انتشار این مقاله


چهار دلیل برای مفید بودن شکلات برای سلامتی

به نظر می‌رسد که این محصول محبوب گذشته از خوش طعم بودن فوایدی نیز برای سلامت بدن دارد. جدیدترین شواهد در این زمینه از تحقیقی که در ماه آگوست در ژورنال نورولوژی چاپ شده‌ به دست آمده‌است. محققان دریافته‌اند که خوردن شکلات می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا مغزهایشان را سالم تر نگه داشته […]

به نظر می‌رسد که این محصول محبوب گذشته از خوش طعم بودن فوایدی نیز برای سلامت بدن دارد.


جدیدترین شواهد در این زمینه از تحقیقی که در ماه آگوست در ژورنال نورولوژی چاپ شده‌ به دست آمده‌است. محققان دریافته‌اند که خوردن شکلات می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا مغزهایشان را سالم تر نگه داشته و توانایی تفکر هوشیارانه‌ را حفظ کنند. شرکت کنندگان در این پژوهش که به مدت یک ماه هر روز دو فنجان کاکائو نوشیده بودند افزایش ۸.۳ درصدی در جریان خون به مغز را نشان دادند و امتیازاتشان در تست‌های حافظه و تفکر نیز بهبود یافته‌بود.
این یافته‌ی جدید نویدبخش است اما به نظر تنها سودی نیست که با خوردن شکلات عایدمان می‌شود!
آن‌چه در ادامه می‌آید سه دلیل دیگری هستند که ثابت می‌کنند چرا نگه‌داشتن شکلان در رژیم غذایی اقدامی هوشمندانه است.

  • سلامت قلب: بر طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال BMJ به چاپ رسید ، مصرف روزانه‌ی شکلات ممکن است خطر حمله‌ی قلبی و سکته را در تعدادی از بیماران که در معرض خطر بالا هستند کاهش دهد.
  • کمک به کاهش وزن: اگر همیشه شکلات را یک ماده‌ی چاق کننده می‌دانستید بهتر است که خود را با این محصول لذت‌بخش و خوش‌مزه آشتی دهید . تحقیقی جدید نشان می‌دهد که احتمال لاغری افرادی‌ که به طور مرتب شکلات مصرف می‌کنند از سایر افراد بیشتر است.
    بر طبق نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال آرشیوهای پزشکی داخلی به چاپ رسید، افرادی‌که اظهار کرده بودند که پنج بار در هفته یا بیشتر شکلات مصرف می‌کردند، BMI (شاخص توده‌ی بدنی ) کمتری نسبت به افرادی که شکلات کمتری مصرف می‌کردند داشتند .
  • کنترل اشتها: شکلات حاوی الیاف پرکننده است که به عنوان مهارکننده‌های اشتهای طبیعی عمل می‌کنند . پس اگر به میزان معقولی شکلات مصرف کنید در نهایت ممکن است کالری کلی کمتری نسبت به حالتی که از شکلات پرهیز کنید دریافت کنید.

اگرچه دلایل زیادی برای لذت بردن از شکلات وجود دارند اما مصرف هوشمندانه‌ی آن نیز حائز اهمیت است.


مقاله‌ی مرتبط: غذاهای مغز برای افزایش تمرکز


در ادامه تعدادی توصیه برای انتخاب شکلاتی با کیفیت بالا می‌آیند که به شما کمک می‌کنند تمام خواص مثبت تغذیه‌ای شکلات را حفظ کنید.

  • هر چه شکلات تلخ‌تر باشد برای سلامتی شما بهتر است : شکلات خالص مزه‌ای کاملا تلخ دارد و به همین دلیل است که تقریبا همیشه به‌صورت ترکیب شده با مواد دیگری در ورقه‌های شکلات یافت می‌شود.
    اما تنها قسمت شکلات خالص ورقه شامل محتویات مفید آن مثل فیبرها ، منیزیم و آنتی اکسیدان‌هاست.
  • کاکائوی داغ مخصوص خود را درست کنید : دسترسی به کاکائوی داغ بسته‌بندی‌شده راحت‌تر است اما ورژن خانگی آن برای سلامتی مفیدتر است . برای بالابردن خواص تغذیه‌ای کاکائوی داغتان ، پودر شکلات بدون شکر را تهیه کنید و شیرین کننده‌های خود را به آن‌ها اضافه کنید . همچنین سعی کنید تا آن‌جایی که برایتان قابل تحمل است مزه‌ی تلخ آن را حفظ کنید.
  • در استفاده از کاکائو از خود خلاقیت نشان دهید : اگر علاقه‌ای به ایده‌ی مصرف شکلات ورقه‌ای تلخ یا نوشیدن مرتب کاکائو ندارید ، انتخاب‌های دیگری نیز پیش روی خود دارید .
    پاشیدن پودر کاکائو روی جوی دو سر (یولاف) یا غلات سرد را امتحان کنید.
درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code