انتشار این مقاله


غذاهای کاهنده‌ی کلسترول

این روزها اگر از هر فردی بپرسید حداقل یک نفر را بین اطرافیانش می‌شناسد که کلسترول بالایی دارد. من به شخصه افرادی را با این ویژگی می‌شناسم. مطابق با آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC)، تقریباً از بین هر شش فرد یکی از آن‌ها میزان ۲۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر کلسترول یا بالاتر […]

این روزها اگر از هر فردی بپرسید حداقل یک نفر را بین اطرافیانش می‌شناسد که کلسترول بالایی دارد. من به شخصه افرادی را با این ویژگی می‌شناسم. مطابق با آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC)، تقریباً از بین هر شش فرد یکی از آن‌ها میزان ۲۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر کلسترول یا بالاتر از آن را تجربه می‌کنند. کلسترول بالا مشکلی جدی می‌باشد؛ چون می‌تواند به بیماری قلبی بیانجامد.

این اتفاق اینگونه رخ می‌دهد: زمانی که کلسترول بدن بالاست، احتمال اینکه این کلسترول به دیواره‌های شریان‌ها چسبیده و آن‌ها را سخت کند بیشتر می‌شود. با گذشت زمان، کلسترول بیشتری تجمع می‌یابد و فضا برای جریان خون کمتر می‌شود. این خون است که اکسیژن و مواد مغذی قلب را تهیه می‌کند، بنابراین زمانی که جریان خون به قسمتی از قلب تقریباً به طور کامل قطع شود، در قدم بعدی حمله‌ی قلبی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

زمانی که افراد کثیری با یک مشکل واحد درگیر می‌شوند، تفکر راحت‌طلبانه آسان است ولی بیماری قلبی با کسی شوخی ندارد. بر اساس آمار تخمین زده می‌شود که فقط در ایالات‌متحده روزانه ۲۲۰۰ نفر بر اثر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

اگر نمی‌خواهید به این جاده‌ی مرگ قدم بگذارید، زمان توجه به سطح کلسترول بدن فرا رسیده است. کاهش استفاده‌ از غذاهایی سرشار از کلسترول مثل پنیر و گوشت پرچرب باید در نظر گرفته شود. همچنین باید بر غذاهایی تأکید شود که اثر مثبتی روی سطوح کلسترول دارند.

سویا: پروتئین سویا سطوح چربی خون را در بزرگسالان سالم بهبود می‌بخشد اما هر پروتئینی قدیمی کار یکسانی انجام نمی‌دهد. محققان با مقایسه‌ی پروتئین‌های شیر و سویا به این نتیجه رسیدند که فقط پروتئین سویا اثر  مثبتی دارد. بهتر است به جای گوشت مرغ و گوشت قرمز اینبار توفوی ارگانیک را که در روغن کم پخته شده باشد امتحان کنید.

بادام: بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در ژورنال Metabolism منتشر شد، محققان بالینی و آزمایشگر به این نتیجه رسیدند که خوردن بادام به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم اثر مثبتی روی کنترل قند خون و سطوح کلسترول کل دارد. بادام نه تنها روی بیماری‌های قلبی‌عروقی بلکه روی دیابت نوع ۲ نیز اثر مثبتی می‌تواند نشان دهد.

جو دوسر: بر اساس مطالعه‌ای منتشر شده در American Journal of Epidemiology زنانی که دریافت فیبر بدن خود را افزایش داده‌اند، همچنین سطوح کلسترول کلشان نیز کاهش یافته است. با مصرف فقط یک فنجان از شوربای آرد جوی دوسر در روز می‌توان ۸ گرم فیبر عاید بدن کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *