انتشار این مقاله


آسیب های چشمی اتفاقی!

تقریبا نزدیک ۸۶۰۰۰ مورد آسیب چشمی ناشی از ورزش در آمریکا از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در  JAMA Ophthalmology  گزارش شد. این موارد آسیب ها شامل ۶۰% از مردان و ۶۷% از زنان زیر ۱۸ سال می شود. از آن جایی که این اطلاعات از مرکز اورژانس ملی  (NED) گزارش شده است، این ارقام کمتر از […]

تقریبا نزدیک ۸۶۰۰۰ مورد آسیب چشمی ناشی از ورزش در آمریکا از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در  JAMA Ophthalmology  گزارش شد. این موارد آسیب ها شامل ۶۰% از مردان و ۶۷% از زنان زیر ۱۸ سال می شود. از آن جایی که این اطلاعات از مرکز اورژانس ملی  (NED) گزارش شده است، این ارقام کمتر از مقادیر واقعی است. ( با تمام این اطلاعات حاصل از NED، هنوز هم برخی از موارد اورژانسی به دلیل محرمانه بودن پرونده های پزشکی و یا مفقود شدن در بایگانی بیمارستان غیر قابل دسترس است.)

طی مطالعاتی بر روی افراد در محدوده سنی ۲۲ سال، مشاهده شد که آسیب های بینایی بیشتر مربوط به مردان است. بین مردان هم بسکتبال با رقم بیشتری از آسیب در صدر عوامل ایجاد کننده آسیب چشمی است! در زنان هم ورزش بیس بال در صدر است.

سخنگوی مرکز بینایی، دکتر Philip R. Rizzuto در مصاحبه با MedPage Today اظهار داشت:

 ۳۰۰۰۰ مورد اورژانسی مربوط به چشم واقعا تعجب اور آست! این رقم باعث شده تا بفهمیم که این آسیب های ورزشی می تواند چقدر معمول و چقدر خطرناک می باشد. ولی همه ی این موارد به اورژانس مراجعه نمی کنند، لذا مقدار واقعی بیشتر از این است.

 

نقش برجسته دوچرخه سواری و فوتبال هم در ایجاد این آسیب ها شگفت انگیز است!، به طوریکه قبلا به عنوان پر ریسک ترین ورزش شناخته می شده اند.  سالانه هزاران آسیب چشمی ناشی از دوچرخه سواری رخ می دهد که مسئولان مربوطه استفاده از محافظ دور عینک آفتابی را پیشنهاد می کنند.

پارگی نقاط چسبیده به هم ( نقاطی که پلک بالایی و پایینی به هم می رسند!) معمول ترین آسیب است. اگرچه اکثر آسیب ها سطحی است، ۲۰.۹%  مربوط به شکستگی استخوان های ناحیه اربیتال می باشد. پزشکان امید وارند تا استراتژی هایی برای جلوگیری از آسیب چشمی به هنگام ورزش بیابند. از آنجایی که آسیب های مغزی توجه بیشتری را بین آسیب ها به خود جلب کرده، همه ی افراد؛ از بازیکن تیم فوتبال محله تا مربی تیم المپپیک باید از ریسک های آسیب به چشم مطلع باشند! طبق گفته های Rizzuto، متخصصان چشم باید والدین، فرزندان و مربیان را از موارد تهدید آمیز آگاه سازند. Rizzuto در این مورد اظهار دارد:

 امروزه که از پر ریسک ترین ورزش ها آگاهی داریم، باید  از این گونه آسیب ها جلوگیری کنیم. با مشاهده ی اینکه در ورزش هاکی موارد ایمنی رعایت می شود، مشتاقم در سایر ورزش ها هم شاهد چنین پیشرفتی باشم. افراد باید درک کنند که استفاده از محافظ چشم مسلما از آسیب خود چشم قابل تحمل تر است!
 کاهش آسیب های ورزشی به خصوص موارد مربوط به چشم در افراد درگیر با فعالیت های مختلف مثل دوچرخه سواری، باید دغدغه تمام اقشار جامعه از جمله صاحبان کارخانه تولید لوازم ورزشی، پزشکان سلامت ، متخصصان چشم و مربیان تیم ها باشد. تحقیق و بررسی های بیشتری برای اختراع لوازم ایمنی جدید برای بازیکنان هر ورزش در حال انجام است.

 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید