انتشار این مقاله


می‌خواهید بدانید چه مقدار ادرار در استخرهای شنا وجود دارد؟

هنگامی که رنگ آب استخر ها به خاطر ادرار تغییر می کند، اغلب کودکان را سرزنش می کنیم. با این حال کسانی هستند که در قسمت های عمیق استخر ممکن است نتوانند خودشان را کنترل کنند. محققان استخرهای عمومی شنا کانادا را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند که استخر شنایی به اندازه یک […]

هنگامی که رنگ آب استخر ها به خاطر ادرار تغییر می کند، اغلب کودکان را سرزنش می کنیم. با این حال کسانی هستند که در قسمت های عمیق استخر ممکن است نتوانند خودشان را کنترل کنند. محققان استخرهای عمومی شنا کانادا را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند که استخر شنایی به اندازه یک سوم استخر شنا المپیک دارای ۷۵ لیتر اوره است.

برای اندازه گیری مقدار اوره استخر از مارکری به نام پتاسیم آسه سولفام (ACE) استفاده شد. این ماده نوعی شیرین کننده مصنوعی است که در طبیعت یافت نمی‌شود و بیشتر در غذاها و محصولات خوراکی فراوری شده یافت می‌شود؛ مانند آدامس و …!

ACE نشانگر مناسبی برای ادرار است چراکه به طور طبیعی وجود ندارد، بنابراین در استخرهای شنای تمیز نیز وجود نخواهد داشت. تصور این است که حدود ۹۵ درصد از ACE که می‌خورید از طریق ادرار دفع می شود. بنابراین با اندازه گیری غلظت ACE موجود در استخر ها می توان مقدار تقریبی آن را حساب کرد.


مقاله‌ی مرتبط: واقعیاتی درباره‌ی دفع ادرار


از ۳۱ استخر و جکوزی در سراسر دو شهرستان کانادا مقدار ادرار هرکدام توسط تیمی از دانشگاه آلبرتا تست شد. در یک استخر بزرگ، با حجم حدود ۸۳۰۰۰۰ لیتر، محققان تخمین زدند که حدود ۷۵ لیتر ادرار مخلوط در آن وجود دارد. در نظر برخی ها این مقدار قابل چشم پوشی است چراکه ۰.۰۰۹ ٪ آب استخر را اوره در بر می‌گیرد. با این حال بیشتر مردم ترجیح می‌دهند این مقدار به صفر برسد.

اوره به خودی خود استریل است. چیزی که مشکل ایجاد می‌کند وجود ترکیباتی مانند آمونیاک، کراتینین و … در ادرار است که در تماس با مواد شیمیایی و ضدعفونی‌کننده مورد استفاده در استخرهای شنا قرار می گیرند. این‌ها می‌توانند با یکدیگر واکنش دهند و به شکل محصولات جانبی گندزدایی (DBPs) ایجاد شوند که باعث تحریک دستگاه تنفسی و چشم و همچنین باعث ایجاد آسم شغلی در شناگران حرفه ای و کارگران استخر می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: آیا ادرار واقعا استریل است؟


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید