انتشار این مقاله


از پارگی تاندون آشیل تا درمان آن

چه زمانی باید به دکتر پارگی تاندون آشیل مراجعه کنیم؟ تاندون آشیل مانند یک طناب فیبری ضخیم و قوی است که باعث اتصال پاشنه پا به عضلات پشت ساق پا می‌شود. اگر همین الان به پشت پا و بین ساق و پاشنه خود دست بزنید، می‌توانید آن را لمس کنید.  پارگی تاندون ممکن است برای […]

چه زمانی باید به دکتر پارگی تاندون آشیل مراجعه کنیم؟ تاندون آشیل مانند یک طناب فیبری ضخیم و قوی است که باعث اتصال پاشنه پا به عضلات پشت ساق پا می‌شود. اگر همین الان به پشت پا و بین ساق و پاشنه خود دست بزنید، می‌توانید آن را لمس کنید. 

پارگی تاندون ممکن است برای هر فردی به‌وجود بیاد اما بیشتر افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند تمرینات ورزشی یا تفریحی سختی انجام می‌دهند. از آنجایی که تاندون آشیل تاثیر زیادی در راه رفتن ما دارد با ایجاد آسیب و پارگی در آن باید به پزشک مراجعه کنیم. 

با توجه به اینکه درمان پارگی تاندون آشیل اهمیت زیادی دارد قصد داریم در ادامه به‌بررسی علائم، علت ایجاد این مشکل و همچنین راه‌های درمان آن بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

تاندون آشیل و وظایف آن را بهتر بشناسیم

بدن از تاندون‌های مختلفی تشکیل شده که آشیل بزرگ‌ترین آنها است. این تاندون وظیفه دارد ماهیچه‌ها را به استخوان‌ اتصال دهد. طول این بافت نواری که مانند طناب است، از پاشنه پا شروع شده و تا ساق پا ادامه پیدا دارد.

تاندون آشیل به ما کمک می‌کند تا پاشنه پا را به‌راحتی از زمین بلند ‌کنیم. درصورتی‌که با انجام حرکات شدید یا ورزش‌های مختلف باعث شوید به تاندون آسیب وارد شود، احتمال ایجاد پارگی در آن نیز وجود دارد.

 پارگی تاندون آشیل چه علائمی به‌دنبال دارد؟ 

قبل از اینکه به دکتر پارگی تاندون آشیل مراجعه کنید بهتر است علائم آن را بشناسید. اگر این بافت پاره شود، احتمال بروز درد و ناتوانی در راه ‌رفتن برای فرد ایجاد شده و ممکن است علائم زیر در وی دیده شود. 

  • بروز دردهای شدید در نزدیک پاشنه پا و ایجاد تورم در آن 
  • بروز دردهایی مانند لگد زدن در ساق پا 
  • فرد نمی‌تواند روی پای آسیب‌دیده بماند، پس حرکت نیز برای او سخت خواهد شد. 
  • حین بروز پارگی، فرد صدای آن را می‌شوند. 

لازم به‌ذکر است با مشاهده این علائم نباید مراجعه به پزشک را به تعویق انداخته به درمان‌های خانگی بپردازید. چراکه این اتفاق می‌تواند مشکلات جدی به‌وجود بیاورد. پزشک پارگی تاندون آشیل، برای درمان این مشکل به شما کمک می‌کند.

پارگی تاندون آشیل به چه دلیلی رخ می‌دهد؟ 

تاندون آشیل زمینه حرکت پای ما را فراهم می‌کند. درواقع هر حرکتی که می‌توانیم با پای خود انجام دهیم مانند چرخش و راحتی در راه رفتن یا حرکت روی پاشنه پا، به‌واسطه این تاندون امکان‌پذیر شده است. 

در شرایطی که شما به‌دلایل مختلف مانند حرکات ورزشی یا راه رفتن نامناسب باعث ایجاد فشار روی تاندون آشیل شوید، احتمال آسیب و پارگی در آن بالا می‌رود. در این موارد لازم است با اخذ ویزیت یا دریافت مشاوره از طریق https://doctoreto.com/ اطلاعت لازم برای درمان را کسب کنید. به‌طور کلی علت ایجاد پارگی در تاندون آشیل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد. 

  • افزایش زمان ورزش‌هایی که فعالیت‌های سنگین مانند پریدن در آنها وجود دارد. 
  • با راه رفتن روی سطوح ناهموار احتمال بروز آسیب‌دیدگی و پارگی در تاندون آشیل افزایش می‌یابد. 
  • در شرایطی که از بلندی می‌پرید یا می‌افتید نیز احتمال پارگی تاندون آشیل وجود دارد. 

چه عواملی روی پارگی تاندون آشیل تاثیر دارند؟ 

پارگی تاندون آشیل ممکن است برای همه افراد رخ دهد اما با توجه به نظر دکتر پارگی تاندون آشیل، بروز آن برای برخی گروه‌ها با درصد بیشتری دیده می‌شود. این موارد به شرح زیر هستند: 

  • جنسیت: طبق آمارهای به‌دست آمده مشخص شد میزان بروز پارگی تاندون آشیل در آقایان حدودا ۵ برابر بیشتر از خانم‌ها است. 
  • سن: پارگی تاندون آشیل در تمام سنین رخ می‌دهد اما در افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر دیده می‌شود.
  • ورزشکاران: در ورزش‌هایی مانند بسکتبال، تنیس و فوتبال که در آنها فرد باید مدام در حال دویدن، پریدن یا حرکت و توقف‌های ناگهانی باشد، احتمال بروز پارگی در تاندون آشیل نیز افزایش می‌یابد. 
  • مصرف آنتی‌بیوتیک: آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین باعث حساسیت تاندون آشیل و افزایش احتمال پارگی در آن می‌شود. 
  • تزریق داروهای استروئیدی: اگر برای درمان درد یا کاهش التهاب داروهای استروئیدی را به مچ پای شما تزریق کنند، تاندون آشیل دچار ضعف خواهد شد و درنتیجه احتمال پارگی در آن را افزایش می‌یابد.
  • اضافه‌وزن: چاقی و وزن بالا می‌تواند باعث ایجاد فشارهای زیادی روی تاندون شود و در این شرایط، آسیب‌دیدگی تاندون می‌تواند اتفاقی کاملا طبیعی باشد.

آیا پیشگیری از پارگی تاندون آشیل امکان‌پذیر است؟ 

دکتر پارگی تاندون آشیل چند راه‌کار ارائه می‌کند که با رعایت آنها می توان تا حد زیادی از بروز پارگی در تاندون آشیل جلوگیری کرد. این موارد به شرح زیر هستند: 

  • انجام حرکت‌های کششی در ساق پا: با انجام تمرین‌های کششی در ساق پا می‌توانید مقاومت عضله و تاندون را افزایش دهید. البته کشش نباید باعث درد شود.
  • انجام تمرین‌های متفاوت: سعی کنید از تمرین‌های متنوع مانند پیاده‌روی و دو استفاده کنید، با این کار به تاندون فشار زیادی وارد نمی‌شود. 
  • انجام حرکت‌های ورزشی روی سطوح هموار: سطح لغزنده و ناهموار برای راه‌ رفتن هم مناسب نیست و هرگز نباید تمرین‌های ورزشی را روی این سطوح انجام داد. استفاده از کفش مناسب نیز می‌تواند از تاندون آشیل تا حدودی محافظ کند. 

درمان پارگی آشیل پا چگونه است؟ 

دکتر پارگی تاندون آشیل معمولا با توجه به درنظر گرفتن میزان آسیب، سن بیمار و نوع فعالیتی که باعث ایجاد پارگی در تاندون شده می‌تواند درمان‌های مختلفی برای فرد در نظر بگیرد.

 با مراجعه به https://doctoreto.com/doctors/service/achilles-tendon-rupture/city/tehran و دریافت مشاوره‌های لازم می‌توانید از انواع درمان این مشکل اطلاع پیدا کنید. 

به‌طور کلی ۲ نوع درمان جراحی و غیرجراحی وجود دارد که افراد جوان معمولا برای بهبود سریع‌تر جراحی را می‌پسندند؛ اما باید گفت این روش خطر بازگشت پارگی را به‌همراه دارد. 

درمان‌های غیر جراحی که خطر عفونت را به‌همراه ندارند نیز عبارت‌اند از: عدم فشار روی پا و استفاده از عصا، مصرف مسکن‌های بدون نسخه برای کاهش درد و استفاده از یخ یا کمپرس سرد در بخش‌های دارای درد و آسیب‌دیده.

جمع‌بندی

دکتر پارگی تاندون آشیل برای درمان این مشکل می‌تواند از روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی استفاده کند. این موضوع بسته به میزان آسیب و سن بیمار می‌تواند متفاوت باشد. 

تاندون آشیل از پاشنه پا شروع می‌شود و تا ساق پا ادامه دارد. آشیل طولانی‌ترین تاندون در بدن است که به کمک آن می‌توانیم به‌راحتی پای خود را حرکت دهیم یا روی پاشنه بایستیم. 

بروز آسیب و پارگی در این بافت باعث بروز درد و تورم می‌شود و فرد معمولا نمی‌تواند به‌خوبی راه برود. درصورت بروز این مشکلات حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.