انتشار این مقاله


باکتری ۲/۵ میلیارد ساله(قبل از بوجود آمدن اکسیژن) ‍‍‍‍‍‍‍ یافت شد!

باکتری‌های فسیل شده ای در دو نقطه از آفریقای‌جنوبی یافت‌شده‌اند که مربوط به ۵/۲ میلیارد سال قبل هستند .(خیلی قبل‌تر از زمانی که اکسیژن شروع به اشباع در اتمسفر کند)      ‍ این باکتری به جای پیشرفت در اکسیژن مانند درختان و سایر موجودات پرسلولی، برای زنده ماندن از اکسیداسیون گوگرد استفاده کرده است .این امر […]

باکتری‌های فسیل شده ای در دو نقطه از آفریقای‌جنوبی یافت‌شده‌اند که مربوط به ۵/۲ میلیارد سال قبل هستند .(خیلی قبل‌تر از زمانی که اکسیژن شروع به اشباع در اتمسفر کند)      ‍

این باکتری به جای پیشرفت در اکسیژن مانند درختان و سایر موجودات پرسلولی، برای زنده ماندن از اکسیداسیون گوگرد استفاده کرده است .این امر نشان می دهد که وجود حیات در یک سیاره‌ی دیگر با یک هزارم درصد میزان اکسیژن زمین محتمل است .

این فسیل ها از یک لایه سخت و غنی از سیلیکات، در منطقه‌ی کاپاول کارتون ایالت لیمبوبو در آفریقای‌جنوبی استراج شده ‌اند . این مکان یکی از دو ناحیه‌ی باقیمانده در جهان است که پوسته‌ی زمین با قدمت ۵/۲ تا ۶/۳ میلیارد سال درآن یافت می‌شود .

طبق گفته‌ی تیم تحقیقاتی دانشگاه سینسیناتی که کاشف آن بوده‌اند، این باکتری بسیار بزرگ بوده و این امر بیان می‌دارد که شیوه‌ی زندگی ذکر شده هیچ مشکلی در غیاب اکسیژن ندارد .

اندو ساجا،یکی از اعضای تیم میگوید: این فسیل‌ها قدیمی ترین فسیل‌های یافت شده ی مربوط به باکتری های گوگردی تا به امروز است . این کسف به ما کمک می کند که تنوع گونه‌های مختلف زندگی و اکوسیستم هایی را که در دوره ی قبل از انقلاب عظیم اتمسفری(بوجود آمدن اکسیژن در اتمسفر)وجود داشت، نشان دهیم .

انقلاب اتمسفری زمانی رخ داد که تعداد سیانوباکتری‌ها(باکتری های فتوسنتز کننده ) بوطور فزاینده افزایش یافت و اکسیژن وارد جو شد . این برهه که مربوط به چیزی در حدود ۲ تا ۵/۲ میلیارد سال قبل است، علاوه بر افزایش سیانوباکتری ها، مربوط به اولین انقراض عظیم در زمین نیز بوده است .

اکثر دانشمندان باور دارند که قبل از اشباع زمین بوسیله اکسیژن، اقیانوس ها مملؤ از باکتری های بی‌هوازی(باکتر هایی که بدون نیاز به اکسیژن یا نور خورشید متابولیسم خود را انجام می دهند) بوده اند .

پس از اشباع اتمسفر زمین بوسیه اکسیژن، گویی به باکتری های بی هوازی سم وارد شده و تعدادی زیادی از گونه های آن ها از بین رفتند . از این جهت شواهد مستقیم بسیار اندکی از این باکتری های بی

هوازی موجود است .

ساجا بیان می دارد که : این فسیل ها نشان دهنده ی قدیمی ترین ارگانیسم هایی هستند در در محیط آبی بسیار عمیق و تاریک زندگی کرده اند .این باکتری ها ۲ میلیارد سال  قبل از گیاهان و درختان که ۴۵۰ میلیون سال قبل تشکیل یافته اند، زیسته اند .

این فسیل ها که در پنج ناحیه ی مختلف دو مکان که چندین کیلومتر از هم فاصله دارند، یافت شده اند، تعداد زیادی باکتری را عرضه داشته اند که محققان می گویند مربوط به گونه های مدرن تیومارگاریتا(موجوداتی که در محیط بسیار کم اکسیژن و عمیق در دریا زندگی می کنند ) در محیط های دریایی امروزه هستند .

این باکتری ها به نظر می رسد که مولکول های استخراج شده از کریستال های غنی از گوگرد موجود در صخره هاو سنگ های شکسته و بقایای آتشفشانی موجود در کف دریا، استفاده می کرده اند .

به علت کمبود شواهد مستقیم از این موجودات در تازیخ گذشته ی زمین، هنوز مشخص نیست که آنان چگونه و چ زمانی برای اولین بار بوجود آمدند .اما تیم تحقیقاتی بیان می دارد که این فسیل ها اولین تعریفات دقیق را در مورد اینکه اینگونه باکتری حداقل ۵/۲ میلیارد سال قبل وجود داشته اند، به ما می دهد .این امر امید یافتن گونه های ساده ی زندگی در سایر سیارات کم اکسیژن را تشدید می کند .

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید