انتشار این مقاله


بودن در یک رابطه شما را چاق می‌کند!

مطالعاات نشان می‎‌دهد با وجود این که زوج‌ها تمایل بیشتری به سبک زندگی سالم دارند اما بیشتر احتمال دارد که دچار اضافه وزن و چاقی بشوند.

عاشق شدن برای دور کمر شما خوب نیست! مطالعه بزرگی نشان می‌دهد حتی آن دسته از زوج‌هایی که سعی می‌کنند سبک زندگی سالمی داشته باشند در مقایسه با افراد مجرد، وزن بیشتری پیدا می‌کنند.

Stephani Schoeppe از دانشگاه مرکزی کویینزلند استرالیا و همکارانش اطلاعات مربوط به یک دهه‌ی ۱۵۰۰۰ داوطلب را آنالیز کردند. هر داوطلب جواب سوالاتی در مورد سبک زندگی را انتخاب می‌کرد مثلا این که چقدر فست فود می‌خورند و یا چقدر تلویزیون نگاه می‌کنند. گروه دریافت که حتی با احتساب متغییرهایی مانند سن، جنسیت، وضعیت شغلی و سطح تحصیلات زوج‌ها و افراد مجرد مقدار فعالیت فیزیکی و تلویزیون نگاه کردن مشابهی دارند.

به گفته Schoeppe، در کل به نظر می‌رسد افرادی که در یک رابطه هستند انتخابات سبک زندگی سالم‌تری دارند. زوج‌ها بیشتر میوه و سبزیجات می‌خورند و مصرف فست فود و الکل و همچنین سیگار در آن‌ها کمتر است.

Jerica Berge از دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید:

سایر مطالعات نیز نشان داده‌اند اگر در یک رابطه زوج‌ها احساس شادی بیشتری بکنند بیشتر سعی خواهند داشت سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند چرا که می‌خواهند رابطه‌شان طولانی‌تر شود.
اما علی‌رغم این مسئله، افرادی که در یک رابطه هستند بیشتر احتمالا دارد که اضافه وزن پیدا کنند. این می‌تواند به خاطر آن زوج‌هایی باشد که انواع بیشتری از غذاها را با هم می‌خورند.

Berge می‌گوید:

میوه‌ها و سبزیجات و سایر دسرها یا غذاهای غنی احتمال چاق شدن را افزایش می‌دهند. این شاید بدین دلیل باشد که رفتارهای اجتماعی پیرامون ازدواج معمولا حول موارد غذا خوردن می‌چرخد.

Schoeppe می‌گوید:

زمانی که زوج‌ها نیاز ندارند که برای جذب طرف دیگر رابطه جذاب و خوش اندام به نظر برسند، احتمالا احساس راحتی بیشتری در بیشتر غذا خوردن یا خوردن غذاهایی با چربی و قند بالا می‌کنند.

به گفته Anja Heilmann از کالج دانشگاه لندن، احتمالا این که شما برای چه مدت در رابطه بوده‌اید مهم است. مطالعه اخیر دریافت که اگر زوج‌ها ازدواج کنند یا برای بیش از دو سال با هم باشند بیشتر احتمال دارد که دچار اضافه وزن و چاقی بشوند.

همچنین بچه‌دار شدن نیز تاثیر گذار است. Schoeppe می‌گوید:

زمانی که زوج‌ها بچه‌دار می‌شوند اضافه غذا و اسنک بچه‌ها را نیز می‌خورند.

به نظر می‌رسد وضعیت رابطه زنان و مردان را به صورت یکسان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. Heilmann نشان داده که مردی تنها که طلاق گرفته و یا از پارتنرش جدا شده نسبت به مردی که هنوز در یک رابطه است بیش از دو برابر احتمال دارد که نوشیدنی‌های الکلی بنوشد اما ارتباطی بین جدایی و الکل در زنان وجود ندارد.

Schoeppe اظهار امیداوری کرد فهم چگونگی تاثیر وضعیت رابطه بر سلامت به کمک شاغلین حوزه سلامت بیاید تا راهنمایی‌های بهتری به افرادی که می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند، بکنند. او می‌گوید:

زمانی که ما به مداخلات نگاه می‌کنیم به طور سنتی به تحصیلات، سن و جنسیت افراد توجه داریم و کمتر پیش می‌آید که به وضعیت رابطه فرد توجه کنیم.
خانواده‌ها و روابط نقش مهمی در انتخاب‌های سبک زندگی فرد ایفا می‌کنند. شما به عنوان یک واحد نزدیک بهم می‌شوید و به سادگی می‌توانید یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهید. بنابراین لازم است ما نیز به این مسئله توجه کنیم.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید