انتشار این مقاله


هنگام حمله‌ی قلبی چگونه زنده بمانیم؟

در حمله ناگهانی قلبی بخشی از عضله‌ی قلب جریان خون کافی دریافت نمی‌کند و تا زمان درمان، آسیب به مراتب بیشتری به عضله‌ی قلب وارد می‌شود. چگونه می‌توان فهمید که کسی دچار حمله‌قلبی شده‌است؟ تشخیص تفاوت بین حمله‌ی قلبی و ایست قلبی مهم است. کسی که در حال حمله‌ی قلبی است، هشیاری دارد و ممکن […]

در حمله ناگهانی قلبی بخشی از عضله‌ی قلب جریان خون کافی دریافت نمی‌کند و تا زمان درمان، آسیب به مراتب بیشتری به عضله‌ی قلب وارد می‌شود.

چگونه می‌توان فهمید که کسی دچار حمله‌قلبی شده‌است؟

تشخیص تفاوت بین حمله‌ی قلبی و ایست قلبی مهم است. کسی که در حال حمله‌ی قلبی است، هشیاری دارد و ممکن است از درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه شکایت کند؛ اما فردی‌ که ایست قلبی می‌کند، ضربان قلبش به طور غیرمنتظره متوقف شده و خون به سراسر بدن و مغز پمپاژ نمی‌شود. فرد ممکن است هشیاری‌اش را از دست داده‌باشد و بی‌روح به نظر برسد. برخی بریده بریده نفس می‌کشند و ممکن است بدنشان به لرزه بیفتد. درواقع، مرگ در عرض چنددقیقه رخ می‌دهد.

در اینجا پنج مورد از کارهایی گفته می‌شود که شما باید قبل از رسیدن نیروهای امداد انجام دهید:

۱.     تماس با اورژانس

۲.     اقداماتی برای کاستن فشار بر روی قلب

اگر فرد هنوز به هوش است و احتمالا دچار حمله قلبی شده، توصیه می‌شود در یک موقعیت راحت و نیمه نشسته، با تکیه دادن سر و شانه به محلی مناسب و زانوهای خم‌شده به کاستن فشار بر روی قلب کمک ‌کند. شل کردن کراوات و یقه‌ی لباس دور گردن، قفسه سینه و کمر هم از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

۳.     جویدن و بلع یک آسپرین

اگر فرد به طور کامل آگاه است و هشیاری دارد، یک دوز کامل (۳۰۰ میلی‌گرم) از یک قرص آسپیرین را باید مصرف کند. توصیه می‌شود شخص آن را بجود تا بتواند حل شود و سریع‌تر به معده برسد و به جریان خون جذب شود. آسپرین به ازبین بردن لخته‌ی خون و حداقل رساندن آسیب های عضلانی در طول یک حمله قلبی کمک می‌کند.

۴.     انجام CPR

گام بعدی شروع ماساژ قفسه سینه است. سخت (به عمق حدوداً دو اینچ) و سریع (۱۰۰-۱۲۰ بار در دقیقه) در مرکز قفسه سینه فشار دهید.

۵.     یک دفیبریلاتور خارجی خودکار جستجو کنید

این دستگاه دارای دستورالعمل روشنی است و برای استفاده‌ی عموم مردم طراحی شده است.

 

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید