انتشار این مقاله


پایان کابوس شب ادراری در بزرگسالان

برای اولین بار سازمان FDA روش درمانی موثری را برای شب ادراری تایید کرد. این دارو با اصطلاح Noctiva، به صورت اسپری بینی در دسترس می باشد و فقط برای بزرگسالانی که بیشتر از دو بار برای تخلیه ی ادرار در شب بیدار می شوند، تجویز می شود.

برای اولین بار سازمان FDA روش درمانی موثری را برای شب ادراری تایید کرد. این دارو با اصطلاح Noctiva، به صورت اسپری بینی در دسترس می باشد و فقط برای بزرگسالانی که بیشتر از دو بار برای تخلیه ی ادرار در شب بیدار می شوند، تجویز می شود. این اسپری هر شب باید نیم ساعت قبل از خواب مصرف شود و عملکرد آن به گونه است که بازجذب آب در کلیه ها را طی شب افزایش می دهد و بدین ترتیب میزان تولید ادرار کم می گردد.

دکتر Hylton V. Joffe, MD از سازمان FDA در رابطه با شب ادراری اظهار کرده:

تمام موارد بیدار شدن در شب برای تخلیه ی ادرار به معنی ضرورت استفاده از Noctiva نیست. بیماران باید علائم و دفعات تخلیه ی ادرار را با پزشک خود در میان بگذارند تا Noctiva برای آنان تجویز شود.

شب ادراری یا همان nocturia می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود؛ از جمله بیماری های قلبی، عدم کنترل دیابت، دارو های مختلف و بیماری های مثانه و پروستات باعث تکرر ادرار می شوند. قبل از تجویز Noctiva، ادرار ۲۴ ساعته ی بیماران باید تحت آزمایش قرار گیرد و علت شب ادراری آنان مشخص شود، زیرا در دلایلی مثل بیماری های قلبی، استفاده از Noctiva مناسب و بی خطر نمی باشد.

تحقیقات بر روی ۱,۰۴۵ فرد بالای ۵۰ سال و مبتلا به تکرر ادرار در شب (nocturnal polyuria) در طول ۱۲ هفته صورت گرفت. در این تحقیق که افراد را با یک داروی بی اثر و Noctiva مورد مطالعه قرار می دادند مشخص شد که بیمارانی که به آن ها Noctiva داده می شد، دفعات کمتری برای تخلیه ی ادرار در شب بیدار می شدند و حتی تمام شب ها بیدار نمی شدند!

از خطرات این دارو، کاهش سدیم بدن (hyponatremia) می باشد که در صورت عدم کنترل می تواند کشنده باشد. لذا این دارو در افرادی که مستعد کاهش سدیم خون هستند نباید استفاده شود. هم چنین در بیمارانی که مایعات زیاد مصرف می کنند، یا افرادی که مبتلا به بیماری ای هستند که تعادل آب و الکترولیت های آنان اختلال دارد، یا بیماران با مشکل کلیوی و یا بانوان باردار و کودکان به هیچ عنوان نباید Noctiva مصرف کنند.

از عوارض جانبی Noctiva می توان حساسیت بینی، افزایش فشار خون، عطسه، خون دماغ، برونشیت و سرگیجه را نام برد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید