انتشار این مقاله


سرطان پروستات

طبق گزارش مطالعات جدید Northwestern، تعداد افراد مبتلا به سرطان پروستات تا ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.این گزارش مطرح می‌کند که آیا این افزایش ناشی از عدم پیشگری مردان از این بیماری است یا بیماری تهاجمی‌تر شده است. بزرگترین افزایش در میان مردان با رده سنی ۶۹-۵۵ ساله است که در دهۀ گذشته ۹۲ […]

طبق گزارش مطالعات جدید Northwestern، تعداد افراد مبتلا به سرطان پروستات تا ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.این گزارش مطرح می‌کند که آیا این افزایش ناشی از عدم پیشگری مردان از این بیماری است یا بیماری تهاجمی‌تر شده است.

بزرگترین افزایش در میان مردان با رده سنی ۶۹-۵۵ ساله است که در دهۀ گذشته ۹۲ درصد افزایش یافته است.طبق گفتۀ نویسنده، این افزایش بسیار نگران کننده است؛ چرا که مردان در این گروه سنی پیشگیری‌های لازم و درمان ‌های به موقع را انجام می‌دهند.

علاوه بر این، میانگین PSA(آنتی ژن اختصاصی پروستات) در مردانی که در سال ۲۰۱۳ تشخیص سرطان پروستات برایشان داده شد، ۴۹ بود، یعنی تقریبا دو برابر افرادی که در سال ۲۰۰۴ این تشخیص برایشان گذاشته شد که میانگین حدود ۲۵ داشتند.

میزان PSA، پروتئینی که توسط سلول‌های غدد پروستات ساخته می‌شود، اغلب در خون مردان مبتلا به سرطان پروستات افزایش می‌یابد.

براساس گفتۀ دکتر Eward Schaeffer، محقق ارشد این مطالعه، یک فرضیه در این رابطه این است که، صرف نظر از غربالگری، این بیماری تهاجمی‌تر شده است.فرضیه دیگر نیز این است که غربالگری و پیشگیری از این بیماری اهمال شده است به صورتی که بسیاری از مردان در مرحلۀ حاد و وخیم متوجه سرطان پروستات خود می‌شوند.احتمالا هر دو فرضیه درست است اما با اطمینان نمی‌توان چیزی گفت.

این مطالعه در ژورنالی از طبیعت تحت عنوان سرطان و بیماری‌های پروستات به چاپ رسیده است.

تیم تحقیقاتی Schaeffer به آنالیز اطلاعات داده شده از سوی سازمان جهانی سرطان پرداختند.این مجموعه شامل ۷۶۷۵۵۰ مرد از سراسر کشور است که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ تشخیص سرطان پروستات برایشان داده شده است.

Schaeffer گفت: در واقعیت در سال ۲۰۱۳ مردانی که دچار بیماری‌های متاستاتیک بودند نسبت به مردان در سال ۲۰۰۴،سطح PSA بالاتری داشتند، که این نشان دهندۀ رو به افزایش بودن بیماری‌های تهاجمی است.

اگر سرطان پروستات در مرحلۀ موضعی تشخیص داده شود قابل درمان است ولی اگر در مرحله متاستاتیک باشد درمان کارساز نبوده بلکه فقط پیشرفت سرطان را کند‌ تر می‌کند.بیش‌تر بیماران در مرحلۀ متاستاتیک سرانجام جان خود را از دست می‌دهند.

Schaeffer افزود:

“اگر این بیماری در مرحلۀ متاستاتیک شناسایی شود، افزایش چشمگیری در مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات خواهیم داشت چرا که درمان در این مرحله فایده‌ای ندارد.”

در این مطالعه تعداد کلی بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مرحلۀ متاستاتیک در هر ۱۰۰۰۰۰ مرد اندازه گیری شده است.علاوه بر این، بیماری‌های متاستاتیک از سال ۲۰۰۸ به بعد افزایش پیدا کرده است.

محققان افزودند:

“قطعا افزایش این بیماری را نمی‌توان تنها به کاهش پیشگیری نسبت داد.”

۳ درصد از افراد این مطالعه در مرحلۀ متاستاز قرار داشتند که در مرحله تشخیص سلول‌های سرطانی پروستات به دیگر قسمت‌های بدن آن‌ها گسترش یافته بود.تعداد این افراد در سال ۲۰۱۳، ۷۲ درصد بیش‌تر از سال ۲۰۰۴ است؛ این مقدار در مردان میانسال ۵۵ تا ۶۹ ساله به ۹۲ درصد افزایش یافته است.

دکتر Adam Weiner افزود:

“نتایج نشان می‌دهد که راه‌های پیشگیری از این بیماری باید توسط مردانی که دارای زمینه ژنتیکی هستند، مورد توجه قرار داده شود. این روش سبب جلوگیری از شیوع سرطان پروستات و مرگ و میر حاصل از آن می‌شود.”

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید