انتشار این مقاله


مرگ هنگام رویای شفاف؟

میانه‌های شب است و شما خواب می‌بینید. در رویایتان شما یک ابرقهرمان هستید که دارید پرواز می‌کنید و باد در شنل شما افتاده است و آن را به حرکت در‌ می‌آورد، شما می‌توانید از ارتفاع مناظر پایینتان را ببینید و هر وقت که خواستید فرود بیایید و از نزدیک به سراغ آن‌ها بروید. این مسلئه […]

میانه‌های شب است و شما خواب می‌بینید. در رویایتان شما یک ابرقهرمان هستید که دارید پرواز می‌کنید و باد در شنل شما افتاده است و آن را به حرکت در‌ می‌آورد، شما می‌توانید از ارتفاع مناظر پایینتان را ببینید و هر وقت که خواستید فرود بیایید و از نزدیک به سراغ آن‌ها بروید. این مسلئه به این دلیل است که این یک خواب معمولی نیست و شما دارید خواب یا رویای شفاف می‌بینید. برخلاف خواب‌های منقطع و گیج‌کننده‌ای که معمولا ما می‌بینیم، این بار مغز شما از این مطلب آگاه است که شما دارید وریا می‌بینید. شاید شما در هنگام خواب این توانایی را داشته باشید که کارهای خود را کنترل کنید.

هنگامی که شما خوابیده‌اید و دارید خواب می‌بینید و این را درک می‌کنید که دارید رویا می‌بینید؛ این بدین معنی است که رویای شما از نوع شفاف است و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مغز شما در حالتی بین دو گونه خواب قرار می‌گیرد؛ بین نوع عمیق REM و حالت ضعیف‌ آن.

هنگام رویای شفاف، اتفاقات تا حدودی واقعی به نظر می‌رسند. برای روشن شدن موضوع بیایید یک مثال بزنیم؛ در رویایتان شما در حال رانندگی ماشینتان هستید در یک مسیر با پستی بلندی زیاد. حال هنگامی که شما در سرازیری قرار گرفته‌اید، شما شروع به ترمز کردن می‌کنید ولی متوجه می‌شوید که ترمزتان بریده است. سرعت ماشینات زیاد می‌شود و نگه‌ داشتن آن در مسیر سخت می‌شود. شما برای نگه داشتن آن در مسیر می‌جنگید ولی با این حال که می‌دانید که پدال ترمز کار نمی‌کند باز هم آن را می‌فشارید. در آخر که می‌بینید که نتیجه‌ای نمی‌گیرید می‌فهمید که قرار است بمیرید و در حقیقت هم همین اتفاق می‌افتد. مرگ شما سریع خواهد بود. ولی سوال اصلی این است که آیا هنگامی که در رویا می‌میریم در زندگی واقعی هم می‌میریم یا خیر؟(مسئله‌ای که جامعه آن را پذیرفته است و این را قبول دارد که با مرگ در رویای شفاف در واقعیت نیز فرد می‌میرد.)


بیشتر بخوانید:


پاسخ این مسئله “خیر” است، با تشکر از بزرگی خداوند! حداقل با توجه به یافته خواب منفی است. حقیقت این است که اگر کسی در هنگام خواب بمیرد، راهی وجود ندارد که بفهمیم که آن فرد رویای شفاف می‌دیده است. آن فرد نمی‌واند در مورد رویایش و تجربیات آن برای ما چیزی بگوید. چرا که بعد از هر واقعه‌ای که بوده است او اکنون مرده است.

با این حال اگر فرض را بر این بگیریم که این عقیده جمعی اتفاق نمی‌افتد و ما زنده برمی‌گردیم به زندگی! برای ما منافعی در آن است. چرا که به نظر ما، ما از مرگ برگشته‌ایم و می‌توانیم از نو شروع کنیم، البته اگر بیاد بیاوریم خوابمان را. چرا که در اغلب موارد خواب‌های بد و ترسناک به جز شبحی باقی نخواهد ماند. در این موارد حداقل شما می‌دانید که احساس ناخوشی‌تان به چه دلیلی است و برای چه ترسیده‌اید. هرچه که باشد بهتر از این است که شما یک احساس ناخوشایند گنگ برای مدتی داشته باشید و حتی ندانید که چه اتفاقی افتاده است. بعضی از متخصصین در حوزه رویاهای شفاف بر این باورند که قوب لکردن مرگ در رویا می‌تواند به افراد کمک کند که در زندگی واقعی‌شان مرگ را قبول کنند. و دیگر از مرگ ترسی نخواهند داش و به سادگی آن را قبول می‌کنند.

در یک تحقیق که بر روی دانشجوها انجام شد، این نتیجه به دست آمد که اگر کسی رویای شفاف ببیند برای او کابوس دیدن ۷  برابر قابل تحمل‌تر است تا در حالت معمولی. حال اگر کابوس، رویای شفاف هم نباشد همین که فرد بداند در خواب که دارد کابوس می‌بیند برای او در ۶۰ درصد موارد قابل تحمل خواهد بود و می‌تواند مسیر بیشتری را در مسیر مردن در خواب بپیماید و سریعا از خواب بیدار نشود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (16)
  1. من یک یا دوبار خواب شفاف دیدم و با این که میدونستم خوابم دوست داشتم بلند شم . بار اول نمیدونستم چطوری بلند شم و در آخر خودکشی کردم و از خوا بیدار شدم و هنوز یادمه! و بار دوم هم یادم بود که یکبار دیگه هم خواب شفاف دیده بودم پس از ساختمون پریدم و بیدار شدم.

  2. سلام من خواب شفاف رو میتونم به خیلی آسونی ببینم و تمام کنترل خواب دستمه ولی یه جورایی دارم فکر میکنم خودم نیستم نمیدونم چطوری بگم از خواب که بیدار میشم فکر میکنم اصلا ندیدم ولی میدونم که دیدم و میتونم تو یک دقیقه خواب روشن ببینم یعنی بعد از یک دقیقه خواب روشن ببینم و من در مورد چشم سومم در شک هستم فک میکنم بازه چون میتونم خطر رو حس کنم و یه چیزایی میبینم دور مردم میتونم تشخیص بدم که فلانی خوبه فلانی بده یه جور حبابایی میبینم که فکر میکنم خوبی مردم رو با من نشون میده اگه میشه همراهیم کنید نمیدونم در چه دنیایی به سر میبرم

    1. من هم مثل شمام دوست عزيز.از خيلي وقت پيش متوجه يك برداشت هايي از حضور آدمها ميشدم بعد تر خودم اسمشو گذاشتم موج و ميگفتم از فلاني موج خوبي نگرفتم يا برعكس.كمي بعد تر با علم تانترا آشنا شدم و چند سالي رو باهاش گذروندم و رفته رفته شروع شد به حاله بيني كه منجر به اين شد بفهمم چيزي كه من بهش ميگفتم موج در واقع وجود داره و همه آدمها هم دارند.اما آگاه نيستن و متقابلا باعث شد بفهمم كه به اصطلاح خودم اكثر امواجي كه قبلا ميگفتم در واقع انرژيه خودم بوده كه به طرف اون فرد ارسال ميكردم و از بازتابش صرفا فقط قضاوت ميكردم.يعني اين من بودم كه ناخود آگاهم دوست داشت اون فرد بد باشه يا خوب و اين رو به طرفش ميفرستادم و انعكاسش رو دريافت ميكردم.و اون تمايل غريزي هم معمولا از بو كه هر شخص مختص به خودش رو داره مثل اثر انگشت كه انواع همخوان و غير همخوان با ديگر انسانها داره مثل گروه خوني به وجود ميومد.اما به هر حال شكر خداي مهربون كه در راه تحقيق و ارضاي عطش عرفانيم به جاي گمراهي و مسيرهاي غير معمول به راه خوبي افتادم و در انتهاش فقط وفقط به خود خداي مهربون و عشقم رسيدم.توانايي هاي ذهن انسان خيلي فراتر از تصورات و مهمتر از اون درك و جنبه ما از تحمل دانستنش هست.در كمال حقارت و كوچكيم در قبال شما دوستان اما عقيده دارم بهتره كه ما انسانها از خيلي از توانايي هامون با خبر نباشيم و فقط نظاره گر اين نمايش زيبا باشيم و كاري به پشت صحنه نداشته باشيم.
      هست از پس پرده گفت و گوي من و تو/گر پرده برافتد نه تو ماني و نه من

  3. من خواب دیدم و قبل خواب بهش فکر کردم تو خواب متوجه شدم که در حال دیدن خواب روشن هستم فامیل هامونو دیدم و با مادر فوت شدم صحبت کردم که کامل بیاد دارمش چندین بار بیدار میشدم و فکر میکردم بیدارم اما نبودم و جو ترسناکی داشت انگار که گیر کرده باشی و نتونی نجات پیدا کنی بعد چند بار با ناامیدی و از خدا کمک خواستن بالا خره بیدار شدم. و چیزای عجیبی هم می بینی مثلا من دیدم برادرم سه چشم شده و چیزای ترسناکم که دیدم حرکت عروسک ها بود که واقعا ترسناک بود. ولی در کل تجربه خوب و ترسناکی بود.

  4. سلام.
    من ۵ بار از خواب بیدار شدم از رو تختم بلند شدم هر دفعه باز تو یه خوابه دیگه بودم و فکر میکردم بیدار شدم.
    تو خواب اخر دیگه از رو تخت بلند نشدم یهو رفتم کنار یک دکه. یه دختر و پسر جوون در جالی که پشتشون به من بود لب خیایون وایساده بودن و با دو تا پسر داشتن صحبت میکردن.
    خواب اخر چنان کیفیتی داشت که من هیچ اختلافی با دنیای واقعی توش پیدا نکردم.
    یعنی همه چیز همه جزئیات یادمه در حالی که تو خواب معمولی مکان یکم گنگه ولی من تو خیابونی که بودم تا انتهاش که یه امبولانس که چراغ آژیرش روشن بود و با تمام جزئیاتش میدیدم. اسمون مثل واقعیت بود و حتی وزش بادم حس میکردم. صدای رد شدن ماشین ها و مردمی که میومدن خرید میکردن و میرفتن. اخرشم داشتم از خیابون رد میشدم که مردم و خواهرم که فوت شده اومد پیشونیشو چسبوند به پیشونیم جوری که فقط چشماشو با مویرگهای قرمز چشماش ب وضوح میدیدم. بعد ۳ ثانیه همه جا سیاه شد هیچی ندیدم , منتظر بودم ببینم بعد از مرگ چی میشه فک کردم تمومه دیگه ولی چشامو باز کردم و این سری دیگ واقعا بیدار شدم.
    این چیه شفافه؟ توهمه؟ فلج خوابه؟
    فقط هر سری که میرفتم پایین تر کیفیت تصویر و جزییات بیشتر میشد.

    1. یه تعوری واسه این حالات وجود داره که شما در این مواقع درحال دیدن زندگی دیگر خود در جهان های موازی هستید. جهان های موازی جهان هایی هستند که کپی هر یک از ما در زمینی دیگر در آن زندگی میکند.
      و این یک تعوری هست یعنی واقعیت آن هنوز به اثبات نرسیده ولی احتمال واقعیتش بالاست.

  5. سلام
    من ۱۵ سال هست که مداوم و هرشب رویای شفاف میبینم و کاملا میتونم کنترلش کنم/ پس یک بهشت شخصی برای خودم خلق کردم و حسابی لذت میبرم
    دو جلد کتاب هم در مورد تجربیاتم تالیف کردم/لذت بینهایت و بدون محدودیت
    میتونید از لینک زیر دریافت کنید

    اسرار رویا و کابوس
    https://linkp.ir/MYSTERIES

    آفریدگار رویاها
    https://linkp.ir/godofdreams

  6. سلاام. من جدیدا یه خوابی دیدم که حس میکنم حدودا ۲۰ دقیقه شد ولی هیچ تصویری نمیدیدم فقط یه عالمه صداهایی که خیلی واقعی و بلند بود و از یک شخص هم نبود توی گوشم میپیچید و من میدونستم که الان دارم خواب میبینم اما نمی تونستم خودمو بیدارکنم. جمله های افراد هیچ ربطی به هم نداشت و شاید یه سری هاشو کسی بهم نگفته بود ولی انقدر صداهاشون بلند بود ک حس میکردم واقعا بالا سرم وایسادن و از خواب پریدم.شما میدونید این چه جور خوابیه؟؟

  7. دوستان شما براي رانندگي با ماشين اول بايد ماشين رو بشناسيد بعد اجزايي كه براي راه انداختن و متوقف كردنش وجود داره بعد در حالت ايستاده از اون ابزار استفاده كنيد كه روش استفاده كردنش ملكه ذهنتون بشه بعد حالا اگر فاكتور هاي ديگه رو در نظر نگيريم شروع به رانندگي كنيد.در مورد اين مساله هم همينه.الان من ميبينم تكنيكهاي راحت تر و قابل دسترس تري تو سايتهايي مثل اينجا هست كه البته بازم جاي شكر داره اينجا مطالبش دقيقتره اما چندين سال پيش كه من تانترا ميخوندم و با اين معقوله آشنا شدم ابتدا به ساكن آموزش هايي در بيداري رو ياد ميداد كه هر كدوم چندين روز يا حتي براي خود من چند هفته زمان برد تا ملكه ذهنم بشه و اونم فرايند تشخيص واقعيت از رويا بود و راهكار هايي براي به دست گرفتن زمان بيداري و تكنيكهايي براي كيفيت و نوع روياي مورد نظر.به عنوان مثال خود من چندين روز به طور مداوم و در حين انجام هر كاري به طور مرتب هر نيم ساعت يكبار دوتا انگشت دست راستمو رو دوتا انگشت دست چپم فشار ميدادم و هر بار ميگفتم من بيدارم چون اينها از هم رد نميشن و اگر رد بشن پس خوابم.انقدر اين كار رو كردم تا ملكه ذهنم شد.و بعد صداي تيك يا همون كه با دهن در نياريم رو ميزدم و ميگفتم با اين صدا برميگردم.و بعد پرش افكارم رو با تكنيكهايي به حد اقل رسوندم چون ميبايست براي ديدن رويايي كه مد نظرم بود از ابتداي شروع روزم تا موقعي كه ميخواستم بخوابم مدام به خودم ميگفتم كه من ميخوام امشب خواب فلان رو ببينم و باز تكرار تا تو ضمير ناخود آگاهم بشينه.در آخر هم موقع خواب با تكنيك تمركز روي تنفس و وارد شدن و خارج شدن از بدن به همراه هوايي كه تنفس ميكنم به لحظه اي ميرسيدم كه روح از بدن جدا ميشه و اون جدا شدن رو متوقف ميكردم تا با يك پلك زدن تو همون محيطي چشم باز كنم كه روش كار كرده بودم.و تكنيك فشار دادن انگشتهارو تا آخر رويام مداوم انجام ميدادم كه تفاوت خواب رويا رو متوجه باشم.در چنين صورتي فقط ميتونيد هر لحظه كه خواستيد با همون صداي يا هر چيزي كه خودتون در حين تمرين به باورتون فهموندين بيدار بشيد.اما كلا انر تكنيك هاي مختلف كنترل محيط رويا رو مثل پروتاز،رد شدن از آينه،پلك زدن و جهش به محيط ديگه،استفاده از قدرتهاي فرا انساني و غيره رو اول ياد بگيريد و تو بيداري چند وقتي مثل يك بازيه كامپيوتري تو ذهنتون انجام بديد ميازي نيست تو محيط رويا بترسيد و بگيد چجوري بيدار بشم.ميتونيد به راحتي از اين تكنيكها براي رهايي از اون مخمسه استفاده كنيد به هي به جاهاي بهتر بريد تا زماني كه تايم رويا ديدن شما تموم بشه.اينارو گفتم كه دوستان بدونن اول همه چيز رو بدونيد و درك كنيد و تمرين كنيد و مسلط بشيد بعد بريد به روياي شفاف.حتما بهتون خوش ميگذره.

دیدگاهتان را بنویسید