انتشار این مقاله


افسردگی: تست خون

هنگامی که با انجام یک آزمایش خیالمان از بیمار بودن یا نبودن‌مان راحت می‌شود. به عبارتی یک آزمایش، به سادگی به فرد می‎‌گوید که آیا بیمار است یا خیر. متاسفانه، برای شرایطی از قبیل افسردگی چنین آزمایشاتی وجود ندارد و نمی‌توان با یک پاسخ رک و پوست‌کنده در این مورد داشت. علائم بیماری بسیار متفاوت […]

هنگامی که با انجام یک آزمایش خیالمان از بیمار بودن یا نبودن‌مان راحت می‌شود. به عبارتی یک آزمایش، به سادگی به فرد می‎‌گوید که آیا بیمار است یا خیر. متاسفانه، برای شرایطی از قبیل افسردگی چنین آزمایشاتی وجود ندارد و نمی‌توان با یک پاسخ رک و پوست‌کنده در این مورد داشت. علائم بیماری بسیار متفاوت است و نمی‌توان از روی علائم و نشانه‌های آن به بیمار بودن فرد رسید؛ در برخی از افراد، افسردگی منجر به خوابیدن زیاد و پرخوری می‌شود ولی در عده‌ی دیگر دقیقا برعکس است. اصلی‌ترین روش برای تشخیص افسردگی استفاده از پرسش‌نامه‌ها است.

خیلی آسان‌تر می‌شد اگر تنها با یک آزمایش خون می‌توانستیم بفهمیم که آیا افسردگی داریم یا نه. خیلی از مردم از شرایطی مانند افسردگی رنج می‌برند ولی بدلیل اطلاع نداشتن از بیمار بودن خود به دنبال درمانی برای آن نیستند. درمان افسردگی، برای بیماران یکسری شرایط خوشایندی را پیش می‌آورد چرا که با درمان افسردگی آن‌ها زندگی آن اجتماعی‌تر می‌شود و می‌توانند در سر کار و در خانه به اطافیان‌شان عشق بورزند.

بدلیل این مشکلات، محققین به دنبال روشی هستند تا بتوانند با آن افسرده بودن فرد را تشخیص دهند. یکی از این روش‌هایی که امروزه مورد مطالعه قرار گرفته است PET scans است؛ که می‌توان بوسیله آن میزان فعالیت قسمت‌های مختلف مغز را مشخص کرد. این روش به محققین این اجازه را می‌دهد که به افسردگی فرد پی‌ ببرند و همچنین بفهمند که آیا دارو‌های ضدافسردگی‌ای که استفاده می‌کنند تاثیرگذار است یا خیر. به هر حال این روش یک شیوه کارآمد برای عموم نخواهد بود؛ چرا که هزینه بالایی دارد و امنیت کافی نیز ندارد. به همین دلیل دوباره به موضوع تست خون بر‌می‌گردیم.

محققین در موسسه‌ای که به آن “تشخیص قطعی” می‌گویند براولین بار تست خونی را معرفی کردند در سال ۲۰۱۳.(منبع:Knapp) این تست برخی از بیومارکرها را اندازه‌گیری می‌کند که در ارتباط با افسردگی هستند.سپس بر اساس الگوریتم مشخصی، به فرد عددی بین ۱ الی ۹ می‌دهند. که این بدین معنی است که ما میزان و لول افسردگی فرد را مشخص می‌کنیم. این روش اکنون در بازار قرار دارد و می‌توانید آن را انجام دهید. بعضی از پزشک‌ها شروع به استفاده کردن از این روش بر روی بعضی از بیماران خود کرده‌اند. هر چند که تردیدهایی در مورد این تست وجود دارد. به نظر می‌رسد برای قطعی شدن این روش نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد که در حال حاضر شرکت ارائه دهنده این روش، یک سری تحقیقاتی بر روی این آزمایش انجام می‌دهند تا صحت تست خود را اثبات کنند.

به نظر می‌رسد با ارائه شدن تست خون برای تشخیص افسردگی، روش‌های زیادی برای تشخیص این بیماری در اختیار افراد قرار گرفته است. حال اگر شما مضنون به بیمار بودن خود هستید و می‌خواهید بدانید که آیا افسرده هستید یا خیر؛ برای این کار با پزشک خود در این باره حرف بزنید. ولی در این بین قواعد اولیه را فراموش نکنید. تست‌های زیادی وجود دارد ولی هیچ یک به قطع نمی‌توانند بگویند که شما بیمار هستید. با مراجعه به پزشک می‌توانید از بیمار بودن خود مطمئن شوید چرا که هنوز هم روش اصلی تشخیص افسردگی همان پرسش‌نامه است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید