انتشار این مقاله


کیوی: غذای طبیعی مناسب برای کاهش وزن

هر چیزی که باید در مورد کیوی بدانید؛ از تاریخچه تا خواص درمانی آن.

این میوه سبز رنگ که پوسته قهوه‌ای دارد، میوه محلی در چین بوده است که با نام ” gooseberry چینی” شناخته می‌شده است. کمپانی‌ها تجاری این اسم غیر معمول را تغییر دادند. در این مقاله به بررسی فواید کیوی . نکاتی در برای آماده‌سازی آن خواهیم پرداخت.

کیوی مقادیر زیادی ماده‌ی مغذی دارد. میزان کالری این میوه کم است ولی میوه‌ای است که طعم قوی و جذابی دارد، به همین دلیل استفاده زیادی در سالاد‌های میوه‌ای دارد.

میوه کیوی منبع خوبی برای فیبر تغذیه‌ای است. رژیم‌های غذایی که مقدار مناسبی فیبر در آن‌ها وجود داشته باشد، قادر به کاهش میزان کلسترول خون هستند؛ که این عمل موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و حمله قلبی می‌شود. فیبر همچنین برای کاهش اشتها نیز مفید است. به همین دلیل برای کسانی که می‌خواهند وزنشان را کاهش دهند غذای مناسبی است.

فواید کیوی برای سلامتی

کیوی میوه‌ای است که غنی از فیبر است. دانه‌های سیاه رنگ داخل میوه میزان زیادی فیبر نامحلول دارد که به هضم کمک می‌کند به شکلی که سرعت انتقال مواد داخل روده را کاهش می‌دهد. اما کیوی همچنین فیبر محلول نیز دارد، که به انسان کمک می‌کند که انسان سیری بکند؛ یک کمک تغذیه‌ای طبیعی. با تولید ماده‌ای ژله‌مانند می‌تواند اسید‌های صفراوی را محبوس کند و به این شکل سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

کیوی همچنین میزان زیادی ویتامین C دارد که ماده‌ای مهم برای سلامتی بدن است و در بهبودی زخم‌ها وظیفه مهمی دارد و همچنین در تنظیم مواد معدنی‌ای مانند منیزیم در استخوان‌ها و پتاسیم در قلب تاثیر دارد. کیوی همچنین مقدار زیادی فلاونوئید و کارتنوئید دارد که حفاظت آنتی‌اکسیدانی ایجاد می‌کنند. فلاونوئید موجب قوام رگ‌های خونی می‌شود و از التهاب نیز جلوگیری می‌کند.

انتخاب و نگه‌داری

به دلیل کاشت این میوه در مناطق مختلف و بهبود امکانات در نگه‌داری مواد غذایی، کیوی تقریبا همیشه در بازار وجود دارد. بهتر هنگام خرید کیوی، آن‌هایی که سفت هستند و حالت خود را حفظ کرده‌اند را انتخاب کنید. کیوی سفت حدود یک هفته باید در دمای اتاق بماند تا شل شود یا به عبارتی برسد. ولی اگر شما عجله دارید می‌توانید آن‌ها را داخل یک پلاستیک بریزید تا سریع‌تر برسند. کیوی رسیده را در حدود دو هفته می‌توان در یخچال نگه‌داری کرد.

نکات برای آماده‌سازی

به علت رنگ سبز قشنگ و دانه‌های سیاه‌رنگ داخل آن، برش‌های کیوی تزئین خوبی برای غذاهاست. این برش‌ها حتی تغییر رنگ هم نمی‌دهند چرا که مقدار زیادی ویتامین C در آن وجود دارد و علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌های زیادی در کیوی وجود دارد که از واکنش اکسیداسیون جلوگیری می‌کند؛ حالتی که موجب تغییر رنگ میوه پوست‌کنده می‌شود و آن را قهوه‌ای رنگ می‌کند.


مقاله مرتبط:

با خوردن این ۲۵ ماده‌ی غذایی ارزشمند، همانند ملوان زبل نیرومند شوید!

۱۰+۱ میوه‌ی کم‌قند


 بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که کیوی را پوست بکنند و بعد بخورند، ولی از آن‌جایی که پوسته‌اش خوراکی است می‌توانید آن را خوب بشوید و با پوست آن را بخورید. حتی می‌توانید برای امتحان هم که شده کیوی را نصف کنید و با قاشق از داخل آن بخورید. و از آن‌جایی که کیوی آنزیم‌های قوی‌ای در خودش دارد، بهتر است که در انتها کیوی را به آن اضافه کنید و یا اصلا کیوی را مخلوط نکنید و آن را کنار سالاد قرار دهید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *