انتشار این مقاله


تغییرات آب و هوایی می‌توانند اثرات گسترده‌ای بر سلامت ذهنی بگذارند

محققان اعلام کرده‌اند که تغییرات در وضع جوی اثرات گسترده و تعجب‌آوری بر سلامت ذهنی انسان می‌گذارد . دکتر Lise Van Sustern – روان‌پزشک خصوصی و عضو تیم مشاوره‌ی مرکز سلامت و محیط زیست جهانی در مدرسه‌ی سلامت عمومی Harvard T.H. Chan – اذعان می‌کند : این بدان علت است که تغییرات جوی هم علت […]

محققان اعلام کرده‌اند که تغییرات در وضع جوی اثرات گسترده و تعجب‌آوری بر سلامت ذهنی انسان می‌گذارد .
دکتر Lise Van Sustern – روان‌پزشک خصوصی و عضو تیم مشاوره‌ی مرکز سلامت و محیط زیست جهانی در مدرسه‌ی سلامت عمومی Harvard T.H. Chan – اذعان می‌کند :

این بدان علت است که تغییرات جوی هم علت ریشه‌ای بحران در سلامت ذهنی محسوب می‌شود و هم یک عامل تشدید کننده‌ی حس ترس و تهدید ؛ به این معنا که می‌تواند مشکلات موجود در وضع سلامت ذهنی را افزایش دهد .

این بیانات در موضوع رابطه‌ی بین تغییرات آب و هوا و سلامت ذهنی در ۱۶ فوریه‌ی امسال در کنفرانس سلامت و هوا که اجتماعی از متخصصینی از مراکز سلامت عمومی ، دانشگاه‌ها و گروه‌‌های وکالتی است و بر روی تاثیرات تغییرات جوی بر سلامت متمرکز است مطرح شدند .
برای مثال محققان با سند و مدرک به رابطه‌ی بین رخدادهای آب و هوایی شدید با درجات بالای رفتارهای تهاجمی پی برده‌اند ؛ تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Science منتشر شده بود اشاره می‌کرد که افزایش دما و بارش‌های شدید با افزایش میزان کشمکش بین افراد و گروه‌ها در ارتباط است .
توضیح ممکن دیگری که برای ارتباط بین افزایش دما و رفتارهای خشونت آمیز وجود دارد آن است که دماهای بالاتر میزان آدرنالین بدن را افزایش می‌دهد که می‌تواند عاملی در بروز خشم باشد .
Van Sustern در سخنانش روی ارتباط بین افزایش سطح آلاینده‌های هوا – که می‌تواند ناشی از افزایش دما باشد – با افزایش ریسک بیماری‌های عصبی و روانی تاکید می‌کند ؛ به عبارتی وقتی فردی در ماده‌ای خاص که جزو آلودگی‌های هوا محسوب می‌شود تنفس می‌کند ، آن ماده می‌تواند وارد عصب بویایی فرد شده و التهابات نورونی ایجاد کند .
التهابات نورونی با اختلالاتی که در همه‌ی گروه‌های سنی یافت می‌شوند – مثل آلزایمر و اختلالات شناختی – در ارتباط‌‌‌‌ اند .
با این وجود ، پرسشی که نیاز به بررسی دارد آن است که آیا التهابات نورونی خود نیز به اختلالات روانی مرسوم بیشتری مثل اضطراب و افسردگی منتهی می‌شوند یا خیر .

انجمن روان‌شناسی آمریکا گزارش کرده‌است که هنگامی‌که زنان باردار در معرض آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند ، احتمال بیشتری دارد که فرزندانشان نشانه‌های اضطراب و افسردگی را نشان دهند .
به علاوه بررسی‌ها نشان داده‌اند که که میانگین تعداد ارجاع به اورژانس برای حملات ناشی از وحشت‌زدگی و نیز تهدید به اقدام به خودکشی در روزهایی با کیفیت هوای ضعیف بیشتر است .
Van Sustern می‌افزاید که با تمام این تفاسیر همه‌ی اثرات تغییرات آب و هوایی روی سلامت به سادگی در بررسی‌ها قابل اندازه‌گیری نیستند . از طرفی دیگر تغییرات آب و هوایی تاثیرات دیگری نیز دارند که می‌توانند فشارهایی روان‌شناختی بر روی طبقه‌های اجتماعی وارد کنند که غلبه بر آن‌ها دشوار است .
به طور مثال در یک مورد پسری ۱۷ ساله در استرالیا به حدی در اثر تغییرات آب و هوایی دچار پریشانی شده بود که در نهایت در بیمارستان بستری شد !
پزشکان درمانگر شرایط وی را در گزارشات پزشکی‌شان ” توهمات ناشی از تغییرات جوی ” نامیدند که نتایج بررسی‌های آنان در سال ۲۰۰۹ در ژورنال روان‌پزشکی استرالیا و نیوزیلند چاپ شد .
فرد مذکور از نوشیدن آب امتناع می‌کرد چراکه عقیده داشت این عمل وی موجب مرگ میلیون‌ها نفر در کشورهای خشک‌سالی زده خواهد شد .
در نهایت Van Sustern بر نیاز به انجام اقدامی در زمینه‌ی تغییرات آب و هوایی تاکید می‌کند و می‌افزاید که در صورت عدم تحقق این مورد اثرات عمیقی بر سلامت ذهنی کودکان برجای خواهد ماند .

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید