انتشار این مقاله


نکاتی برای داشتن پوستی جوان و سالم

متخصصین پوست می‌گویند: بهترین راه برای داشتن پوستی سالم با ظاهری جوان، حفاظت از آن در مقابل خورشید و سیگار نکشیدن است. و بعد از آن دقت به چگونگی شستشو و رطوبت پوستتان و همچنین شیو کردن آن است. براساس بررسی‌ که انجمن متخصصان پوست بریتانیا در سال ۲۰۰۸ انجام داد، بسیاری از انگلیسی‌ها نمی‌دانستند […]

متخصصین پوست می‌گویند: بهترین راه برای داشتن پوستی سالم با ظاهری جوان، حفاظت از آن در مقابل خورشید و سیگار نکشیدن است. و بعد از آن دقت به چگونگی شستشو و رطوبت پوستتان و همچنین شیو کردن آن است.

براساس بررسی‌ که انجمن متخصصان پوست بریتانیا در سال ۲۰۰۸ انجام داد، بسیاری از انگلیسی‌ها نمی‌دانستند که محافظت در برابر خورشید می‌تواند باعث شود پوستشان جوان‌تر به نظر برسد و به جای آن فکر می‌کردند که استفاده روزانه از مرطوب‌کننده‌ها، خوردن غذاهای سالم، نوشیدن مقدار زیادی آب و ماساژ‌های صورت کارساز خواهد بود.
رییس کمپین‌های آگاهی خورشید در این انجمن، ماریا تابو، در آن زمان به مطبوعات گفت: این گونه اقدامات ابدا اثر محافظت در برابر خورشید را ندارد.
قرار گرفتن در معرض اشعه UV نه تنها خطر ابتلای فرد به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، بلکه بر روی الاستین موجود در پوست نیز تاثیر می‌گذارد که این اثر باعث چین‌وچروک و پیری پوستیِ ناشی از خورشید مانند لیترینس (leatheriness) می‌شود. در ادامه با ۵ نکته برای داشتن پوستی سالم آشنا می‌شویم…

۱. برای داشتن پوستی سالم: محافظت در برابر خورشید

براساس گفته مایوکلینیک در روچستر (در ایالت مینه‌سوتا ایالات متحده) که یک سازمان غیرانتفاعی با شهرتی جهانی است؛ بیش‌ترین تغییرات در جهت پیری پوست به دلیل بودن مدام درمعرض خورشید رخ می‌دهد. آن‌ها توصیه می‌کنند برای محافظت از خودتان در برابر خورشید، سه روش زیر را انجام دهید. (در صورت استفاده از هر سه روش، بیشترین محافظت صورت می‌گیرد)

  1. پرهیز از در معرض آفتاب بودن در ساعاتی با شدت بالا: بیش‌ترین تخریب امواج خورشید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است، بنابراین ساعاتی که در این بازه بیرون هستید را محدود کنید.
  2. لباس‌های محافظت‌کننده بپوشید: بلوز آستین بلند، شلوار یا ساق بلند و کلاهی با لبه پهن استفاده کنید. به یاد داشته باشید لباس‌هایی با بافت الیاف متراکم در مقایسه با لباس‌هایی که بافت الیافشان آزادانه‌تر است، محافظت بهتری ارائه می‌دهند.
  3. استفاده از کرم ضدآفتاب: از کرم‌های ضدآفتاب با SPF) sun protection factor=عامل محافظت در برابر خورشید) بالای ۱۵ هر دو ساعت یک بار و بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید. اگر زیاد عرق می‌کنید یا می‌خواهید به داخل آب بروید باید تعداد دفعات استفاده از کرم را افزایش دهید.

مقاله‌ی مرتبط: برچسب‌ کرم‌های ضد‌آفتاب چه اطلاعاتی ارائه می‌دهند؟


۲. برای داشتن پوستی سالم: سیگار نکشید (و حواستان به میزان مصرف الکلتان باشد)

پژوهش نشان می‌دهد که سیگار کشیدن به تنهایی می‌تواند موجب پیری پوست شود. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در Archives of Dermatology منتشر شد؛ محققان دانشگاه میشیگان (در شهر ان‌آبور در ایالات متحده) پوست ناحیه‌ی فوقانی و داخلی بازو افراد سیگاری و غیرسیگاری بین ۲۲ تا ۹۱ سال را بررسی کردند و بعد از حساب کردن سن و سایر متغیرها متوجه شدند که تعداد پاکت‌های سیگاری که فرد هر روز مصرف می‌کند به طور قابل توجهی با پیر شدن پوست در ارتباط است. آن‌ها بدین دلیل از پوست ناحیه فوقانی و داخلی بازو استفاده کردند که این ناحیه در معرض حداقل تابش نور خورشید است.
ایندی راحیل از موسسه پوست بریتانیا در گفتگو با NHC Choices اشاره کرد که سیگار کشیدن با افزایش شکستن کلاژن و همچنین کاهش میزان تولید آن موجب کاهش قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست می‌شود.

کلاژن پروتئینی است که به استحکام و قوام پوست کمک می‌کند و با افزایش سن به تدریج کاهش می‌یابد و باعث به وجود آمدن چین‌وچروک می‌شود. سیگار کشیدن باعث می‌شود این اتفاق تسریع شود و از طرفی موجب تنگی عروق خونی موجود در پوست می‌شود و بدین ترتیب موجب کاهش اکسیژن رسانی و تغذیه‌ی سلول‌های پوستی می‌شود که نتیجه آن نیز کاهش قابلیت ارتجاعی و تسریع پیری است.
همچنین مایو کلینیک اظهار می‌کند که گرمای ناشی از سوختن سیگار هم باعث آسیب به پوست ناحیه صورت می‌شود و رفتارهای خاصی در سیگار کشیدن نیز در چین‌وچروک‌های پوست مشارکت دارند زیرا افراد سیگاری این حرکات صورتی را مرتبا تکرار می‌کنند، برای مثال بعضی هنگام فرو بردن نفسشان لب‌هایشان را جمع می‌کنند و در هنگام دود کردن چشم‌هایشان را لوچ می‌کنند.
نوشیدن الکل باعث دهیدراته شدن (از دست دادن آب) بدن و پوست شما می‌شود و باعث می‌شود پوست شما پیر و خسته به نظر برسد. بنابراین اگر شما الکل می‌نوشید، مقدار زیادی آب را در حد معقول بنوشید. برای بازیابی آب بدن بهتر است در میان نوشیدنی‌های الکلی از نوشیدنی‌های غیرالکلی مانند سودا و آب میوه استفاده کنید.

۳. برای داشتن پوستی سالم: به طور مرتب پوستتان را تمیز کنید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید

براساس یافته‌ی یک بررسی از موسسه پوست بریتانیا که در ژانویه ۲۰۰۸ منتشر شد، به طور عجیبی ۵۰ درصد از مردمی که در بریتانیا آرایش می‌کنند، قبل از اینکه به رخت‌خوابشان بروند آرایششان را پاک نمی‌کنند و همین باعث آسیب به پوستشان می‌شود.
دلیلی که باعث می‌شود افراد آرایششان را قبل از خواب پاک نکنند نشان می‌دهد آن‌ها موقع رفتن به رخت‌خواب آنقدر خسته‌اند که آن را پاک نمی‌کنند و این قضیه نیز نشانگر این است که کیفیت خواب در این افراد خوب نیست که این نیز به نوبه‌ی خود بر روی سلامت پوست تاثیر دارد. همچنین بر طبق تناسب قابل‌توجه‌ای می‌توان گفت آن‌ها آنقدر نوشیده‌اند که واقعا نمی‌توانند خودشان را برای آن به دردسر بندازند. پاکسازی بخش مهمی از مراقبت‌های پوستی را شامل می‌شود زیرا کثیفی‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد و نکته کلیدی این است که باید آن را با ملایمت انجام دهید.
از آب گرم بیش‌تر از آب داغ استفاده کنید و زمانی که در حمام یا زیر دوش می‌مانید را به ۱۵ دقیقه یا کمتر محدود کنید. ماندن زمان زیادی در زیر آب داغ باعث می‌شود پوست شما تهی از چربی شود. همچنین از صابون‌های معمولی بیشتر از صابون‌های قوی استفاده کنید و از افزودنی‌های آزاردهنده مانند عطرها و رنگ‌ها به خصوص اگر پوست حساسی دارید پرهیز کنید.
زمانی که در حال پاک کردن آرایشتان هستید مراقبت پوست ظریف ناحیه دور چشمتان باشید و اگر آرایش‌های ضد آب دارید از محصولاتی دارای اساسی چرب استفاده کنید تا مطمئن شوید همه‌ی آرایشتان پاک شده است.


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


زمانی که آرایشتان را پاک کردید به پوستتان دست بزنید، خشک شده و رطوبت کمی بر روی آن مانده است. رطوبت مهم است زیرا از پوست در برابر هوا محافظت می‌کند و از خشک شدن و خسته به نظر رسیدن جلوگیری می‌کند. طبق گفته متخصصان مایو کلینیک، مرطوب‌کننده‌ها به داشتن پوستی با رطوبتی طبیعی کمک می‌کنند زیرا بعد از اینکه به پوست وصل شد، محکم به آب می‌چسبد و یا به آرامی باعث انتشار آب به پوست می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید طبق اعلام موسسه پوست بریتانیا قیمت مرطوب‌کننده تعیین‌کننده خوب بودن یا بد بودن آن نیست و ممکن است یک مرطوب‌کننده ارزان قیمت مثل یک مدل گران‌تر موثر و کارآمد باشد. اگر شما پوستی خشک دارید از مصرف محصولات دارای پایه‌ی الکلی پرهیز کنید و اگر شما پوستی چرب دارید از مصرف محصولات دارای پایه‌ی چربی بپرهیزید و به جای آن از محصولات دارای پایه‌ی آب استفاده کنید. بعضی از مردم که پوستی چرب دارند به مرطوب‌کننده نیازی ندارند: اگر شما ۲۰ دقیقه بعد از حمام احساس می‌کنید پوستتان چرب شده، احتمالا شما از آن دسته از افراد هستید.

۴. برای داشتن پوستی سالم: به مقدار کافی بخوابید

برای داشتن پوستی سالم، خواب ضروری است. عدم خواب کافی باعث می‌شود پوستتان خسته و پیر به نظر بیاید، مخصوصا این که زیر چشم‌هایتان نیز پف خواهد کرد. خواب کم می‌تواند باعث به وجود آمدن یک چرخه معیوب شود زیرا کمبود خواب شما را کج‌خلق، نگران و افسرده می‌کند و این‌ها نیز باعث می‌شوند شما سخت‌تر خواب خوبی را تجربه کنید.


مقاله‌ی مرتبط: نکاتی که باید درمورد یوگا بدانید


از انجام تمرین‌های بدنیِ زیاد مطمئن شوید زیرا باعث کاهش استرس می‌شوند و با ایجاد یک خستگی سالم باعث کمک به خواب می‌شوند. یوگا و شنا نیز دو راه خوب برای بهبود خواب هستند.
ورزش‌های هوازی باعث افزایش چرخه اکسیژن در بدن می‌شود که به سالم و با طراوت موندن پوست کمک می‌کند.

نکاتی دیگر برای داشتن خواب خوب در شب


مقاله‌ی مرتبط: بهترین وضعیت خواب کدام است؟


  • سعی کنید زمان خواب مشخص و مرتبی داشته باشید.
  • برای آرامشتان، دوش آب گرم را امتحان کنید.
  • یاد بگیرید چگونه فکرهای نگران‌کننده را که در ذهنتان است را کنار بگذارید: آن‌ها را بنویسید، یک مداد و کاغذ در کنار تختتان داشته باشید.
  • نوار موسیقی آرامش‌بخش بگیرید: نگاه کردن به تلویزیون تا دیروقت و یا در رخت‌خواب بیشتر از اینکه آرامش‌بخش باشد تحریک‌کننده است.
  • از خوردن شام سنگین بپرهیزید. سعی کنید آخرین غذایی که می‌خورید ۲ تا ۳ ساعت قبل از زمان خوابتان باشد.
  • در طول روز بیش از قبل از خواب آب بنوشید.
  • اگر در طول شب بیدار شدید این که بلند شوید و کاری متفاوت انجام دهید تا دوباره خواب‌‌آلود شوید بهتر از این است که دوباره به صورت نگران به رخت‌خواب برگردید.
  • اتاق خوابتان را خنک، تاریک و ساکت کنید. فضا باید آرامش‌بخش باشد و نه محلی برای سروصدا و تحریکات.
  • از چشم‌بند و گوش‌گیر استفاده کنید.
  • از مصرف محرک‌هایی مانند کافئین و نیکوتین در عصر پرهیزید: در زمان خواب نسبت به کاکائو، از دم کرده‌ی گل‌گاوزبان بیشتری استفاده کنید زیرا باعث تحریک خواب است. (اما در خوردن آن آنقدر زیاده‌روی نکنید تا شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید)

۵. برای داشتن پوستی سالم: با دقت شیو (اصلاح) کنید

مردم برای دستیابی به پوستی صاف و بی‌مو اصلاح می‌کنند اما این کار ممکن است موجب تحریک پوست شود. به خصوص اگر پوست نازک، خشک و حساس باشد.
متخصصان مایو کلینیک توصیه می‌کنند که بعد از دوش یا حمام آب گرم (یا فشار دادن پارچه‌ای خیس و گرم بر روی پوست) که موها نرم می‌شوند شیو کنید. پوست خشک را شیو نکنید. از تیغی تمیز و تیز استفاده کنید و در جهت رشد موها آن‌ها را بتراشید.
بعد از آن از شستن خوب پوست با آب گرم اطمینان حاصل کنید تا صابون و سلول‌های مرده برداشته شوند. اگر بعد از شیو کردن پوستتان تحریک می‌شود از شوینده‌هایی با اساس الکلی استفاده نکنید حتی اگر حس خوبی به شما بدهند. آن‌ها می‌توانند باعث تحریک بدتری نیز بشوند زیرا موجب خشکی پوست می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط:‌ تکنیک خون‌آشام؛ روشی ناکارآمد برای جوان‌سازی بدن


فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید