انتشار این مقاله


ساخت موسیقی از میکروبیوم انسان!

بایوتا بیتس مفهوم جدیدی از موسیقی را تعریف کرده است.

بدن انسان، صندوقچه‌ای از اسرار زیست‌شناختی است. ولی شاید زبان موسیقیایی این صندوقچه مهجورتر از سایر اسرار آن باقی‌مانده باشد. و این دقیقاً همان پرسشی‌ست که به خلق ترانه‌ای منحصربه‌فرد منجر شده است!

حتماً شما هم حداقل طرفدار یک گروه (باند) موسیقی هستید، ایرانی یا خارجی؛ دیگر چندان فرقی ندارد، چرا که گروه Biota Beats مفهوم جدیدی از تفاوت را تعریف کرده است. بایوتا بیتس گروهی متشکل از زیست‌شناسان و شیفتگان زیست‌شناسی است که مأموریتی بسیار عجیب ولی در عین حال جذاب برای خود تعیین کرده؛ بررسی زبان موسیقیایی میکروبیوم انسان.


مقالۀ مرتبط: عصب‌شناسان سازی ساخته‌اند که با مغز نواخته می‌شود


در هفته‌ای که گذشت، دیوید کونگ (David Kong)، موسیقی‌دان و زیست‌شناس صناعی (سنتتیک) از دانشگاه MIT، ماحصل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر بایوتا بیتس را در کنفرانس “Biohack the Planet” ارائه نمود.

بایوتا بیتس در حال جاسازی نمونه‌های باکتری روی دیسک مخصوص خود. امتیاز تصویر: Biota Beats

میکروبیوم (Microbiome) انسان متشکل از باکتری‌هایی است که دیگر جزئی از پیکر ما محسوب می‌شوند؛ همان ریزموجوداتی که در دستگاه گوارش، ناف، و بین انگشتان‌مان زندگی می‌کنند.
جهت ترجمۀ میکروبیوم به موسیقی، محققان نمونه‌هایی از باکتری‌های ساکن در زیربغل، ناف، پا، دهان و ناحیۀ تناسلی را (که مجموعاً میکروبیوم نامیده می‌شود) جمع‌آوری نمودند؛ و در ادامه این نمونه‌ها را روی دیسک‌های Laser-Cut (دیسکی مشابه صفحۀ گرامافون که توسط لیزر برش داده شده است) جاسازی نمودند، به طوری که هر بخش از دیسک حامل میکروبیوم بخش به خصوصی از بدن بود. این دیسک‌ها در ادامه انکوبه (تیمار) شدند.

صفحۀ میکروبیومی حاصل، در حقیقت یک دیسک دو لایه می‌باشد که از یک صفحۀ موسیقی لیزرکات و یک ظرف پتری حامل باکتری [بر روی آن] تشکیل شده است. در ادامه، الگوریتمی به صورت بسیار هوشمندانه، با بهره‌گیری از اطلاعاتی نظیر موقعیت و تراکم کلنی‌های باکتری موجود در صفحه، کلنی‌های مذکور را به موسیقی ترجمه می‌کند.

موسیقی باکتریایی بایوتا بیتس، آمادۀ پخش. امتیاز تصویر: Biota Beats

موسیقی میکروبیایی (!) حاصل شبیه به نوعی سمفونی فضایی است. می‌توانید نمونه‌ای از این موسیقی را در صفحۀ رسمی بایوتا بیتس گوش دهید.


مقاله مرتبط: کرم گوش؛ میهمانی از جنس صدا


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید