انتشار این مقاله


کدام رژیم‌های غذایی برای سلامتی مفید هستند؟

با بسیاری از روش‌های رژیم غذایی که این روزها وجود دارد، چگونه می‌دانید کدامیک برای شما مفید است؟ در یک بررسی جدید ۴۰ ساله، محققان تلاش کردند که اعتیاد به روش‌های رژیم غذایی رایج بین مردم را برطرف کنند و به طرح رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب بپردازند. آن‌ها الگو‌های رژیم غذایی را که […]

با بسیاری از روش‌های رژیم غذایی که این روزها وجود دارد، چگونه می‌دانید کدامیک برای شما مفید است؟

در یک بررسی جدید ۴۰ ساله، محققان تلاش کردند که اعتیاد به روش‌های رژیم غذایی رایج بین مردم را برطرف کنند و به طرح رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب بپردازند. آن‌ها الگو‌های رژیم غذایی را که ممکن است برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید باشد، ارائه دادند و توضیح دادند که چرا باید مصرف کنندگان در رژیم های غذایی‌ شامل قرص‌های آنتی اکسیدان و شربت‌ها احتیاط کنند.

همچنین گفتند:

“یک رژیم غذایی مفید برای سلامت قلب شامل میوه‌ها، سبزیجات، تمامی غلات و حبوبات و مصرف متعادل آجیل است.”

و افزودند:

“این رژیم غذایی می‌تواند شامل مقادیر محدود گوشت بدون چربی، ماهی، محصولات لبنی کم چرب و بدون چرب و روغن‌های گیاهی مایع باشد؛ در مقابل، افراد باید از مصرف روغن‌های اشباع، ترنس و جامد و همچنین مصرف نمک و شکر و غلات خالص شده پرهیز کنند.”

طبق مطالعات دکتر Andrew Freeman، متخصص قلب و عروق، بهترین روش برای بهبود سلامت قلب، رژیم غذایی گیاهی است که عمدتا شامل سبزیجات سبز برگ‌دار، غلات، حبوبات و میوه‌جات باشد. طی بیانیه دیگر افزود: از سوی دیگر افراد اطلاعات نادرستی از رژیم غذایی دارند؛ برای مثال مصرف قرص‌های آنتی اکسیدان و انواع شربت‌ها و رژیم غذایی فاقد گلوتن.

نتایج بدست آمده از بررسی مطالعات در ارتباط با رژیم‌های غذایی رایج به شرح زیر است:

آبمیوه: مطالعاتی وجود دارد که مصرف آب میوه‌ها و سبزیجات را با مصرف خود میوه‌ها و سبزیجات مقایسه کرده است. طبق گفته محققان، مصرف آبمیوه‌های کنسانتره کالری آسان‌تر است. بر اساس مطالعات در دسترس، دانشمندان مصرف خود میوه‌ها وسبزیحات را توصیه می‌کنند؛ آب میوه‌ها و سبزیجات باید در شرایطی که افراد در رژیم غذایی خود به اندازه کافی میوه وسبزی استفاده نمی‌کنند، مصرف شود؛ و توصیه می‌کنند که در این شرایط باید دقت کنند از آبمیوه‌های با کالری بالا استفاده نکند و از اضافه کردن قند اضافی پرهیز کنند.

مکمل‌های آنتی اکسیدان: بر اساس مطالعات، مکمل‌های آنتی اکسیدان هیچ سودی برای سلامتی قلب ندارند؛ شواهد موجود حاکی از آن است که میوه‌جات و سبزیجات سالم‌ترین و سودمند‌ترین منابع آنتی اکسیدان اند.

رژیم غذایی فاقد گلوتن: افراد مبتلا به بیماری‌ سیلیاک، حساسیت به گلوتن و آلرژی به گندم باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند. محققان گفتند: شواهدی مبتنی بر اینکه عدم مصرف گلوتن اثری بر کاهش وزن یا سلامتی قلب دارد، وجود ندارد.

نارگیل و روغن خرما: با توجه به انجمن قلب آمریکا، روغن نارگیل و روغن خرما دارای اسید چرب اشباع است(چربی که به عنوان بالابرندۀ سطح کلسترول خون شناخته شده است). طبق گفته محققان، شواهد اندکی وجود دارد که نشان می‌دهند این روغن‌ها برای سلامت قلب مفید است، در حالی که شواهد دیگری حاکی از آن است که روغن خرما سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود؛ بنابراین دانشمندان مصرف روغن نارگیل و روغن خرما را توصیه نمی‌کنند. در مقابل، روغن‌های گیاهی مایع، مانند روغن زیتون دارای مزایایی برای سلامتی قلب است، برای مثال سطح کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و سطح کلسترول خوب خون را بالا می‌آورد؛ با این حال این روغن‌ها هم سرشار از کالری اند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

آجیل: به گفتۀ پژوهشگران، آجیل جزء رژیم غذایی مفید برای سلامتی قلب است در صورتی که زیاد مصرف نشود، چرا که دارای مقادیر بالای چربی و کالری است.

محققان اشاره کردند: چالشی در رابطه با بررسی اثر تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها وجود دارد؛ این چالش‌ها ممکن است به یافته‌های متضاد منجر شود؛ بنابراین سردرگمی در ارتباط با رژیم غذایی سالم به وجود می‌آید.

Freeman گفت: افرادی که دارای رژیم غذایی سالم اند اغلب دارای رفتار‌های سالم دیگر هم هستند، برای مثال: ورزش منظم، اجتناب از سیگار کشیدن و … و جدا کردن این‌ها از رژیم غذایی افراد سخت است.

همچنین افزود: برخی مطالعات بر اساس گفته‌های افراد، از آنچه که هر روز می‌خورند، صورت می‌گیرد که این اطلاعات همیشه قابل اعتماد نیست.

فن آوری‌های جدید مانند تلفن‌های هوشمند این امکان را برای مردم فراهم می‌کنند که بتوانند آنچه که می‌خورند را ثبت کرده و شواهدی قوی برای پژوهشگران ایجاد کنند.

این مطالعات در ژورنال کالج آمریکایی قلب و عروق به چاپ رسیده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *