انتشار این مقاله


آیا ارتباطی بین زمان غذا خوردن و اضافه وزن وجود دارد؟

برد همیشه آدمی بوده است که شب‌ها دیر می‌خوابیده است و مانند جغد عمل می‌کرده است! برای او این مسئله که قبل از نیمه شب بخوابد سخت بوده است حتی با وجود اینکه کار او مستلزم این است که صبح‌ها زود از خواب بیدار بشود. این روند موجب این شده است که او دکمه snooze […]

برد همیشه آدمی بوده است که شب‌ها دیر می‌خوابیده است و مانند جغد عمل می‌کرده است! برای او این مسئله که قبل از نیمه شب بخوابد سخت بوده است حتی با وجود اینکه کار او مستلزم این است که صبح‌ها زود از خواب بیدار بشود. این روند موجب این شده است که او دکمه snooze ساعتش را زیاد فشار بدهد و بخواهد بیشتر بخوابد و وقتی که بلند شد سریعا یک دوش بگیرد و سر کار برود. این شیوه دلیلی شده است برای اینکه او صبحانه را به عنوان یک وعده اختیاری در نظر داشته باشد و تنها در آخر هفته‌ها و برخی از روز‌های تعطیل صبحانه بخورد. به جای صبحانه او برای جبران انرژی دریافتی کمترش ناهار کامل‌تری می‌خورد و بعد از کار هم مقدار مواد غذایی متعادلی را می‌خورد.

بیشتر اوقات، برد یک وعده عصر‌گاهی(شام) از مواد غذایی سالمی مانند سینه بدون پوست مرغ یا دیگر گوشت‌های با چربی کم استفاده می‌کند به همراه مقدار متناسبی از سالاد و دیگر سبزیجات. همه‌ی این مواد غذایی جزئی از غذاهای مناسب برای کاهش وزن هستند؛ چیزی که مدت‌هاست بر روی آن کار می‌کند و می‌خواهد لاغر بشود.هنگامی که نیمه شب می‌شود ورق بر می‌گردد و دیگر از حالت کاهش وزنی خارج می‌شود. وقتی که او می‌خواهد بخوابد، گرسنگی او را مجبور می‌کند که به آشپزخانه برود و یک چیزی بخورد و در این زمان دیگر محدودیتی برای خودش قرار نمی‌دهد و هر چه را که می‌خواهد می‌خورد؛ از غلات شیرین و شیرینی‌ها گرفته تا پیتزا باقی‌مانده از شام یا بستنی همراه با شکلات اضافه.

آیا این عادت غذایی باعث افزایش وزن اون می‌شود؟ متاسفانه بله. مطابق با مطالعه انجام شده در دانشگاه Northwestern، شرکت‌کنندگانی که بعد از ساعت ۸ شامگاه(۲۰) غذا می‌‌خورند معمولا وزن بالاتری دارند و BMI آنها نیز بالاتر است. در حالی که این افراد نسبت به دیگر افراد شرکت‌کننده در این تحقیق میزان کالری کلی متفاوتی ندارند و به یک میزان انرژی دریافت می‌کنند؛ با این حال وزنشان بالاتر است. این اطلاعات با توجه و حذف متغییر‌های دیگری مانند میزان فعالیت افراد و ویژگی‌های بدنی بدست آمده است. محققین گمان می‌کنند دلیل اینکه این نتیجه بدست آمده است این است که این افراد مدت زیادی بین زمان خوابشان و وعده آخرشان وجود دارد و این مسئله موجب افزایش گرسنگی آنها و نتیجتا وسوسه برا خوردن غذاهای غیر سالم‌تر می‌شود.(منبع:Goodman)

فاکتور مهمی که کمک می‌کند برای توجیه این اتفاق می‌تواند کمبود خواب در این افراد بوده باشد. محققین در دانشگاه کلمبیا بر روی ۲۶ زن و مرد با وزن نرمال مطالعه انجام داده‌اند و دریافته‌اند که اگر افراد شیوه‌ی خوابشان بهم بریزد میزان غذایی که می‌خورند بیشتر می‌شوند و نتیجتا افزایش وزن پیدا می‌کنند. نیمی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق در شب‌های تنها ۴ ساعت می‌خوابیدند و نیمه‌ی دیگر ۹ ساعت برای همان میزان روز. بعد از آن دو گروه جایشان را عوض کردند و شیوه‌ی خواب گروه بعدی را انجام دادند. در این تحقیق به هر دو گروه یک میزان مشخص و یکسانی مواد غذایی داده می‌شد. این روند ادامه پیدا کرد تا دو روز آخر که شرکت‌کنندگان به هر میزانی هر چیزی را که می‌خواستند می‌توانستند بخورند. این تحقیق نشان داد هرگاه شرکت‌کننده‌ای کمبود خواب داشت به میزان متوسط ۳۰۰ کالری بیشتر از افرادی که میزان خواب مناسبی داشتند مصرف می‌کردند. نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که این ۳۰۰ کالی بیشتر اکثرا از مواد غذایی با چربی زیاد مانند فست فود‌ها یا بستنی بوده است. چیزی که برد همیشه به آنها می‌گفت!(منبع:Hellmich)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *