انتشار این مقاله


باورهای نادرست در مراقبت از پوست

برخی از باورهای مرتبط با مراقبت از پوست که میان مردم رواج دارند، نادرست یا ناقص هستند. در این مقاله سعی در توضیح و تبیین برخی از این باورها داریم: باور اول) کرم پوست مناسب می‌تواند پوست شما را جوان‌تر نشان دهد. برای رفع چین و چروک، مستندترین راه درمان، استفاده از رتینوئیک اسید (Retinoic […]

برخی از باورهای مرتبط با مراقبت از پوست که میان مردم رواج دارند، نادرست یا ناقص هستند. در این مقاله سعی در توضیح و تبیین برخی از این باورها داریم:

باور اول) کرم پوست مناسب می‌تواند پوست شما را جوان‌تر نشان دهد.

برای رفع چین و چروک، مستندترین راه درمان، استفاده از رتینوئیک اسید (Retinoic Acid) است که در موادی مانند رتین-A [ترتینوئین] وجود دارد. اما بهترین راه غلبه بر چین و چروک، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و دوری از سیگار است.

باور دوم) صابون‌های آنتی‌باکتریال بهترین گزینه برای تمیز نگه‌داشتن پوست هستند.

پاک نگه داشتن پوست از باکتری، نه ضروری است و نه ممکن. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اخیراً از طرح احتمالی خود در جمع‌آوری صابون‌های آنتی‌باکتریال از فروشگاه‌ها پرده برداشت؛ چراکه شواهد خاصی از تاثیرگذاری بیشتر این صابون‌ها نسبت به صابون‌های معمولی وجود ندارد. علاوه بر این، استفاده  از این صابون‌ها می‌تواند منجر به افرایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها شود. هم‌چنین ممکن است اثر منفی بر هورمون‌های بدن بگذارند و احتمال ابتلا به آلرژی در کودکان را نیز افزایش دهند. لازم به ذکر است که تریکلوزان که همان ماده‌ی شیمیایی ضدباکتری به‌کاررفته در بسیاری از این صابون‌ها است، می‌تواند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد.

باور سوم) مصرف شکلات و غذاهای روغنی باعث چرب و آکنه‌ای شدن پوست می‌شود.

هیچ مدرکی دال بر تاثیر غذاهای خاص بر ایجاد آکنه وجود ندارد. عامل آکنه، ماده‌ای روغنی به نام سبوم (Sebum) است که تولید و ترشح آن با غدد کوچک زیرپوست است.

باور چهارم) حمام آفتاب گرفتن (برنزه کردن پوست) همیشه مضر است.

گذرادن زمان زیاد در مقابل آفتاب یا استفادۀ زیاد از سایر روش‌های برنزه کردن پوست (مثل استغاده از دستگاه) خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. هم‌چنین زیاده‌روی در این کار می‌تواند باعث افزایش چین و چروک و پیری زودرس پوست شود.


مقالات مرتبط: 


اما استفاده‌ی محدود و تکرارشونده از این روش‌ها، موجب رفع خطر می‌گردد. کافی است اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید: از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30 به صورت کامل و مکرر استفاده کرده و از قرار گرفتن در در معرض اوج بار خورشید (۱۰ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر) خودداری کنید.

باور پنجم) حمام آفتاب گرفتن (برنزه کردن پوست) مفید است.

مدرکی از سالم‌تر بودن افراد برنزه نسبت به افراد سالم وجود ندارد. هرجند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای سلامتی مفید است. نور خورشید باعث فعال‌سازی ویتامین D پوست می‌شود. اما این ویتامینD را می‌توان با مصرف غذا و مکمل نیز به‌دست آورد و نیازی به “برنزه کزدن پوست” نیست.

باور ششم) هرچه SPF یک کرم ضدآفتاب بیشتر باشد، بهتر است.

افزایش فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) کرم‌های ضدآفتاب، تا حدی محدود مفید است و در اعداد بالاتر، افزایش این فاکتور تاثیر مثبت کمتری دارد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF 30 مناسب است.

بدون شک سالم نگه داشتن پوست امری بسیار مهم است. اما لازم است نسبت به باورهای نادرست آگاه باشد؛ چراکه این باورها شما را از هدف اصلی دور نگه می‌دارند.


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید