انتشار این مقاله


آیا انسان‌ها به علت پیری می‌میرند؟

راه‌های بسیار گوناگونی برای رخت بر کندن از این دنیا وجود دارد! با این‌حال سوال مهم این است که آیا افراد به‌علت سن بالا می‌میرند؟ پاسخ اجمالی به این جمله‌ی کلیشه‌ای منفی خواهد بود. مرگ افراد به‌علت کهولت سن در واقع ناشی از بیماری‌های ظاهر شده در سال‌های پایانی عمر فرد خواهد بود. هیچ‌کس به‌دلیل […]

راه‌های بسیار گوناگونی برای رخت بر کندن از این دنیا وجود دارد! با این‌حال سوال مهم این است که آیا افراد به‌علت سن بالا می‌میرند؟ پاسخ اجمالی به این جمله‌ی کلیشه‌ای منفی خواهد بود. مرگ افراد به‌علت کهولت سن در واقع ناشی از بیماری‌های ظاهر شده در سال‌های پایانی عمر فرد خواهد بود. هیچ‌کس به‌دلیل افزایش سن و بدون علت زمینه‌ای نمی‌میرد!

همان‌طور که ممکن است در اطرافیان خود مشاهده کرده باشید، افراد سالخورده معمولاً با مشکلات جسمی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که افزایش سن همواره همراه با ابتلا به بیماری‌های گوناگون خواهد بود. بسیاری از افراد پیر نیز از سلامت بهره برده و در نقطه مقابل، جوانی تضمین‌کننده سلامت نخواهد بود.

با وجود که موضوع عمر برای سلول‌ها مطرح بوده و هر سلول در بدن عمر مفیدی داشته و پس از آن کارایی خود را از دست داده و می‌میرد؛ اما این به معنای مرگ ارگانیسم به علت مرگ سلولی نیست. در حقیقت جهش‌های ژنتیکی، بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از محیط توانایی ایجاد نارسایی‌ها و مشکلاتی در ارگانیسم گردد.

هرچه سن موجود زنده افزایش می‌یابد، تغییرات ایجاد شده در ژنتیک و همچنین سلول‌ها، موجب کاهش کارایی سلول‌ها و بافت‌ها خواهد شد. نتیجه این تغییرات آسیب‌پذیری بالاتر افراد سالخورده نسبت به محرک‌های آسیب‌زای محیطی خواهد بود. این موضوع احتمال مرگ ارگانیسم را افزایش خواهد داد. در پایان می‌توان گفت «هیچ‌کس به سبب سن زیاد نمی‌میرد!»

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید