انتشار این مقاله


رابطه میان مصرف لبنیات با لاغری و کاهش کلسترول

بررسی های جدید خبر خوبی برای عاشقان لبنیات دارد: افرادی که لبنیات بیشتری مصرف می کنند (حتی فراورده های لبنی پرچرب)، نسیت به بقیه افراد درصد چربی کمتر و شاخص توده ی بدنی (BMI) کمتری دارند. این پژوهش کاملاً برعکس آن چیزی است که ما می آموزیم؛ لبنیات دارای چربی بالا مانند کره، پنیر و […]

بررسی های جدید خبر خوبی برای عاشقان لبنیات دارد: افرادی که لبنیات بیشتری مصرف می کنند (حتی فراورده های لبنی پرچرب)، نسیت به بقیه افراد درصد چربی کمتر و شاخص توده ی بدنی (BMI) کمتری دارند.

این پژوهش کاملاً برعکس آن چیزی است که ما می آموزیم؛ لبنیات دارای چربی بالا مانند کره، پنیر و خامه حاوی چربی های اشباع شده هستند و باید به میزان کم مصرف شوند.علاوه بر این، مقدار زیاد کلسترول بد یا LDL در خون، خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. سالانه نزدیک به ۱۰ هزار ایرلندی به خاطر این بیماری ها جان خود را ازدست می دهند و میزان مرگ و میر در سایر کشورها نیز مشابه این است.

اما این پژوهش که توسط دانشگاه دوبلین در ایرلند انجام شده، نشان می دهد که پنیر و سایر لبنیات با کالری بالا شاید آن قدر ها هم خطرناک نباشند؛ اِما فینسی (Emma Feency) مدیر گروه پژوهشی در گزارش خود نوشته است:

با توجه به آن چه ما دیدیم، افرادی که مصرف بالای پنیر داشتند، میزان بیشتری از چربی های اشباع شده نسبت به آن هایی که پنیر مصرف نمی کردند، در خون خود داشتند و افرادی که پنیر مصرف نمی کردند هیچ تغییری در میزان کلسترول LDL خونشان ایجاد نشده بود.

این پژوهش بر روی ۱۵۰۰ نفر از مردم ایرلند با سن ۱۸ تا ۹۰ سال و در یک دوره ی ۴ روزه انجام شد. پژوهشگران میزان دریافت لبنیات، نوع فراورده ی لبنی و میزان چربی فراورده را مورد بررسی قرار دادند

در گزارش گروه نوشته شده که:

افرادبا مصرف بالای لبنیات، با در نظر گرفتن دریافت انرژی، جنسیت، سن، طبقه ی اجتماعی و استعمال دخانیات، شاخص توده ی بدنی (BMI) کمتر و درصد چربی کمتر و دور کمر کمتری داشتند و در مقایسه با افراد دارای مصرف پایین لبنیات حساسیت بیشتری نسبت به انسولین داشتند.

محققان همچنین متوجه شدند گرچه افرادی که ماست زیاد مصرف می کردند و کمترین میزان چربی بدن را داشتند، با افرادی که مصرف بالای پنیر داشتند ازلحاظ شاخص های سلامتی هیچ تفاوتی نداشتند. اما به عنوان حسن ختام پژوهش، آن ها دریافتند میزان کل کلسترول در شاخه ی شیر خام و شاخه ی کره و خامه نسبت به شاخه ی شیر کم چرب و ماست کمتر است.

به این معنی که آن هایی که از لبنیات با چربی کمتر استفاده می کردند، کلسترول بالاتری داشتند. خب این به چه معناست؟ آیا فقط برای ایرلندی ها این گونه است یا این که برای سالم ماندن شروع به مصرف بی رویه ی خامه و پنیر و سایر فراورده های پرچرب کنیم؟!

خب، احتمالاً نه! ولی حقیقت امر بسیار پیچیده است. همبستگی و علیّت به یک معنا نیستند؛ یعنی ممکن است آن هایی که غدای کم چرب مصرف می کنند، شاید با خوردن غذایی دیگر میزان کلسترول خونشان افزایش یابد.

با این وجود، شرکت کنندگانی بودند که  دفترچه ی یادداشت غذایی داشتند یعنی هیچ راهی وجود نداشت که بگوییم غذایی از قلم افتاده است و هم چنین دفترچه یادداشت غذایی به مرور موجب تغییر عادت های غذایی افراد می شد؛ و در نهایت این که علم تغذیه به طرز شگفت انگیزی پیچیده است.

دکتر فینسی می گوید:

ما نه تنها باید مواد غذایی بلکه باید قالب تغذیه ای آن ها و الگوی رژیمی و همچنین الگوی تغذیه ای غذاهایی را که همراه آن ها می خوریم، در نظر بگیریم.

پس اکنون زمان قضاوت نیست. دانشمندان نیاز به مطالعات بیشتری در طول زمان و آزمایش بر روی گروه های مختلف دارند تا بهتر متوجه شوند که چرا ما از پنیر چدار یا مقداری کره روی نان تُست لذت می بریم. اما فعلاً بهتر است بدون احساس عذاب وجدان از ذائقه ی مورد علاقه ی خودمان لذت ببریم!

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید