انتشار این مقاله


جدیدترین اطلاعات درباره کرونا (۱)

جدیدترین اطلاعات درباره کرونا، از ارتباط بین بیماری لثه با شدت بیماری تا داروی جدید کرونا.

بیماری‌های لثه با شدت بیماری کووید-۱۹ ارتباط دارد

محققین دانشگاه McGill، بین پریودنتیت (یک بیماری لثه‌ای شایع) و شدت بیشتر کووید-۱۹ ارتباطی قوی یافته‌اند.

پریودنتیت باعث ایجاد یک پاسخ التهابی می‌شود که ممکن است در بدن گسترش یابد. دانشمندان قبلاً ارتباط این بیماری با سایر مشکلات سیستمیک را مطرح کرده‌اند.

طبق گزارشی که در تاریخ ۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ منتشر شده است، افراد مبتلا به پریودنتیت، ۸.۸ برابر احتمال بالاتری برای مرگ ناشی از پریودنتیت دارند. همچنین ۳.۵ برابر احتمال بستری شدن این افراد به علت ابتلا به کووید-۱۹ بیشتر است. خطر نیاز به تهویه مکانیکی با ونتیلاتور برای این افراد، ۴.۵ برابر بیشتر از سایر افراد می‌باشد. لذا با رعایت بهداشت، افراد می‌توانند خطر پریودنتیت را کاهش دهند و متعاقب آن در خطر بیشتر از نظر مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار نگیرند.


بیشتر بخوانید: پریودنتیت چیست؟ علائم، تشخیص و درمان پریودنتیت


 منبع: medicalnewstoday

ترکیب داروهای هپاتیت C با رمدسیویر، ده برابر مؤثرتر در مهار کرونا

رمدسیویر در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا برای درمان بیماران مبتلا شده به کووید-۱۹ تایید شده است. مطالعه‌ای جدید در نشریه «Cell Reports» چاپ شده است که نشان می‌دهد استفاده همزمان داروی رمدسیویر با داروهای مورد استفاده برای درمان هپاتیت C برای درمان کووید-۱۹، ده برابر مؤثرتر از استفاده رمدسیویر به تنهایی عمل می‌کند.

این درمان ترکیبی، راهی برای درمان افراد واکسینه نشده و همچنین افرادی که واکسینه شده‌اند اما دچار ضعف ایمنی شده‌اند، مانند زمانی که واریانت‌های جدید ویروس که توانایی گریز از سیستم ایمنی دارند ایجاد شوند آغاز می‌کند.

۴ داروی پر استفاده برای درمان هپاتیت C عبارتند از:

  • simeprevir,
  • vaniprevir,
  • paritaprevir,
  • grazoprevir

ترکیب این ۴ دارو با رمدسیویر باعث افزایش اثر رمدسیویر تا ۱۰ برابر می‌شود.


بیشتر بخوانید: هپاتیت C


منبع: sciencedaily

هنوز هیچ یافته‌ای مبنی بر تاثیر واکسیناسیون بر چرخه قاعدگی وجود ندارد

در هفته‌های اخیر تعدادی گزارش منتشر شده به این سوال پرداخته‌اند که «آیا واکسن کووید-۱۹ ممکن سات بر سیکل قاعدگی زنان اثر بگذارد؟». اکثر آن‌ها تلاش کرده‌اند به خوانندگان این اطمینان را بدهند که درصورتی که ارتباطی نیز بین ان‌ها وجود داشته باشد، موقتی و غیرنگران کننده خواهد بود.


بیشتر بخوانید: چرخه‌ی قاعدگی


این که در حال حاضر داده‌ای در این مورد وجود ندارد، به این معنی نیست که ارتباطی وجود ندارد، بلکه به این معنی است که محققان تا امروز در این مورد مطالعه کافی نداشته‌اند. آنچه که تا کنون در دسترس بوده است، گزارش‌های موردی است که خود زنان در این مورد داشته اند و بیان کرده‌اند زمان و سیکل نامنظم قاعدگی را پس از واکسیناسیون علیع کووید-۱۹ تجربه کرده‌اند. اما مقدار کمی داده‌ی واقعی در این مورد وجود دارد.

باتوجه به تعامل طبیعی بین چرخه قاعدگی و سیستم ایمنی بدن، ایجاد و ریزش پوشش رحم فرایندهایی هستند که به عملکرد ایمنی بدن متکی هستند، لذا ارتباط بین واکسن و بی‌نظمی های قاعدگی قطعا قابل قبول است.

زمانی که پاسخ ایمنی به بیماری یا واکسن توسط بدن ایجاد می‌شود، ممکن است پاسخ به رحم گسترش یابد و سلول‌های ایمنی بدن را که به کنترل قاعدگی کمک می‌کنند تحت تاثیر قرار دهد.

گزارش‌های موردی توسط خود زنان نیز نشان می‌دهد ابتلا به خود ویروس کووید-۱۹ نیز حتی پس از عفونت اولیه می‌تواند بر روی سیکل قاعدگی اثر بگذارد. یک مطالعه کوچک بر روی زنان مبتلا به کووید-۱۹ نشان داده است که حدود یک چهارم زنان مبتلا به این بیماری تغییر قاعدگی عمدتاً به شکل سیکل‌های سبک‌تر و طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: علت پریود نامنظم چیست؟ با ۱۴ علل قاعدگی نامنظم آشنا شوید


منبع: forbes

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید