انتشار این مقاله


۱۰ راهکار برای پیشگیری از بروز سرطان

تحقیقات اخیر بر روی ژنتیک و سرطان نشان داده که این عامل می‌تواند در ایجاد این بیماری سهم داشته باشد؛ امّا این تمام قضیه نیست. بر طبق گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، رفتارهای سالم می‌توانند از حدود نصف سرطان‌های موجود جلوگیری کنند .در اینجا ۱۰ روش زندگی سالم، بر طبق تحقیق اخیر، وجود دارند که می‌توانند […]

تحقیقات اخیر بر روی ژنتیک و سرطان نشان داده که این عامل می‌تواند در ایجاد این بیماری سهم داشته باشد؛ امّا این تمام قضیه نیست.

بر طبق گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، رفتارهای سالم می‌توانند از حدود نصف سرطان‌های موجود جلوگیری کنند .در اینجا ۱۰ روش زندگی سالم، بر طبق تحقیق اخیر، وجود دارند که می‌توانند شانس شما برای دوری از سرطان را افزایش دهند .

این نکات از گفته‌های دکتر آن مکتیرنان، محقق در زمینه‌ی جلوگیری از سرطان در مرکز تحقیقات سرطانی سیاتل، برگرفته شده است.

smoke_smoke

از سیگار کشیدن یامصرف هرگونه فرآورده‌ی تنباکویی پرهیز کنید

بر طبق گفته‌ی مؤسسه‌ی جهانی سرطان، سیگار کشیدن منجر به یک مجموعه از سرطان‌ها ازجمله سرطان‌های ریه، مری، دهان، حلق، معده و پانکراس می‌شود. علاوه بر آن یکی از عوامل اصلی مرگ‌های نابه‌هنگام و قابل پیشگیری در آمریکا است. اگر شما اقدام به ترک کرده‌اید و موفق نشده‌اید، مجدداً آن را تا زمانی که در این کار موفق شوید انجام دهید.

cancer-screening

به طور منظم برای سرطان آزمایش انجام دهید

این آزمایش‌ها می‌توانند سرطان‌های کولون، سینه، پروستات، رحم و پوست را تشخیص دهند. (در مورد بازه‌های انجام و سن مناسب برای آن با دکتر خود مشورت کنید). حتی اگر شما تاکنون هیچ کدام از علایم سرطان را نداشته‌اید نیز باید در نظر داشته باشید که شناسایی سریع سرطان بسیار به درمان آن کمک می کند. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل تست‌های فیزیکی، خونی، ژنتیک و تصویربرداری باشد.

aid930406-728px-control-drinking-step-2-version-2

از مصرف الکل پرهیز کرده و یا میزان آن را  محدود کنید

مکتیرنان در این باره می‌گوید‌‌ٰ: محدود کردن به معنی حداکثر یکبار نوشیدن در روز برای زنان و دوبار برای مردان می‌باشد. بر طبق گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، سرطان دهان در بین افراد الکلی نسبت به افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند شش برابر شایع‌تر است. شما نمی‌توانید همه‌ی سهمیه‌ی روزانه خود را ذخیره کرده و بعداً در یک شب همه‌ی آن را مصرف کنید.

tanning-pool-101019-02

از پوست خود در مقابل تابش آفتاب محافظت کنید

نور ماورابنفش موجود در پرتوهای آفتاب، می‌تواند موجب ایجاد جهش‌های ژنتیکی در DNAی سلول‌های پوستی شما شده و منجر به ایجاد سرطان پوستی شود. هر دفعه که بیرون می روید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید (به ویژه گونه‌ای که  SPFآن ۳۰ یا بیشتر باشد). در روزهای آفتابی  کلاه لبه‌دار یا عینک آفتابی به کار ببرید.

runner-legs-101028-02

از نظر فیزیکی فعال باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و کولون در افرادی که از نظر فیزیکی فعال هستند، کمتر از افرادی است که ورزش نمی‌کنند. احتیاجی نیست که یک ورزشکار حرفه‌ای باشید تا از ورزش سود ببرید. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، رقصیدن و هر فعالیتی که منجر به افزایش ضربان قلب شده و شما را مجاب به عرق کردن می‌کند می‌تواند سود بخش باشد.

weightlossprograms_main_04-jpg-560x0_q80_crop-smart

وزن خود را در تناسب با قدتان نگه دارید

این به معنی نگه داشتن BMI در حد ۲۵ یا کمتر است. بیشتر شدن BMI از این حد با سرطان‌های روده، کیسه صفرا، مری، کلیه، تیروئید و کولون در ارتباط است. محققان پیشنهاد می‌کنند که سعی کنید ۱۰ پوند (حدوداً پنج کیلو) از وزن سن ۱۸ سالگیتان بیشتر باشید.

menopause-lane-10102-02

از درمان یائسگی با جایگزین کردن هورمون خودداری کنید

بر طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، تعدادی از مطالعات، وجود یک ارتباط بین مصرف هورمون و افزایش احتمال سرطان رحم را نشان داده‌اند. همان موسسه اعلام می‌دارد که اگر مجبور به مصرف هورمون شدید، آن را به کمتر از پنج سال کاهش دهید.

pills-generic-101022-02

بعد از مشاوره با پزشک خود، می توانید از داروها برای پیشگیری از سرطان استفاده کنید

تعدادی از داروها وجود دارند که بعد از انجام آزمایش بر روی آن‌ها، ثابت شده که در کاهش دادن خطر ابتلا به سرطان مؤثر هستند. برای مثال طبق اعلام مایوکلینیک، یک‌سری دارو که تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده‌ی استروژن نامیده می‌شوند، احتمال ایجاد سرطان در بانوان مستعد برای این امر را تقریباً به صفر می رساند.

 radiation-sign-101028-02

از قرار گرفتن در معرض مواد پرتوزا خودداری کنید

مواد رادیواکتیو و تعدادی از ترکیبات شیمیایی باعث ایجاد سرطان می شوند. به عنوان مثال، بر طبق گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، امواج یونیزه کننده‌ی گاما، امواج پر انرژی فرابنفش و پرتوهای ایکس در ارتباط با سرطان‌های ریه، پوست، تیروئید، سینه و معده هستند.

salad-veggies-100921-02

از رژیم غذایی کاهنده‌ی ریسک سرطان استفاده کنید

نقش رژیم غذایی در سرطان اثبات نشده، امّا تحقیقات نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی که حاوی گیاهان باشد، باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها به ویژه سرطان کولون می‌شود. توصیه‌ها شامل کاهش میزان مصرف گوشت قرمز به کمتر از چهار اونس (درحدود اندازه‌ی یک از کارد) به طور متوسط در روز، خودداری از خوردن گوشت های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، خوردن حداقل ۵ وعده در روز از میوه و سبزیجات فاقد نشاسته و به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی های شکری، آب‌نبات، نان بدون سبوس و شکلات‌ها می‌شود.

 

 

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید