انتشار این مقاله


چرا وقت زیادی را تلف می‌کنم؟

آیا به نظر می‌رسد که هیچ کاری را هیچوقت نمی‌توانید به پایان برسانید؟ در این مقاله به توضیح برخی از دلایلی می‌تواند علت طفره رفتن شما از کارها و اینکه چه کار می‌توانید در این باره انجام دهید، می‌پردازیم.  آیا تا ابد طول می‌کشد تا وقت دکتر بگیرید، گاراژ خود را تمیز کنید، و یا […]

آیا به نظر می‌رسد که هیچ کاری را هیچوقت نمی‌توانید به پایان برسانید؟ در این مقاله به توضیح برخی از دلایلی می‌تواند علت طفره رفتن شما از کارها و اینکه چه کار می‌توانید در این باره انجام دهید، می‌پردازیم.

 آیا تا ابد طول می‌کشد تا وقت دکتر بگیرید، گاراژ خود را تمیز کنید، و یا مالیات خود را بپردازید؟ به از سر باز کردن کاری که باید انجام شود «تعویق» می‌گویند. همه ما این کار را گاهی اوقات انجام می‌دهیم. اما اگر شما به طور مداوم در تلاش برای به پایان رساندن کاری هستید، ممکن است یک مشکل بزرگ‌تر در کار باشد. هنگامی که شما دلایل را یافتید، می‌توانید روی بیشترین استفاده از وقت خود را کار کنید.

استرس در کار

آیا استرس دارید؟

هنگامی که با چیزی مواجه می‌شوید که نمی‌خواهید آن را انجام دهید، این مسئله می‌تواند احساس تنش و ناراحتی در شما ایجاد کند. از سر باز کردن این کار سخت و مخوف راهی برای یک تسکین کوتاه مدت است. بدی آن این است که شما هنوز هم باید این کار را در آینده انجام خواهید داد، که ممکن است احساس گناه و یا عصبانیت در شما ایجاد کند و باعث شود استرس شما افزایش یابد. اگر تنش به حدی بد باشد که شما را از انجام کارها بازبدارد، ممکن است متوجه شوید که از راه‌های دیگر نیز شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند:

  • مشکلات خواب
  • افکار رانی
  • فقدان انرژی و یا مشکل تمرکز
  • سردرد یا گرفتگی عضلانی

روحیه خود را با ورزش منظم، الکل و کافئین (که می تواند استرس را بدتر کنند) محدود، و خواب به اندازه کافی، حفظ کنید. با یک دوست و یا مشاور در مورد آنچه که در ذهن خود دارید نیز، صحبت کنید.


مقاله مرتبط: استرس چیست؟


ADHD (بیماری اختلال تمرکز حواس و پیش‌فعالی)
ADHD (بیماری اختلال تمرکز حواس و پیش‌فعالی)

می‌تواند ADHD (بیماری اختلال تمرکز حواس و پیش‌فعالی) باشد ؟

بیماری اختلال تمرکز حواس و پیش‌فعالی (attention deficit hyperactivity disorder)، روی رفتار تاثیر می‌گذارد. افرادی دارای این مشکل هستند اغلب در تصمیم گیری و یا انجام وظایف قبل از مهلت تعیین شده، مشکل دارند. برخی با فعالیت های دیگر که در اطراف آن‌ها انجام می‌شود بیش از حد حواسشان پرت می‌شود. برخی دیگر برنامه ریزی برای پیشروری را سخت می‌یابند، و یا به راحتی ناامید و تسلیم می‌شوند.

سایر علائم ADHD عبارتند از:

  • خیال بافی
  • فراموش کردن و یا گم کردن اشیاء
  • انجام اشتباهات با بی دقتی و خطرات ناامن
  • ناآرامی و بی قراری

داروها اغلب می‌توانند به کنترل بسیاری از علائم این اختلال کمک کنند. درمان شناختی-رفتاری، که به شناسایی و تغییر الگوهای فکری منفی کمک می‌کند، و همچنین می‌تواند به بسیاری از افراد با این شرایط  برای مدیریت بهتر زمان کمک کند.


مقاله مرتبط: نمی‌توانم تمرکز کنم! آیا ADHD دارم؟!


آیا خسته‌اید؟

میزان اراده شما هر روز تغییر می‌کند و به خیلی چیزها بستگی دارد، از جمله این که آیا شما خواب کافی داشته‌اید یا نه. اگر  کمتر از ۶ ساعت خوابیده‌اید‌، برای مغز شما سخت تر خواهد بود تا عواملی را که حواس را پرت می‌کنند کنار بگذارد تا به اندازه کافی تمرکز کنید و آنچه باید انجام دهید را به پایان برسانید. نشانه های دیگری که شما نیاز به خواب بیشتری دارید عبارتند از:

  • به خواب رفتن در حال تماشای تلویزیون و یا خواندن یک کتاب
  • احساس کج خلقی
  • خواب طولانی در تعطیلات آخر هفته
  • مشکل بیدار شدن از خواب در صبح

برای داشتن یک استراحت خوب شبانه، همان زمان خواب و زمان بیداری را حفظ کنید. سیگار نکشید، و از الکل، کافئین دور بمانید، و وعده های غذایی سنگین را چند ساعت قبل از خواب بخورید، چون می‌تواندد خواب شما را مختل کند.


مقاله مرتبط: سندرم خستگی مزمن


اضطراب و نگرانی

آیا می‌تواند اضطراب باشد؟

این وضعیت به این معناست که مغز شما به احساسات منفی بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. انتظار بدترین اتفاق را دارید، حتی زمانی که هیچ چیزی برای ترس وجود ندارد. برخی از افراد دارای اضطراب، انرژی زیادی را برای نگرانی در مورد خانواده، سلامت، پول، و یا کاری که انجامش را به صورت روزمره سخت می‌یابند، صرف می‌کنند. شما همچنین ممکن است دارای این موارد باشید:

  • گرفتگی عضلانی
  • خستگی
  • مشکل خواب
  • کج خلقی

برای متوقف کردن اضطراب، ۱۰ نفس عمیق و آهسته بکشید، و یا فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. همچنین استراحت کافی، ورزش منظم و مطمئن شدن از مصرف وعده های غذایی، نیز مهم هستند. یک دفتر اتفاقات روزمره برای کمک به فهمیدن اینکه چه چیزی باعث اضطراب شما می‌شود را داشته باشید. برخی از افراد به دارو یا گفتار درمانی برای کنترل شرایط خود نیاز دارند.


مقاله مرتبط: استرس چیست؟


افسردگی

می‌تواند افسردگی باشد؟

افسردگی باعث تغییر شیمیایی مغز می‌شود. شما ممکن است انرژی بسیار کمی داشته باشید، حتی برای سرگرمی و فعالیت‌هایی که دوستشان دارید. همچنین احساس درماندگی و انتقاد از خود نیز شایع است، که می‌تواند کسی با این شرایط را کاملا «تعطیل» کند. سایر علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس غم و اندوه که برطرف نمی‌شود و از بین نمی‌رود.
  • کم اشتهائی و کاهش وزن، و یا پرخوری و افزایش وزن
  • بی قراری یا احساس کج خلقی
  • افکار خودکشی یا مرگ

اگر شما در حال فکر کردن به صدمه زدن به خودتان یا دیگران هستید با ۹۱۱ (خدمات پلیس، آتش نشانی و یا آمبولانس) تماس بگیرید. حتی اگر اینطور نیست، اگر هر یک از این علائم دیگر را دارید، با یک مشاور یا معالج صحبت کنید. دکتر شما نیز یک منبع خوب می‌باشد. برخی از افراد نیز با دارو های ضد افسردگی، از افسردگی رهایی پیدا می‌کنند.


مقاله مرتبط: افسردگی؛ با علائم احساسی آن آشنا شوید


OCD (اختلال وسواسی-اجباری)

می‌تواند اختلال وسواسی- اجباری باشد؟

اگر شما این اختلال را دارید، مغز شما زمانی که چیزی را به درستی انجام می‌دهید، نمی‌تواند سیگنال بفرستد. در عوض، شما یک حس آزار دهنده دارید که کارهایتان «درست» نیستند. به جای اتمام کار، افراد مبتلا به OCD در جستجو برای یک راه حل «کامل» گیر می‌کنند. علائم دیگر عبارتند از:

  • بسیاری از افکار و تصاویر ناخواسته
  • احساس درماندگی برای جلوگیری از افکار
  • عادت های افراطی مانند شستن دست
  • صرف کردن حداقل ۱ ساعت در روز در مورد این افکار و عادات

داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد افسردگی اغلب می‌توانند علائم OCD را بهبود بخشند. بسیاری از افراد نیز از درمان شناختی رفتاری یا درمان با در معرض قرار دادن، که در آن یاد می‌گیرند به آرامی با ترس خود روبرو شوند، استفاده می‌کنند.

مدیریت زمان

آنچه که می‌توانید انجام دهید

با خود در مورد آنچه که ممکن است شما را از انجام دادن یک کار باز بدارد، صادق باشید. سپس در مورد راه واقع بینانه‌ای که می‌توانید با آن از این مانع بگذرید، فکر کنید. اگر فکر می‌کنید گیر افتاده‌اید چون دارای یک مشکل جدی‌تر سلامتی هستید، با دکتر خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که تشخیص و درمان مناسب را دریافت می‌کنید. اگر مشکل به تعویق انداختن قدیمی دارید، پروژه‌های بزرگ را به پروژه‌های کوچکتر تقسیم کنید تا راحت‌تر بتوانید آن‌ را انجام دهید. می‌توانید ضرب العجل تعیین  کنید تا در این مسیر باقی بمانید. برخی از افراد نیز پاداش دادن به خودشان هنگامی که پیشرفت می‌کنند را مفید می‌یابند. وقتیکه مچ خودتان را هنگام تلف کردن وقت گرفتید، به جای اینکه احساس شرم یا عصبانیت بکنید، خود را ببخشید.ممکن است، اگر به خودتان آسان بگیرید،احتمالا کمتر دوباره از زیر کار طفره بروید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *