدرنالین) (EpiPen ، Auvi-Q ) و مراجعه به اورژانس دارد.

علائم و نشانه‌های آنافیلاکسی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انقباض مجاری هوایی
  • تورم گلو که نفس کشیدن را دشوار می‌کند
  • افت شدید فشار‌خون(شوک)
  • نبض سریع
  • سرگیجه، سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری

بر اساس تحقیقات اخیر، پزشکان اکنون بر این باورند که برخی از افراد مبتلا به آنافیلاکسی مکرر غیر قابل توضیح ممکن است با سندرم آلفا گال تشخیص داده نشده زندگی کنند.

جلوگیری از سندرم آلفا گال

بهترین راه پیشگیری از سندرم آلفا گال دوری از مناطقی است که کنه‌ها در آن زندگی می‌کنند، خصوصاً مناطق جنگلی و بوته‌ای و علف‌های بلند. با رعایت برخی اقدامات احتیاطی ساده می‌توانید خطر ابتلا به سندرم آلفا گال را کاهش دهید:

  • پوشیده بودن. هنگام حضور در مناطق جنگلی یا علفی از کفش، شلوار بلند که در جوراب هایتان فرو رفته‌است، پیراهن آستین بلند، کلاه و دستکش استفاده کنید. سعی کنید به مسیرها بچسبید و از قدم زدن در میان بوته‌های کم ارتفاع و چمن های بلند خودداری کنید. سگ خود را در قلاده نگه دارید.
  • از مواد دافع حشرات استفاده کنید. مواد دافع حشرات را با غلظت ۲۰٪ یا بیشتر به پوست خود بمالید. والدین باید با اجتناب از دست، چشم و دهان کودکان برای آن‌ها دافع حشرات بمالند. به خاطر داشته باشید که مواد دفع‌کننده شیمیایی می‌توانند سمی باشند، بنابراین با دقت دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. محصولات را با پرمترین روی لباس قرار دهید یا لباس‌هایی را که از قبل تحت این عمل قرار گرفته‌اند خریداری کنید.
  • تمام تلاش خود را برای ضدعفونی کردن حیاط خود انجام دهید. بوته‌ها و برگ‌هایی که محل زندگی کنه‌ها هستند را پاک کنید. توده‌های چوبی را در مناطق آفتابی نگهداری کنید.
  • خود، فرزندان و حیوانات خانگی خود را از نظر وجود کنه كنترل كنید. به خصوص پس از گذراندن وقت در مناطق جنگلی یا علفی هوشیار باشید.
  • دوش‌ گرفتن به محض ورود به خانه مفید است. کنه‌ها اغلب قبل از اینکه بچسبند، ساعت‌ها روی پوست می‌مانند. دوش گرفتن و استفاده از پارچه شستشو ممکن است کنه‌های متصل نشده را از بین ببرد.
  • هرچه سریع‌تر با استفاده از موچین کنه را بردارید. کنه را به آرامی از نزدیک سر یا دهان آن بگیرید. کنه را فشار ندهید و یا له نکنید، بلکه با احتیاط و ثابت بکشید. هنگامی که کل کنه را برداشتید، آن را دور انداخته و ضدعفونی‌کننده را در محل گزش قرار دهید.

تشخیص سندرم آلفا گال

پزشکان می‌توانند سندرم آلفا گال را با استفاده از ترکیبی از سابقه شخصی بیمار و آزمایش‌های پزشکی خاص تشخیص دهند.

پزشک احتمالاً با پرسیدن درمورد قرار گرفتن در معرض کنه، علائم و نشانه‌های شما و مدت زمان بروز علائم پس از خوردن گوشت قرمز یا سایر محصولات پستانداران، شروع خواهد کرد. وی همچنین ممکن است یک معاینه بدنی انجام دهد.

آزمایشات اضافی مورد استفاده در ارزیابی سندرم آلفا گال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون. آزمایش خون می‌تواند میزان آنتی‌بادی‌های آلفا گال را در جریان خون تأیید و اندازه‌گیری کند. این آزمون کلیدی برای تشخیص سندرم آلفا گال است.
  • تست پوست. پزشکان پوست را خراش کوچکی می‌دهند و آن را در معرض مقادیر کمی از مواد استخراج‌شده از گوشت قرمز قرار می‌دهند. اگر حساسیت دارید، در محل آزمایش روی پوست دچار برجستگی(کهیر) می‌شوید. پزشک یا متخصص آلرژی ممکن است پوست را از نظر واکنش آلرژیک به انواع مختلف گوشت قرمز آزمایش کند زیرا انواع مختلفی از آلرژی به گوشت وجود دارد.

درمان سندرم آلفا گال

مانند هر حساسیت غذایی، درمان سندرم آلفا گال شامل اجتناب از غذاهایی است که باعث واکنش می‌شوند. همیشه برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی غذاهای خریداری شده از فروشگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید حاوی گوشت قرمز یا مواد پایه گوشت مانند گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره، گوشت اندام یا ژلاتین نیستند. آبگوشت، بسته‌های آب گوشت و مواد تشکیل‌دهنده طعم را در محصولات از پیش بسته بندی شده بررسی کنید. از پزشک یا متخصص آلرژی لیست غذاهایی را که باید از آن‌ها اجتناب کنید، از جمله عصاره‌های گوشتی که در طعم‌دهنده‌ها استفاده می‌شود، بخواهید. نام برخی از مواد باعث می‌شود که تشخیص آن‌ها به عنوان گوشت دشوار باشد.

هنگام غذا خوردن در رستوران‌ها و مجالس اجتماعی احتیاط بیشتری داشته باشید. بسیاری از مردم جدی بودن واکنش غذایی آلرژیک را درک نمی‌کنند و تعداد کمی از افراد حتی وجود آلرژی به گوشت را متوجه می‌شوند. حتی مقدار کمی گوشت قرمز نیز می‌تواند واکنش‌های شدیدی ایجاد کند.

اگر نگران هستید که غذایی ممکن است حاوی چیزی باشد که به آن حساسیت دارید، آن را امتحان نکنید. برای جلوگیری از خطر، برای قرار گرفتن در معرض رویدادهای اجتماعی امکانات لازم را فراهم کنید. به عنوان مثال، اگر در مهمانی شرکت می‌کنید که میهمانان در یک سطح آشپزی مشترک غذا تهیه می‌کنند، غذای پخته شده خود را به همراه داشته باشید.

برای یک واکنش آلرژیک شدید ممکن است به تزریق اضطراری اپی‌نفرین و مراجعه به اورژانس نیاز داشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی دارای تزریق خودکار اپی نفرین هستند (EpiPen ، Auvi-Q). این دستگاه یک سرنگ و سوزن مخفی است که در صورت فشار بر روی ران، یک دوز از دارو را تزریق می‌کند. به محض تشخیص سندرم آلفا گال، پزشک یا متخصص آلرژی احتمالاً دستگاه تزریق خودکار اپی‌نفرین را تجویز می‌کند.

اگر دیگر مورد گزیدگی کنه‌هایی که حامل آلفا گال هستند قرار نگیرید، ممکن است به مرور زمان علائم سندرم آلفا گال کمتر یا حتی از بین برود. برخی از افراد مبتلا به این بیماری بدون نیش اضافی پس از یک تا دو سال توانسته‌اند دوباره گوشت قرمز و سایر محصولات پستانداران را بخورند.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

برای استفاده هرچه بیشتر از قرار ملاقات خود، بهتر است آماده باشید. در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به شما برای آمادگی در قرار ملاقات و دانستن اینکه چه انتظاری از پزشک دارید، آورده شده است.

  • شرح علائم. آماده باشید تا به پزشک خود بگویید که پس از خوردن گوشت قرمز چه اتفاقاتی افتاده است، از جمله مدت زمان بروز واکنش. آماده باشید تا نوع گوشت قرمزی را که می‌خورید و همچنین اندازه آن را توصیف کنید.
  • سابقه گزش کنه یا قرار گرفتن در معرض کنه. پزشک باید بداند که کجا و چندبار وقت خود را در خارج از منزل گذرانده‌اید. و همچنین باید از تعداد گزش کنه‌هایی که تجربه کرده‌اید آگاه باشد.
  • لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید. این لیست شامل ویتامین‌ها یا مکمل‌ها نیز می‌شود.
  • در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را به عنوان همراه داشته باشید. بعضی اوقات یادآوری تمام اطلاعاتی که در حین قرار ملاقات به شما ارائه می‌شود دشوار است. شخصی که با شما می‌آید ممکن است چیزی به یاد داشته باشد که شما آن را فراموش کرده‌اید.
  • هر سوالی که دارید بنویسید.

برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • آیا علائم من احتمالاً ناشی از آلرژی به گوشت قرمز است؟
  • چه چیز دیگری ممکن است باعث علائم من شود؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • بهترین روش درمانی چیست؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟
  • آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که تجویز می‌کنید وجود دارد؟
  • آیا بروشور یا سایر موارد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب‌سایت‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟
  • آیا من نیاز به حمل خودکار اپی‌نفرین دارم؟

چه انتظاری از پزشک داشته باشیم

پزشک احتمالاً چندین سوال از شما می‌پرسد، از جمله:

  • از چه زمانی متوجه علائم شدید؟
  • قبل از بروز علائم چه نوع گوشتی و چه مقدار خورده‌اید؟
  • بعد از خوردن گوشت قرمز، چه مدت طول کشید تا علائم ظاهر شود؟
  • آیا در حال حاضر یا در گذشته در خارج از خانه و در مناطق آلوده به کنه وقت گذرانده‌اید؟
  • آیا در گذشته توسط کنه گزیده شده‌اید؟ چند بار؟ این کنه‌ها چه شکلی بودند؟
  • آیا داروهای آلرژی بدون نسخه، مانند آنتی‌هیستامین‌ها مصرف کرده‌اید و در این صورت، آیا این داروها کمک می‌کنند؟
  • آیا به نظر می‌رسد که واکنش شما فقط توسط گوشت قرمز یا سایر موادغذایی ایجاد می‌شود؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • به نظر می‌رسد چه مواردی علائم شما را بهبود می‌بخشد؟
  • چه چیزی، در صورت وجود، علائم شما را بدتر می‌کند؟

کاری که می‌توانید در این بین انجام دهید

اگر مشکوک به سندرم آلفا گال هستید، تا زمان تعیین وقت پزشک از خوردن گوشت قرمز خودداری کنید. اگر واکنش شدید دارید، به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

گلنوش آذرسینا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید