انتشار این مقاله


سم زیبا: حقیقت خطرات محصولات زیبایی

تیتر مقاله‌ها، خطر مو صاف‌کن‌ها، رنگ موها، شامپوها، کرم‌ها و لوازم آرایشی را فریاد می‌زنند. این مقاله از این حمله ها عبور کرده و برای کسانی که مواد شیمیایی کمتر و ملایم‌تری را می‌خواهند، نکاتی را نشان می‌دهد. سم زیبا یا لوازم آرایشی و بهداشتی بی‌ضرر؟ هنگامی که لکه‌های خود را می‌پوشانید، از محصولات شیمیایی […]

تیتر مقاله‌ها، خطر مو صاف‌کن‌ها، رنگ موها، شامپوها، کرم‌ها و لوازم آرایشی را فریاد می‌زنند. این مقاله از این حمله ها عبور کرده و برای کسانی که مواد شیمیایی کمتر و ملایم‌تری را می‌خواهند، نکاتی را نشان می‌دهد.

سم زیبا یا لوازم آرایشی و بهداشتی بی‌ضرر؟

هنگامی که لکه‌های خود را می‌پوشانید، از محصولات شیمیایی برای برنزه کردن (بدون دخالت آفتاب) و یا مو صاف‌کن‌ها استفاده می‌کنید، احتمالا محصولی با یک لیست طولانی از مواد تشکیل‌دهنده را به کار می‌برید. اما آیا این مواد تشکیل‌دهنده بی‌خطر هستند؟ مقاله‌ها ادعا می‌کنند که خطرات ناشی از محصولات زیبایی اغلب در ایجاد اعتیاد است، بنابراین در این مقاله نگاهی به علم می‌اندازیم و برای کسانی که می‌خواهند استفاده از مواد شیمیایی را کاهش دهند، پیشنهاداتی را ارائه می‌دهیم.


مقاله‌ی مرتبط: با ترکیبات خطرناک موجود در مواد آرایشی آشنا شوید


نگرانی: صاف کننده‌های کراتینی

کراتین درمانی مو که در سالن‌های زیبایی استفاده می‌شود، می‌تواند موهای ابریشمی و نرم و بدون فر ایجاد کند. این درمان ها اغلب بدون فرمالدئید عرضه می‌شوند، اما OSHA در اورگان، غلظت بالایی از مواد شیمیایی در بیش از نیمی از نمونه یافته است. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت فرمالدئید می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. نرم و یا “صاف” کردن موها، یک بار در هر چند ماه شما را خارج از محدوده‌ی حد مجاز OSHA قرار نمی‌دهد. اما می‌تواند خطر جدی برای آرایشگر شما ایجاد کند.


مقاله‌ی مرتبط: کراتین‌درمانی برای موهای مجعد


گزینه: نرم‌کننده و اتوی مو

نرم‌کننده می‌توانند با خنثی سازی اثر الکتریسیته ساکن، به صاف شدن فرم مو کمک کنند که نتایج حاصل فقط تا استفاده بعدی از شامپو باقی خواهد ماند، اما یک اتوی مو می‌تواند سبب باز شدن گره طبیعی‌ترین موهای فر شود. استفاده از یک سشوار کمتر نسبت به اتوی مو در صاف کردن مو تاثیر کمتری دارد، اما آرایشگرتان ممکن است به شما چند تکنیک خوب، همراه با محصولات بی خطر مو، برای صاف کردن حالت فر نشان دهد.


مقاله‌ی مرتبط: مراقبت از موها


نگرانی: رنگ دائمی مو

تحقیقاتی که رنگ مو را به سرطان ربط می‌دهند، نتایج متناقضی داشته‌اند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به لوسمی یا لنفوم در زنانی که از رنگ موهای دائمی استفاده می‌کنند، کمی بیشتر است، به خصوص رنگ‌های تیره‌تر. اما نتایج مطالعات دیگر هیچ افزایش ریسکی را در بر نداشته‌اند. بسیاری از تحقیقات به دنبال ارتباط بین رنگ مو و سرطان پستان بودند به نتیجه‌ای نرسیدند. همچنین هیچ شواهدی وجود ندارد نشان دهد استفاده از رنگ مو در دوران بارداری به عنوان یک تهدید است، هر چند برخی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی توصیه می‌کنند تا سه ماهه دوم برای فوق‌العاده محتاط بودن صبر کنید.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۱ واقعیت جالب درباره مو و ناخن


گزینه: رنگ موی گیاهی

رنگ موی گیاهی، که شامل حنا و سبزیجات رنگی است، می‌تواند رنگ مو را بدون مواد شیمیایی خطرناک تغییر دهد. اما برخی اشکالاتی وجود دارد. بسیاری از آن‌ها تغییر رنگ قابل ملاحظه‌ای ایجاد نخواهند کرد و نتایج اغلب زودتر از رنگ دائمی محو می‌شوند. گزینه دوم، دریافت هایلایت در یک سالن زیبایی است. یک کلاه یا سر بند فویلی از تماس رنگ روی موی با پوست سرتان جلوگیری می‌کند، پس مواد شیمیایی توسط پوست‌تان جذب نمی‌شوند.

نگرانی: لنز‌های تماسی عجیب

لنزهای رنگی و یا دارای الگو که بینایی شما را اصلاح نمی‌کنند می‌تواند به شما کمک کنند تا چهره‌ی خود را تغییر دهید اما از خرید و استفاده هر گونه لنز بدون نسخه که اغلب در سالن های زیبایی، مغازه‌های لباس، و یا به صورت آنلاین، اغلب در دسترس هستند، خودداری کنید. لنزهای تماسی به قرار گرفتن مناسب، تمیز کردن و مراقبت نیاز دارند، حتی برای یک استفاده‌ی کوتاه. اگر آن‌ها به خوبی مراقبت نمی‌کنید، شما در خطر آسیب‌های چشمی و یا عفونت‌هایی که می‌تواند به منجر به کوری شود، هستید.


مقاله‌ی مرتبط: خطرات استفاده از لنزها


گزینه: لنزهای رنگی Rx

اگر شما احساس می‌کنید که مادر طبیعت به شما رنگ چشم اشتباهی داده است، از چشم پزشک با مجوز حرفه‌ای در مورد لنزهای تماسی رنگی بپرسید. حتی اگر دارای چشمان تیزی هستید، هنوز هم نیاز به معاینه‌ی چشم دارید. دکتر می‌تواند یک نسخه برای شما بنویسد و به شما نشان دهد که چگونه از لنز به درستی مراقبت کنید و آن را از جایی که با نسخه لنز ارائه می‌دهند، بخرید. راهنمایی‌های دکتر را برای جلوگیری آسیب دیدن چشم خود دنبال کنید.

نگرانی: سرم مژه تجویزی

Latisse یک داروی تجویزی است که می‌تواند به طور موقت مژه‌های شما را بلند و زیبا بکند. سرم را بر روی خط بالای مژه‌ی خود هر روز می‌مالید و حدود چهار ماه برای دیدن نتایج منتظر می‌مانید. ممکن است از مژه‌ها خوشتان بیاید، اما ضروری است که به خطر عوارض جانبی که برخی دائمی هستند، کمی توجه داشته باشید. این دارو ممکن است پوست اطراف چشم را تیره و یا بخش رنگی چشم (عنبیه) را به قهوه‌ای تغییر دهد.

گزینه: مژه مصنوعی

مژه‌های مصنوعی می‌توانند به شما که ظاهری با مژه‌های بلند بدون داروهای تجویزی را بدهند. اما این بدان معنا نیست که آنها بدون خطر هستند. چسب می‌تواند باعث تحریک پلک و یا ایجاد یک واکنش آلرژیک بشود. و مراقب رنگ مژه‌های دائمی که وعده مژه‌های پرپشت‌تر را می‌دهند، باشید. آن‌ها با آسیب‌های جدی، از جمله کوری در ارتباط هستند. هیچ رنگ دائمی برای استفاده در مژه‌ها مورد تایید FDA قرار نگرفته است.

نگرانی: هیدروکینون

Hydroquinone یک روشن‌کننده پوست است که با نسخه پزشک و یا با یک دز کمتری در داروخانه‌ها موجود است. متخصصین پوست اغلب آن را برای کاهش لکه‌های افزایش سن و یا لکه‌های تیره به نام ملاسما توصیه می‌کند. استفاده بیش از حد هیدروکینون می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. مطالعات حیوانی نیز ارتباط این مواد شیمیایی را با سرطان نشان داده‌اند، هر چند خطر برای انسان نامشخص است. دانشمندان در حال حاضر مشغول به مطالعه بر روی بی خطر بودن هیدروکینون هستند.


مقاله‌ی مرتبط: کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست، خطری برای سلامتی؟


گزینه: لیزر پوست

لیزر پوست از نوع خاصی از لیزر برای حذف لایه فوقانی پوست استفاده می‌کند. این روش، که توسط یک متخصص پوست انجام می‌شود، می تواند لکه‌های مربوط به افزایش سن را به حداقل برساند و حتی رنگ پوست بدون استفاده طولانی مدت از یک روشن کننده‌ی شیمیایی، برطرف کند. اما اشکالاتی که دارد شامل هزینه، درد، خانه نشینی هنگام بهبود پوست، و مقدار کمی خطر زخم یا تغییر رنگ، هستند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا لیزر کردن مو‌های زائد دائمی است؟


نگرانی: تخت برنزه کردن

مهم نیست که شما در مورد ایمنی سالن های برنزه چه شنیده‌اید، چیزی تحقیقات می گویند اینجاست: استفاده مکرر از تخت‌های برنزه شدن خطر ابتلا به ملانوم، مرگبارترین شکل سرطان پوست را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، تخت‌های برنزه عمدتا اشعه UVA، که به پیری زودرس (چین و چروک و لکه های قهوه ای) کمک می‌کنند، منتشر می‌کنند. حتی اگر پوست برنزه به شما می‌آید، پوست برنزه در واقع یک پوست آسیب دیده است.


مقاله‌ی مرتبط: آیا برنزه کردن با سرطان پوست ارتباط دارد؟


گزینه: محصولات برنزه کردن پوست بدون آفتاب

جعل کردن پوست برنزه آسان است. لوسیون برنزه‌کننده بدون آفتاب به طور معمول شامل DHA، یک افزودنی رنگی که با اسیدهای آمینه در سطح پوست برای ایجاد یک “رنگ برنزه ” موقت، واکنش نشان می دهد. DHA مورد تایید FDA برای استعمال خارجی است، اما نه برای استفاده در اتاقک‌های اسپری برنزه تجاری. این اتاقک‌ها ممکن است باعث شود شما مقداری از اسپری را استنشاق کنید و یا وارد چشمان‌تان شود. مطمئن شوید که حتی زمانی که یک برنزه کننده بدون حضور آفتاب دارید، از ضد آفتاب استفاده کنید. حضور نداشتن آفتاب دلیل بر محافظت از پوست شما نیست.


مقاله‌ی مرتبط: باورهای نادرست در مراقبت از پوست


نگرانی: خطرات سالن آرایش ناخن

محصولات مانیکور حاوی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی شامل فرمالدئید، فتالات، استون، و یا تولوئن هستند. بخار آن‌ها ممکن است پوست، چشم، بینی و دستگاه تنفسی را تحریک کند. این واکنش‌ها در کارکنان سالن‌ها از مشتریان شایع‌تر است. مانیکورو پدیکور همچنین می‌توانند باعث عفونت های قارچی یا باکتریایی شوند. به خصوص اگر تجهیزات به درستی سترون و ضدعفونی نشده باشند.


مقالۀ مرتبط: ناخن سالم می‌خواهید؟


گزینه: به حداقل رساندن خطرات

قبل از داشتن یک مانیکور یا پدیکور، نظافت و تمیزی سالن بازبینی کنید. اگر در کیفیت بهداشت و یا شیوه‌ی ضد عفونی سالن شک دارید، آنجا را ترک کنید. قبل از پدیکور پای خود را نتراشید، و اگر پوست شما بریده شده است، ترک برداشته و یا از هم باز شده، از سالن ناخن دوری کنید. اگر از کارکنان سالن هستید، اطمینان حاصل کنید که سالن تابع قوانین طراحی شده برای حفظ امنیت کارکنان است.

نگرانی: فتالات

فتالات‌ها مواد شیمیایی هستند که برای افزایش انعطاف محصولات استفاده می‌شوند. آن‌ها در اسباب بازی‌ها، بسته بندی مواد غذایی، و برخی از محصولات زیبایی، از جمله لاک ناخن، شامپو، و صابون یافت می‌شوند. دو تحقیق نشان می‌دهند قرار گرفتن در معرض فتالات در دوران بارداری ممکن است به رشد غیر طبیعی در نوزادان پسر، از جمله سطح پایین هورمون و اندازه کوچک اجزای تناسلی منجر شود. اما FDA می‌گوید که شواهد کافی برای نتیجه گیری این‌که فتالات‌ها یک خطر محسوب می‌شوند وجود ندارد.


مقالۀ مرتبط: با ترکیبات خطرناک موجود در مواد آرایشی آشنا شوید


گزینه: محصولات بدون فتالات

اگر شما در مورد فتالات نگران هستید، دنبال محصولات زیبایی بدون فتالات بگردید. می‌توانید ترکیبات را برای واژه‌ی فتالات (دی‌بوتیل‌فتالات، دی‌متیل‌فتالات، دیاتیل‌فتالات، و غیره)، استر بوتیل یا پلاستیسیزر چک کنید. توجه داشته باشید که فتالات در کف‌پوش، پرده‌های حمام، بسته بندی مواد غذایی، و بسیاری از کالاهای اساسی دیگر در زندگی مدرن نیز، یافت می‌شود. اما با استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت از پوست بدون فتالات می‌توانید قرار گرفتن در معرض کلی خود را کاهش دهید.

نگرانی: پارابن

پارابن‌ها شایع ترین نگه‌دارنده موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی، از جمله لوازم آرایش، مرطوب‌کننده‌ها و محصولات مراقبت از مو، هستند. یک مطالعه پارابن را در تومورهای پستان یافته است، اما نشان نمی‌دهد که پارابن واقعا باعث سرطان می‌شود. محققان دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که “غیر قابل قبول” است که میزان پارابن در لوازم آرایشی بتواند باعث سرطان شود.


مقاله‌ی مرتبط: خطرات پارابن موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی


گزینه: لوازم آرایشی و بهداشتی بدون پارابن

اگر شما در مورد پارابن نگران هستید، می‌توانید محصولات زیبایی بدون پارابن را بیابید. لوازم آرایشی و بهداشتی اغلب بدون مواد نگهدارنده فاسد می‌شوند، اما پارابن تنها گزینه نیست. برخی از محصولات از ویتامین C (اسید اسکوربیک) و یا ویتامین E (توکوفرول استات) به عنوان مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند.

آیا لوازم آرایشی انقضا دارند ؟

اگر شما به سایه چشم درخشان دوران دیسکو چسبیده‌اید ، همین الان آن را دور بیاندازید. مواد نگهدارنده در لوازم آرایش ممکن است در طول زمان از بین بروند که به باکتری‌ها اجازه‌ی رشد می‌دهد. کارشناسان زیر دستورالعمل‌های “استفاده” زیر را پیشنهاد می‌دهند:

  • محصولات مربوط به رنگ پوست – یک سال
  • رژ گونه / پودر / سایه – دو سال
  • رژ – یک سال
  • ریمل – ۳-۴ ماه

لوازم آرایشی چشم را اگر یک عفونت چشمی ایجاد کردند بلافاصله دور بیاندازید.

آیا لوازم آرایش معدنی بهتر‌ند؟

لوازم آرایش معدنی شامل مواد تحریک کننده و مواد نگهدارنده کم‌تر نسبت به لوازم آرایشی مرسوم هستند. اما هنوز هم می‌توانند حاوی آلرژن باشند، پس افراد با پوست حساس باید دنبال محصولاتی با حداقل مواد تشکیل‌دهنده ممکن باشند. اگر چه مواد آرایشی معدنی اغلب کرم‌های ضد آفتاب در داخل خود، مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی دارند، تنها بر روی این عنوان برای حفاظت از پوست دربرابر خورشید تکیه نکنید. بهترین کار استفاده از لوازم آرایش معدنی روی کرم‌های ضد آفتاب عادی‌تان است.

ایمنی کرم‌های ضد آفتاب

مواد تشکیل‌دهنده در کرم های ضد آفتاب برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. خطر واقعی انتخاب یک کرم ضد آفتاب خیلی ضعیف است. برای محافظت در برابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB، یک محصول با برچسب “board spectrum یا طیف گسترده” و SPF30  یا بالاتر را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس آن، انتخاب کنید.


مفاله‌ی مرتبط: برچسب‌ کرم‌های ضد‌آفتاب چه اطلاعاتی ارائه می‌دهند؟


زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید