انتشار این مقاله


مالیک اسید، راز جوانی پوست

علیرغم نام گمراه‌کننده‌ی آن، کلمه‌ی مالیک‌اسید از کلمه‌ی لاتینی مالوم (malum) گرفته شده است که به معنای سیب می‌باشد و فوائد زیادی برای پوست به همراه دارد.

  • مالیک‌اسید یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌‌ی کرم‌های ضدپیری است.
  • این ماده برای هیدراته و روشن کردن پوست بسیار عالی می‌باشد.
  • همچنین مالیک‌اسید می‌تواند برای مشکلاتی نظیر فیبرومیالژیا نیز مؤثر باشد.

علیرغم نام گمراه‌کننده‌ی آن، کلمه‌ی مالیک‌اسید از کلمه‌ی لاتینی مالوم (malum) گرفته شده است که به معنای سیب می‌باشد. این ماده برای اولین بار در سال ۱۷۸۵ از آب سیب تهیه شد و همان چیزی است که به برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها مزه‌ی ترش می‌دهد. علاوه بر آن، این ماده در بسیاری از محصولات مراقبتیِ پوست و مو یافت می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • شامپوها
  • لوسیون‌های بدن
  • مراقبت از ناخن
  • آکنه و محصولات ضدپیری

مالیک‌اسید متعلق به خانواده‌ی اسیدهای میوه‌ای می‌باشد (آلفا هیدروکسی اسیدها). آلفا هیدروکسی اسیدها پوسته‌سازی را با دخالت در چگونه اتصال سلول‌های پوست به هم تحریک می‌کنند. در نتیجه‌ی لایه‌ی فرسوده‌ی پوست کنار رفته و لایه‌ای جدیدتر جای آن را می‌گیرد. از جمله فوائد محصولات مراقبت از پوست که حاوی مالیک‌اسید می‌باشند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تأمین آب پوست (هیدراته کردن)
  • حذف سلول‌های مرده‌ی پوست
  • بهبود تون و صافی پوست
  • کاهش چین و چروک

خود بدن با تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی به صورت طبیعی این ماده را می‌سازد. حرکت بدون مالیک‌اسید خیلی سخت می‌شد؛ پس تعجب‌آور نخواهد بود اگر بگوییم این اسید فوائد دیگری هم برای سلامتی دارد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا متوجه شوید که چرا در هنگام خرید محصولات بهداشتی باید در برچسب آن‌ها به دنبال نام مالیک‌اسید باشید.

پاک و جوان‌سازی پوست

مالیک‌اسید در محصولات آرایشی به خاطر توانایی خود برای روشن کردن پوست و صاف کردن بافت آن شهرت دارد. به همین خاطر است که می‌توان این ماده را در اکثر کرم‌های ضدپیری یافت.

مطابق با یکی از تحقیقات در زمینه‌ی ارتباط مغز و پوست، استرس بالاتر می‌تواند عارضه‌های پوستی نظیر اگزما، آکنه و پیری زودرس را بدتر کند. همچنین مصرف خارجی مالیک‌اسید شاید بهتر از مصرف خوراکی آن باشد.

تعادل pH پوست و هیدراتاسیون

مالیک‌اسید همچنین ماده‌ای رطوبت‌دهنده نیز می‌باشد. این ماده با حفظ رطوبت به حفظ آب پوست کمک می‌کند. تحقیقاتی هم در این زمینه انجام شده است که در یکی از آن‌ها از مالیک‌اسید، گلوکز و ماده‌ای شیمیایی در آلوئه‌ورا (acemannan) استفاده شده بود. در مطالعه‌ای دیگر، تأثیر مرهمی که از مالیک‌اسید و ماده‌ای دیگر ساخته شده، بر التیام زخم مشهود می‌نمود.

کار دیگر مالیک‌اسید در محصولات آرایشی ثابت نگه داشتن سطوح اسید و بازی (pH) می‌باشد. بر اساس چیزی که شرکت‌های سازند‌ه‌ای مثل Bartek اعلام کرده‌اند، تأثیر مالیک‌اسید در این زمینه بیشتر از دیگر اسیدهای میوه‌ای نظیر سیتریک‌اسید یا لاکتیک‌اسید می‌باشد.

هرچقدر ظرفیت بافری این ماده بالاتر باشد به این معنیست که می‌توان مالیک‌اسید بیشتری بدون آسیب به وضعیت اسید و بازی پوست استفاده کرد. اگر این میزان و تعادل به هم بخورد، سد دفاعی پوست شاید توانایی خود را از دست داده و نسبت به خشکی و آکنه بیشتر آسیب‌پذیرتر شود.

ضدپیری و روشن‌کننده‌ی بافت زخم

آلفا هیدروکسی اسیدها سرعت تخریب و بازسازی را در سلول‌های پوست افزایش می‌دهند که این، به معنای تجدید شدن بیش از پیش این سلول‌ها می‌باشد و نتایج زیر را در پی خواهد داشت:

  • خطوط ظریف و چین و چروک کمتر
  • تون بیشتر در پوست
  • بافت نرم‌تر در پوست
  • کاهش لکه‌های پوستی

غلظت‌های بالاتری از مالیک‌اسید می‌تواند به لایه‌های درونی‌تر پوست نفوذ کرده و باعث ساخت فیبرهای کلاژن جدیدتری شود. کلاژن پروتئینی است که به ترمیم و ساخت سلول‌ها کمک و از قدرت و انعطاف‌پذیری پوست و دیگر بافت‌های بدن حمایت می‌کند. با افزایش سن، میزان این رشته‌ها کمتر شده و انعطاف‌پذیری کمتر می‌شود. به همین دلیل استفاده از مالیک‌اسید برای بهبود وضعیت پوست مناسب می‌باشد.

جلوگیری از آکنه

صرف نظر از این که مالیک‌اسید در قالب چه محصولی ارائه شود می‌تواند حذف و جایگزینی سلول‌های مرده را تسریع کند. این کار برای جلوگیری از ایجاد آکنه در پوست عالی می‌باشد. ضایعات تیره و عفونت‌های باکتریایی در جاهایی از پوست که تعداد زیادی سلول مرده و چربی طبیعی پوست، سبوم، وجود داشته باشد، بیشتر نمایان می‌شوند.

مالیک‌اسید سیمانی را که سلول‌های مرده‌ی پوست را در کنار هم نگه می‌دارد تجزیه کرده و از ایجاد آکنه و تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کند. با این که درمان حاصل معجزه‌آمیز به نظر می‌رسد ولی باید در نظر داشت که هر آنچه از مالیک‌اسید انتظار می‌رود، در محصولات بهداشتی وجود دارد و استفاده از انواع نیازمند به نسخه مثل مکمل‌ها باید پس از مشورت با پزشک صورت بگیرد.

کمک به درمان فیبرومیالژیا

ناهنجاری فیبرومیالژیا موجب درد و خستگی در ماهیچه‌ها می‌شود. افراد دچار این بیماری وقت سختی برای ساخت این ماده دارند. با این که هنوز شواهد کافی وجود ندارد ولی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ترکیب مالیک‌اسید و منیزیم می‌تواند درد را در این بیماران کاهش دهد.

با این که عوارض جانبی این ماده در مقایسه با دیگر اسیدها بسیار کمتر می‌باشد ولی همچنان می‌تواند موجب قرمزی یا خارش پوستی، به ویژه در اطراف چشم شود. پس بهتر است قبل از مصرف، مقداری از آن را روی مچ دست یا پشت گوشتان امتحان کرده و پس از ۲۴ ساعت منتظر نتایج حاصله باشید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید