انتشار این مقاله


بوی بدن، مشخصۀ سلامتی

به عقیدۀ بسیاری، بوی بدن همان عرقی است که از بدن دفع می‌شود، اما این باور نادرست است. بوی بدن در حقیقت رایحه‌ای است که بدن در نتیجۀ مصرف مواد غذایی و محصولات جانوری فرآوری‌شده و تصفیه‌شده تولید می‌کند. بوی بدن زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های مستقر در کشالۀ ران، زیر بغل و پوست سر، […]

به عقیدۀ بسیاری، بوی بدن همان عرقی است که از بدن دفع می‌شود، اما این باور نادرست است. بوی بدن در حقیقت رایحه‌ای است که بدن در نتیجۀ مصرف مواد غذایی و محصولات جانوری فرآوری‌شده و تصفیه‌شده تولید می‌کند. بوی بدن زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های مستقر در کشالۀ ران، زیر بغل و پوست سر، در تماس با عرق قرار می‌گیرند.

در هنگام عرق کردن، بدن مواد معدنی و مواد دفعی مفید را دفع می‌کند. اما با مصرف محصولات حیوانی و غذاهای تصفیه‌شده، این رایحه شروع به حذف شدن می‌کند.

رایحۀ بدن در افراد مختلف، متفاوت است. این رایحه، می‌تواند نشانه‌هایی از سطح سلامتی شما به همراه داشته باشد: مثلاً بوی میوه، در دیابتی‌ها مشاهده می‌شود. در بیماری‌های کبد و کلیه، این بو شبیه بوی مایع سفیدکننده و در تری متیل آمینوریا (trimethylaminuria) بوی ماهی سفید از بدن قابل استشمام است.

بر اساس یک مطالعۀ صورت‌گرفته در ژنو، بدن آقایان بیشتر بویی شبیه بوی پنیر دارد، چراکه سطح اسیدهای چرب در آقایان بالاتر است. این در حالی است که از بدن خانم‌ها، با توجه به میزان سولفور، بیشتر بویی شبیه بوی پیاز استشمام می‌شود.

مقابله با بوی بدن

بوی بدن می‌تواند آزاردهنده بوده و منجر به مشکلات روانشناختی و اجتماعی متعددی شود.

ضدعرق‌ها عمدتاً حاوی آلومینیوم هستند و ممکن است منجر به ابتلا به آلزایمر شوند. به همین دلیل بهتر است از ضدعرق‌های فاقد آلومینیوم استفاده کرد.

هم‌چنین بهتر است به جای صابون‌های آنتی‌باکتریال، که حاوی تری‌کلوسان هستند و هم سلول‌های باکتریایی و هم سلول‌های انسان را می‌کشند، از صابون‌های معمولی اسفاده کرد.

راه‌های طبیعی پیشگیری از بوی بدن

اعمال تغییر در رژیم غذایی: از گوشت قرمز، روغن‌های هیدروژنه‌شده و کم‌فیبر، آرد سفید تصفیه‌شده و قند اضافه‌شده کم‌تر استفاده کرده و میوه‌های تازه، جوانه‌ها، سبزیجات سبز و برگدار و گیاهان دارویی، نعنا و جعفری، شیرین‌بیان، رزماری، پونه، کرفس و موارد مشابه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • استفاده از جوش‌شیرین: زیر بغل هود را با جوش‌شیرن بشویید.
  • استغاده از پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های کلرلا: این امر موجب بهبود بهداشت دهانتان می‌شود و رایحۀ خوش می‌شود.
  • ماساژ روغن نارگیل: به دلیل وجود لوریک‌اسید، خاصیت ضدباکتری دارد.
  • استفاده از آب لیمو به جای دئودورانت: انجام آن یک بار در چند روز ، مانع گسترش میکروارگانیسم‌ها می‌شود.
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *