انتشار این مقاله


رژیم فستینگ و بیماری‌های حاد

آیا رژیم فستینگ (روزه) که به صورت علمی طراحی شده، می‌تواند خطر بیماری‌های حاد را کاهش دهد؟ داشتن یک رژیم غذایی خاص پنج روزه هر چند ماه یک بار خطرات بیماری‌های عمده را کاهش می‌دهد. چه اتفاقی می‌افتد اگر شما بتوانید وزن خود را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی را […]

آیا رژیم فستینگ (روزه) که به صورت علمی طراحی شده، می‌تواند خطر بیماری‌های حاد را کاهش دهد؟

داشتن یک رژیم غذایی خاص پنج روزه هر چند ماه یک بار خطرات بیماری‌های عمده را کاهش می‌دهد.

چه اتفاقی می‌افتد اگر شما بتوانید وزن خود را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی را بدون هیچ گونه تغییر در آنچه که می‌خورید، به جز یک رژیم غذایی خاص پنج روزه هر چند ماه یک بار، را بکاهید ؟

این اتفاقی است که  برای ۷۱ بزرگسالی که در سه چرخه از یک رژیم غذایی کم کالری “روزه-تقلید”قرار گرفته‌اند، افتاده است .

مرحله دوم تست، که توسط محققان در USC لئونارد دیویس دانشکده پیری شناسی انجام شده است، گروهی از مزایای این رژیم را نشان می‌دهد.

این رژیم غذایی ریسک فاکتورهای بیماری قلبی عروقی شامل فشار خون، علائم التهاب (اندازه گیری شده توسط سطح پروتئین واکنشی C)، و همچنین قند خون ناشتا و سطح IGF-1، هورمونی که روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد، کاهش می‌دهد. همچنین این رژیم دور کمر کوچک‌تر می‌کند و در نتیجه منجر به کاهش وزن، هم در چربی کلی بدن و هم در چربی تنه می‌شود، اما در توده عضلانی بدن تاثیری ندارد.

در واقع، این رژیم غذایی، خطرات شرکت کننده در ایجاد سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با سن را، با توجه به یافته های منتشر شده در ۱۵فوریه  در Science Translational Medicine کاهش می‌دهد.

والتر لونگو، مدیر موسسه طول عمر USC و استاد علوم بیولوژیکی  Davis USC و Dornsife می‌گوید:

این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که افراد می‌توانند فواید سلامتی قابل توجهی را از طریق یک رژیم غذایی روزه-تقلید دوره‌ای که طراحی شده است تا در روند پیری تاثیر بگذارد تجربه کنند.

مطالعات قبلی طیف وسیعی از خواص درمانی را در موش نشان داده‌اند، اما این اولین تست بالینی تصادفی با تعداد شرکت کنندگان کافی است تا نشان دهد که این رژیم غذایی امکان پذیر، موثر و بی خطر برای انسان است.

او همچنین اضافه کرد:

مطالعات بیشتر FDA برای تایید اثرات آن بر پیشگیری و درمان بیماری، لازم است”.

یک صد نفر از آوریل ۲۰۱۳ تا ژانویه  ۲۰۱۵ در تست شرکت کردند. شرکت شرکت کنندگان که دارای سن ۷۰ تا ۲۰ و به طور کلی سالم بودند، به دو گروه برای تست تصادفی تقسیم شدند.

از شرکت کنندگان در گروه اول، گروه شاهد، خواسته شد تا عادات غذایی معمولی خود را به مدت سه ماه ادامه دهند. افراد گروه دوم تحت آزمون سه ماهه ی رژیم غذایی فستینگ_ میمیک قرار داده شدند.

کسانی که در رژیم غذایی مخصوص بودند، باید مواد غذایی عرضه شده توسط شرکت تغذیه L-NUTRA را در طول دوره “فستینگ یا روزه” پنج روز در هر ماه می‌خوردند. این رژیم غذایی، که طراحی شده بود تا از نتایج ” روزه فقط با آب” تقلید کند، به شرکت کنندگان اجازه ی مصرف بین ۷۵۰ و ۱۱۰۰ کالری در روز را می‌داد. وعده‌های غذایی برای رژیم روزه-تقلید شامل نسبت دقیقی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات بودند.

پس از سه ماه، شرکت‌کنندگان در گروه شاهد به رژیم غذایی خاصی منتقل شدند.

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی روزه-تقلید به طور متوسط ​​حدود ۶ پوند کاهش وزن داشته‌اند و دور کمر آن ۱ تا ۲ اینچ کاهش یافته است. فشار خون سیستولیک آنها، که در شروع تحقیق در محدوده طبیعی بود، کاهش ۴/۵ میلی متر جیوه داشته، در حالی که کاهش فشار خون دیاستولیک آنها ۱/۳ میلی متر جیوه بوده. همچنین، سطح IGF-1  به بین ۲۱/۷ ng/mL و ۴۶/۲ ng/mL  کاهش یافته است، یعنی رسیدن به یک محدوده‌ای که احتمال خطر ابتلا به سرطان کمتر است.

لونگو می‌گوید

 پس از اینکه گروه اول سه ماه خود را در رژیم غذایی روزه به پایان رساند، ما به سراغ شرکت‌کنندگان در گروه شاهد رفتیم تا ببینیم که آیا آن‌ها نیز نتایج مشابهی را تجربه می‌کنند. ما شاهد نتایج مشابه بودیم، که این‌ها شواهد دیگری هستند براینکه رژیم غذایی روزه-تقلید در بسیاری از نشانگرهای متابولیسم بدن و بیماری ها اثر دارد. مطالعات ما بر روی موش ها با استفاده از رژیم غذایی روزه-تقلید مشابه نشان می‌دهد که این اثرات سودمند توسط سیستم چندگانه بازسازی و جوان سازی دوباره در بدن در سطح سلولی و اندام ایجاد می‌شوند.

او همچنین در ادامه اضافه می‌کند

” این اثرات در شرکت کنندگان باقی ماندند، حتی زمانی که به عادات غذایی روزانه عادی خود بازگشتند،”

محققان همچنین اشاره کرد که شرکت کنندگان “در معرض خطر” در نظر گرفته می‌شوند چرا که آن‌ها دارای ریسک فاکتورهایی مانند سطح IGF-1، کلسترول، فشار خون و یا قند خون بالا بودند ، که به صورت قابل توجهی رو به سلامت پیشرفت‌ کرده‌اند.

به عنوان مثال، سطح گلوکز ناشتا پایه برای افراد دارای سطح قند خون بالا (قرار داده شده در خطر ابتلا به دیابت) به محدوده سالم زیر ۹۹ mg/dl کاهش یافته بود، اما این سطوح در میان شرکت کنندگان که حداقل در آغاز مطالعات در محدوده‌ی سالم بودند، کاهش پیدا نکرد. کلسترول خون در افراد با کلسترول بالا، ۲۰ mg/dl و در حدود ۵ mg/dl در همه شرکت کنندگان کاهش یافت.

لونگو هم چنین اشاره می‌کند:

 ” به نظر می رسد روزه، بیش‌ترین فایده را برای بیماران دارای ریسک فاکتورهای بزرگ برای بیماری دارد، مانند کسانی که دارای فشار خون بالا و یا پیش دیابت بوده یا اینکه چاق هستند”.

سه ماه بعد محققان، شرکت‌کنندگان در مطالعه را برای آخرین مجموعه از آزمایش‌ها دعوت کردند،در پایان رژیم غذایی ، محققین به اثرات سودمند آن پی بردند; نظریه ی از دست دادن وزن، لاغر شدن دور کمر و کاهش قند و فشار خون و کاهش سطح IGF-1، تقویت شدند.

گام بعدی برای محققان، گام بزرگی است. فاز سوم FDA، آزمایش بالینی  برای تست FMD در بیماران مبتلا به بیماری مربوط به سن و یا در معرض بالای خطر ابتلا به آن‌ها است. به گفته این پژوهشگران تحقیقات بیش‌تر برای پاسخ به این سوال که آیا مزایای رژیم غذایی می‌تواند برای چند ماه ادامه یابد، تعیین خواهد شد.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *