انتشار این مقاله


ماده‌ی مخدر جدید به قدرت مورفین، بدون عوارض جانبی

اپیوئیدها (موادمخدر) جزو شایع ترین دارو های تسکین درد تجویز شده در آمریکاست ، آن‌ها همچنین جزو کشنده‌ترین‌ها هستند. روزانه ۷۸ آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد این مواد جان خود را از دست می‌دهند. اکنون دانشمندان یک فرم ایمن تری از این دارو را بدست آورده‌اند. که گفته شده باعث کاهش مصرف بیش […]

اپیوئیدها (موادمخدر) جزو شایع ترین دارو های تسکین درد تجویز شده در آمریکاست ، آن‌ها همچنین جزو کشنده‌ترین‌ها هستند. روزانه ۷۸ آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد این مواد جان خود را از دست می‌دهند. اکنون دانشمندان یک فرم ایمن تری از این دارو را بدست آورده‌اند. که گفته شده باعث کاهش مصرف بیش از حد و وابستگی می‌شود.
در یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله Nature دانشمندان نشان دادند که چگونه توانسته‌اند ساختار گیرنده‌‍‌های مورفین در مغز را شناسایی کنند تا بتوانند دارویی بسازند به خوبی مورفین ولی بدون عوارض جانبی که منجر به مرگ بیمار می‌شود.
گفته شده این دارو مرکزی از مغز را که باعث اعتیاد می‌شود فعال نمی‌کند.به جای تغییر در ساختمان مورفین آنها با استفاده از اطلاعات مربوط به گیرنده‌های مورفین در مغز به فکر ساختن ماده‌ی مخدر جدیدی افتادند.

PZM21 مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کند

سپس محققان در آزمایش های آزمایشگاهی و مدل های موشی PZM21 را آزمایش کردند و دریافتند که مولکول های این ماده می‌توانند گیرنده های mu-opioid در مغز را هدف بگیرند و احساس درد را به خوبی مورفین کاهش دهند ، در عین حال باعث ایجاد مشکلات تنفسی نشوند.

رفتار‌های اعتیادی در موش‌ها

علاوه بر این آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که PZM21 سیر واکنشی دوپامین در مغز را فعال نمی‌کند و باعث وابستگی و اعتیاد نمی‌شود.
در آزمایش رفتاری موش‌ها در قفس هایی که به آن‌ها PZM21 داده شده بود زیاد نمی‌پلکیدند. این رفتار در صورتی صورت می‌گرفت که موش ها به این ماده وابسته می‌شدند.

  • منابع: webmd
  • NBCnews
  • medicalnewstoday
محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید