انتشار این مقاله


تمرینات ورزشی می‌توانند منجر به افزایش ابعاد مغز شوند!

تمرینات هوازی می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد و سلامت مغز را در مراحل مختلف زندگی حفظ کند.

مطالعه جدیدی در استرالیا نشان می‌دهد که تمرینات هوازی می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد و سلامت مغز را در مراحل مختلف زندگی حفظ کند. محققان موسسه ملی پزشکی مکمل استرالیا از دانشگاه Western Sydney در اولین همکاری بین المللی خود با بخش روانشناسی و سلامت روان دانشگاه منچستر انگلستان، تأثیرات تمرینات هوازی بر ناحیه‌ای از مغز که هیپوکامپ نامیده می‌شود و برای حافظه و سایر عملکرد‌های مغز حیاتی است، مورد بررسی قرار دادند.با افزایش سن، سلامت مغز کاهش می‌یابد. بعد از ۴۰ سالگی، با سپری شدن هر دهه مغز به طور متوسط تقریبا ۵ درصد کوچک‌تر می‌شود.

مطالعه موش‌ها و موش‌های صحرایی نشان می‌دهد که تمرینات فیزیکی باعث افزایش اندازه هیپوکامپ می‌شود، اما طبق شواهد موجود، این امر در انسان‌ها متناقض بوده‌است.

محققان مرتبا ۱۴ کارآزمایی بالینی و اسکن‌های مغزی از ۷۳۷ نفر را قبل و بعد از برنامه‌های ورزش هوازی یا در شرایط کنترل‌شده مورد بررسی قرار دادند.


مقاله مرتبط: راهنمای عمومی برای ورزش


شرکت‌کنندگان شامل تعدادی از افراد بزرگسال سالم، افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف مانند آلزایمر و افرادی با بیماری‌های روانی همچون افسردگی و اسکیزوفرنی بودند. سن این افراد در بازه ۲۴ تا ۷۶ سال (به‌طور میانگین ۶۶ سال) می‌باشد.

محققان اثرات تمرینات هوازی، از جمله دوچرخه ثابت، پیاده‌روی و دویدن روی تردمیل را بررسی کردند. مدت زمان اعمال مداخلات از ۳ تا ۲۴ ماه (۲ تا ۵ جلسه در هفته) متغیر بود.


مقاله مرتبط: کمتر بنشینید، بیشتر عمر کنید!


به طور کلی، نتایج منتشر شده در مجله NeuroImage نشان داد؛ در حالی که تمرین بر حجم کل هیپوکامپ تاثیری نداشت، به طور قابل توجهی باعث افزایش ناحیه چپ هیپوکامپ در انسان می‌شود.

Joseph Firth، نویسنده ارشد، پژوهشگر فوق‌دکترا‌ی NICM می‌گوید:

این مطالعه، برخی از شواهد قطعی را در مورد مزایای ورزش برای سلامت مغز ارائه می‌دهد.

وی افزود:

هنگامی‌که شما ورزش می‌کنید، یک ماده شیمیایی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق‌شده از مغز (BDNF) تولید می‌شود که می‌تواند از طریق کاهش تخریب مغز، در جلوگیری از زوال مغزی مرتبط با سن موثر واقع شود.


مقاله مرتبط: سالخوردگان عالی


داده‌های ما نشان داد که تمرینات هوازی به جای افزایش مستقیم حجم هیپوکامپ، با تاثیر بر مغز، باعث کاهش زوال در ابعاد مغز می شود. به عبارت دیگر، ورزش می‌تواند به عنوان یک برنامه حفاظت‌کننده برای مغز عمل کند.

ورزش ایروبیک افزایش ابعاد مغز سالمندان پیر

Mr Firth  گفت:

نتایج حاصل بر پیشگیری از اختلالات تحلیل عصبی مرتبط با پیری مانند آلزایمر و زوال عقل دلالت می‌کند، اما تحقیقات بیشتری برای تصدیق این امر لازم است.

جالب است که تمرینات فیزیکی یکی از معدود روش‌های اثبات شده برای حفظ اندازه و عملکرد مغز در سنین بالاتر است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *